OK, jag börjar ana att det faktiskt kan bero på klena dimmers alltså. Har en sån på ett annat ställe tillsammans med tre Led-spottar och det har funkat finfint, så min tro på dem var god.tommib skrev:
Jag har själv bränt två malmbergs dosdimmers (HD2200) genom att en glödlampa går sönder i matsalsbelysningen. Detta verkar orsaka en transient som sabbar triacen i dem eftersom de efter lampbyte leder konstant oavsett vad man gör. Tredje dimmern ligger i påse och väntar på att kopplas in, mest för att Vadsbos dyrare dimmer bara fanns inlåst på Hornbach och ingen personal syntes till när jag var där :\
Nåväl, om mitt test ovan inte resulterar i något bra - vad ska jag då välja för dosdimmer tycker ni (mer än Vadsbos)? Eller snarare, vad ska jag välja om jag vill kunna tända en lampa och dimma en annan från samma brytare?
Plejd!Slunken skrev:
OK, jag börjar ana att det faktiskt kan bero på klena dimmers alltså. Har en sån på ett annat ställe tillsammans med tre Led-spottar och det har funkat finfint, så min tro på dem var god.
Nåväl, om mitt test ovan inte resulterar i något bra - vad ska jag då välja för dosdimmer tycker ni (mer än Vadsbos)? Eller snarare, vad ska jag välja om jag vill kunna tända en lampa och dimma en annan från samma brytare?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Fast att vanliga glödlampor bränner säkringar och dimmers är ju en känd fakta. Det blir en rejäl kortslutning när en glödlampa går sönder.tommib skrev:
Visst kan du testa så. Det kan ge någon fingervisning om det är en del av problemet. Tyvärr kanske det är multifaktoriellt.
Om du har gått igenom alla kopplingar och sett att det inte finns någon spretande kardel eller liknande någonstans så kvarstår egentligen bara att dimmern måste vara känslig för störning på något sätt.
Jag har själv bränt två malmbergs dosdimmers (HD2200) genom att en glödlampa går sönder i matsalsbelysningen. Detta verkar orsaka en transient som sabbar triacen i dem eftersom de efter lampbyte leder konstant oavsett vad man gör. Tredje dimmern ligger i påse och väntar på att kopplas in, mest för att Vadsbos dyrare dimmer bara fanns inlåst på Hornbach och ingen personal syntes till när jag var där :\
Mekanismen är att det blir en ljusbåge mellan de avbrända ändarna på glödtråden. "Resistansen" i en ljusbåge som har tänt, är nära noll. Då kommer ljusbågens ändar att vandra mot glödtrådens matande ändar, och strömmen ökar under de mikrosekunder detta tar. När den når ändarna, så finns inte lägre någon strömbegränsning, ingen del av glödtråden med resistans är längre med i kretsen. Du har en total kortslutning som är ungefär lika bra som om du kopplat en tråd rakt mellan fas och nolla.
Denna ström är dock kortvarig, när växelströmmen når en nollgenomgång så slocknar ljusbågen, den kan ev. överleva några nollgenomgångar.
I normala glödlampor finns en säkring som många inte observerar. tråden upp från sockeln är en säkringstråd med lite lagom resistans. På vissa glödlampor kan man se att den tilledaren har förångats, små metalldroppar sitter på glaset. det beror mycket på fabrikat av lampa, om den säkringen löser innan säkringen i centralen, eller en dimmer lägger av.
Tyristorn i dimmern tål givetvis inte de här kortslutningsströmmarna, det finns elektroniska skydd i dimmern som med varierande framgång lyckas skydda tyristorn (eller snarare så är det en Triac). En vanlig smältsäkring är normalt för långsam för att skydda elektronik.
Den här var ju smutt:tommib skrev:
http://www.vadsbo.net/static/files/ld200kron_installationsanvisning_.pdf
Då kan jag dimra i taket också
plus att:
• Automatiskt återställande överlastnings- och temperaturskydd
• Självåterställande kortslutningsskydd per kanal
Hej igen. Mitt test att "ta bort" lysröret på samma fas verkar hittills ha fungerat bra ur ett dosdimmer-perspektiv. Dock skulle jag ju väldigt gärna vilja ha lysröret kvar.
Kan nån förtydliga om det bara är en klen dos-dimmer som ska bytas mot något kralligare eller om jag nu måste leva utan lysrör? Vill inte lägga 500-1000kr på en annan dimmer som kanske inte funkar.

Kan nån förtydliga om det bara är en klen dos-dimmer som ska bytas mot något kralligare eller om jag nu måste leva utan lysrör? Vill inte lägga 500-1000kr på en annan dimmer som kanske inte funkar.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Man skulle ju kunna prova att koppla en kondensator över lysröret. Se till att den är specad för 250V,
Kondensatorn ska nog vara specad till minst 300V tycker jag. Då toppspänning på 230VAC är 320V.
