17 177 läst · 76 svar
17k läst
76 svar
Har jag rätt att sätta staket i tomtgränsen?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
För att veta säkert hur din gränser går så är lm som gäller
Man får bygga ett staket på betongklumpar.
Då har du inte förstört asfalten, om man skulle tvingas åtgärda.
Man får bygga ett staket på betongklumpar.
Då har du inte förstört asfalten, om man skulle tvingas åtgärda.
Och sedan räcker det väl inte med 10 cm för att utföra underhållet på utsidan av staketet? Underhållet ska du ju kunna göra från din egen tomt om du inte har kommit överens med grannen om nått annat. Och gör du dig ovän med "kommunen" så lär dom inte tillåta underhåll från deras mark.
Ja, ett staket kommer ge kommunen problem när snön kommer.K krillan skrev:
Såhär gjorde de i vintras. Hela högen ligger på min tomt...
Vet du att det är din tomt? Bara för att det tillhör din fastighet måste det inte vara tomtmark.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tomt är endast den del av en fastighet som är avsedd för bebyggelse.
Nej så är det inte i alla lägen. När jag var liten tillhörde halva vägen vår fastighet, men det var definitivt inte tomtmark. Den fastighet jag bor på nu klassas sannolikt inte som tomtmark i sin helhet den heller.B Byggdjuret skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Vad som eventuellt klassas som tomtmark har ingen betydelse. Du äger marken lika mycket oavsett. Så oavsett tomtmark eller inte får du sätta staket runt om. Tomtmark handlar om du får placera bostadshusD Daniel 109 skrev:
Nej, det stämmer inte. Man får inte stängsla in mark bara för att man äger den.
Utanför din hemfridszon gäller allemansrätten. Där får du inte försvåra allmänhetens tillträde hur som helst.
Från miljöbalkens 26'e kapitel:
11 § En tillsynsmyndighet får förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet eller i närheten av ett sådant område att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådant område som omfattas av allemansrätten.
Är det uppenbart att ett stängsel endast är avsett att utestänga allmänheten från området, får föreläggande meddelas om att ta bort det. Vad som nu har sagts om stängsel skall tillämpas på motsvarande sätt när det gäller diken.
Från miljöbalkens 26'e kapitel:
11 § En tillsynsmyndighet får förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet eller i närheten av ett sådant område att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådant område som omfattas av allemansrätten.
Är det uppenbart att ett stängsel endast är avsett att utestänga allmänheten från området, får föreläggande meddelas om att ta bort det. Vad som nu har sagts om stängsel skall tillämpas på motsvarande sätt när det gäller diken.