Byggahus.se
I mitt föräldrahem gick gränsen mitt i gatan. Halva var vår halva var grannens. Så det kan absolut vara gatumark på fastigheten. Så det är inte självklart att tomtgränsen går i fastighetsgränsen.
För min del ligger fastighetsgränsen på andra sidan en riksväg i förhållande till huset.

N Nellys_husse skrev:
För min del ligger fastighetsgränsen på andra sidan en riksväg i förhållande till huset.
Oh! Sätt staket runt hela tomten!

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
För att veta säkert hur din gränser går så är lm som gäller

Man får bygga ett staket på betongklumpar.
Då har du inte förstört asfalten, om man skulle tvingas åtgärda.

Och sedan räcker det väl inte med 10 cm för att utföra underhållet på utsidan av staketet? Underhållet ska du ju kunna göra från din egen tomt om du inte har kommit överens med grannen om nått annat. Och gör du dig ovän med "kommunen" så lär dom inte tillåta underhåll från deras mark.

Sätt staketet 1m in på din tomt från asfaltskanten så finns det plats för plogvall.

• Gilla
Gavel
  • Laddar…
K krillan skrev:
Sätt staketet 1m in på din tomt från asfaltskanten så finns det plats för plogvall.
Ja, ett staket kommer ge kommunen problem när snön kommer.
Såhär gjorde de i vintras. Hela högen ligger på min tomt...

• 05F68FEB-78F8-4EA2-A664-762442B6B70A.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du att det är din tomt? Bara för att det tillhör din fastighet måste det inte vara tomtmark.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vet du att det är din tomt? Bara för att det tillhör din fastighet måste det inte vara tomtmark.
??
Hur menar du? Det som tillhör min fastighet är min mark. Tomtmark eller vad man vill kalla det för är samma sak.

Tomt är endast den del av en fastighet som är avsedd för bebyggelse.

B Byggdjuret skrev:
??
Hur menar du? Det som tillhör min fastighet är min mark. Tomtmark eller vad man vill kalla det för är samma sak.
Nej så är det inte i alla lägen. När jag var liten tillhörde halva vägen vår fastighet, men det var definitivt inte tomtmark. Den fastighet jag bor på nu klassas sannolikt inte som tomtmark i sin helhet den heller.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Tomt är endast den del av en fastighet som är avsedd för bebyggelse.
Nej, så är det inte heller. Normalt sett finns det begränsningar för var man får bygga på en tomt.

H
fia_mstd fia_mstd skrev:
Oh! Sätt staket runt hela tomten!
Grindslanten får ny betydelse:)

• Gilla
Garabaldi och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej så är det inte i alla lägen. När jag var liten tillhörde halva vägen vår fastighet, men det var definitivt inte tomtmark. Den fastighet jag bor på nu klassas sannolikt inte som tomtmark i sin helhet den heller.
Vad som eventuellt klassas som tomtmark har ingen betydelse. Du äger marken lika mycket oavsett. Så oavsett tomtmark eller inte får du sätta staket runt om. Tomtmark handlar om du får placera bostadshus

Nej, det stämmer inte. Man får inte stängsla in mark bara för att man äger den.

• Gilla
Linus Lundström och 3 till
  • Laddar…
Utanför din hemfridszon gäller allemansrätten. Där får du inte försvåra allmänhetens tillträde hur som helst.
Från miljöbalkens 26'e kapitel:

11 § En tillsynsmyndighet får förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet eller i närheten av ett sådant område att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådant område som omfattas av allemansrätten.
Är det uppenbart att ett stängsel endast är avsett att utestänga allmänheten från området, får föreläggande meddelas om att ta bort det. Vad som nu har sagts om stängsel skall tillämpas på motsvarande sätt när det gäller diken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.