Byggahus.se
Behöver lite hjälp att tolka manualen för F370, försöker förstå mig på hur man stryper elpatronen till 2.3kW.

När vi flyttade in i huset var pumpen konfigurerad till att vara extremt energi-snål, men vi hade lite problem med att efter en extremt kall vecka så var golvet i köket svinkallt och jag fabriksåterställde pumpen, och slog snabbt huvudet i väggen när jag insåg att jag glömt kolla service-inställningarna.

Så, nu vill jag uppnå liknande vad vi hade tidigare, och förra ägaren sa att elpatronen var strypt tull 2.3kW, min fråga är alltså, hur ställer jag in detta?

I Meny 5.1.12 - intern eltillsats hittar jag "max inställd eleffekt" som jag kan ställa till exakt 2.0 kW, men inte 2.3kW, så jag funderar på om de är fel ställe jag ändrar på?

Alla tips välkomna!

Hur säker är du på förre ägarens uppgift?
2,0 eller 2,3 är ju ingen stor skillnad.

Protte

Väldigt säker, men jag kontaktade förra ägaren nu och de hade tagit backup på inställningarna, vilken tur! :)

Ska återställa de inställningarna och se hur de ser ut.

Varför måste du ha exakt 2,3 kW? Klen elmatning?

Fotografen Fotografen skrev:
Varför måste du ha exakt 2,3 kW? Klen elmatning?
Måste inte vara exakt 2.3 kW, men antar att de hade någon anledning till det när de ställde in det? Lite osäker, nytt område för mig :)

Det kostar tydligen ca 30:- per kW i effektöverföringsavgift, så lite onödigt om den står på full kräm på 10.5 kW? Det är inbyggd effekt-vakt i den också, så att den inte ska köra samtidigt som annat som drar mycket energi, för att spara på kostnaderna lite.

Känns onödigt att betala 2500:- i månaden i el för ett litet hus på 106 kvm!

Vad baseras effektöverföringsavgiften på? Är det maxeffekten per dygn?

Det som du kan spara pengar på är elnätsabonnemanget. Detta är beroende på dina huvudsäkringars storlek.
Kostnaden för energin som du behöver lär du inte komma runt. Om du behöver x antal kWh för värme och vatten så lär du få betala elöverföringen. När jag tittar på senaste fakturan så är denna kostnad 73,55 öre/kWh.

E etompau skrev:
Det som du kan spara pengar på är elnätsabonnemanget. Detta är beroende på dina huvudsäkringars storlek.
Kostnaden för energin som du behöver lär du inte komma runt. Om du behöver x antal kWh för värme och vatten så lär du få betala elöverföringen. När jag tittar på senaste fakturan så är denna kostnad 73,55 öre/kWh.
Så du menar att de spelar ingen roll om man stryper elpatronen? Borde väl dra mindre om den stryps?

Såhär ser de ut hos oss:
(Göteborg Energi)
Abonnemangsavgift: 1170:- per år
Effektavgift: 25,50:- per kW
Elöverföringsavgift: 21.50 öre per kWh

(Fortum)
El: 43,78 öre/kWh

Stryper du elpatronen så får värmepumpen/kompressorn mer tid på sig att jobba upp temperaturen, så visst sparar man lite energi på det. Nackdelen är att man kan bli utan varmvatten en stund om man använder mycket, men har det funkat innan med drygt 2kW tidigare så verkar det inte vara något problem.

F fekberg skrev:
Så du menar att de spelar ingen roll om man stryper elpatronen? Borde väl dra mindre om den stryps?

Såhär ser de ut hos oss:
(Göteborg Energi)
Abonnemangsavgift: 1170:- per år
Effektavgift: 25,50:- per kW
Elöverföringsavgift: 21.50 öre per kWh

(Fortum)
El: 43,78 öre/kWh
Det handlar om att ditt hus/panna kräver en viss mängd energi (effekt x tid) Om du värmer med mindre effekt tar det längre tid men resultatet bör bli det samma i slutändan, alltså samma antal kWh.

Det stämmer ju inte riktigt eftersom värmepumpen (som är billigare i drift) kommer att gå mer om elpatronen begränsas.

Korrekt. Värmepumpen är en faktor som påverkar uträkningen här. Helst ska du försöka köra utan tillskottsvärme från elpatron i så stor utsträckning som möjligt.

Så, om jag fattar detta rätt betyder det att om jag gör slut på varmvattnet och strypt patronen kommer de ta längre tid att fylla på varmvatten i pumpen?

Om jag tar bort strypningen går de fortare?

Så kan man säga. Mer tillsatt eleffekt värmer vattnet fortare.

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Så, om jag fattar detta rätt betyder det att om jag gör slut på varmvattnet och strypt patronen kommer de ta längre tid att fylla på varmvatten i pumpen?

Om jag tar bort strypningen går de fortare?
Ja.

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.