Det är ju lite fasvridning så kondensatorn blir nog inte utsatt för hela toppspänningen.
Men sen är det frågan vilket kapacitansvärde vi väljer. Alldeles för stort innebär att det går stor ström genom den, det utvecklas många watt, kanske flera hundra och kondensatorn exploderar snart.
En väldigt liten innebär låg ström, bara lite högfrekvensdämpning.
Egentligen är det nog bäst att först prova med en liten X-kondensator, t.ex.
https://www.malmbergs.com/Products/9974136
Det är ju lite fasvridning så kondensatorn blir nog inte utsatt för hela toppspänningen.
Men sen är det frågan vilket kapacitansvärde vi väljer. Alldeles för stort innebär att det går stor ström genom den, det utvecklas många watt, kanske flera hundra och kondensatorn exploderar snart.
En väldigt liten innebär låg ström, bara lite högfrekvensdämpning.
Egentligen är det nog bäst att först prova med en liten X-kondensator, t.ex.
https://www.malmbergs.com/Products/9974136
"Lysröret" i mitt fall är en takarmatur med två såna här:
https://www.lamp24.se/g23-5-11w-kompakt-lagenergilampa-dulux-s.html
https://www.lamp24.se/g23-5-11w-kompakt-lagenergilampa-dulux-s.html
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Står ju att den har inbyggd "gnistskyddskondensator". Kanske kan variera mellan fabrikat?
Verkligen trist att folk inte avslutar sina trådar när man funnit en lösning... 
Nåväl (återupprättelse)
- om det inte redan framgått så berodde problemet på att en lysrörsarmatur fanns på samma fas (men i ett annat rum). Dosdimmern i sovrummet fungerade bra tills man knäppte på lysröret i badrummet.
Det finns förslag i tråden som säkert hade varit mer vetenskapliga att testa, men jag gick den enkla vägen och köpte en led-armatur - med mycket ljus - och monterade den istället för lysröret.
Funkar hur bra som helst nu
Tack för att ni knäckte felkällan åt mig !
PS: Dosdimmern som användes under min felsökning gick tyvärr hädan av alla transienter, men det får man ta. Nu sitter en likadan där, och som sagt, det funkar bra nu!
PS2: Hmm, ska/kan man AVSLUTA en tråd också! Dvs inte bara säga att man ska?
Nåväl (återupprättelse)
- om det inte redan framgått så berodde problemet på att en lysrörsarmatur fanns på samma fas (men i ett annat rum). Dosdimmern i sovrummet fungerade bra tills man knäppte på lysröret i badrummet.
Det finns förslag i tråden som säkert hade varit mer vetenskapliga att testa, men jag gick den enkla vägen och köpte en led-armatur - med mycket ljus - och monterade den istället för lysröret.
Funkar hur bra som helst nu
Tack för att ni knäckte felkällan åt mig !
PS: Dosdimmern som användes under min felsökning gick tyvärr hädan av alla transienter, men det får man ta. Nu sitter en likadan där, och som sagt, det funkar bra nu!
PS2: Hmm, ska/kan man AVSLUTA en tråd också! Dvs inte bara säga att man ska?
Hej, har typ samma uppsättning, fönsterlampor och tak, men jag har 2 dosdimmers fast hd2200. skulle det räcka med en?Slunken skrev:
Allt har funkat, men nu har allt lagt av. skall prova skruva ur/i säkringen och se om det räcker för att få det att funka
Jag dimrar bara fönstren och klarar mig med en. Vanlig vippa på taklampan.
Men i princip kan man väl ha en dimmer även när man vill dimra både fö och tak - men då dimrar man allt lika mycket - och så ville jag inte ha det.
Men i princip kan man väl ha en dimmer även när man vill dimra både fö och tak - men då dimrar man allt lika mycket - och så ville jag inte ha det.
Det finns krondimmer = 2 dimmer i samma hölje.Slunken skrev:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-krondimmer-dim-02
Då kan man låta astrour sköta belysning i fönstret, mjukt möter det skymningen med ökande styrka under en halvtimme. Man behöver aldrig gå runt och tända o släcka.
Redigerat:
Känner bara att jag måste tacka för all tid den här tråden sparat mig. Råkade ut för exakt samma problem med en Hytronik HD2200 / HD1200 (dvs alldeles uppenbart samma dimmer som Malmbergs variant, bara annat namn) och var helt ställd när dimmern bara dog, till synes planlöst, från gång till annan. Alltid medan ljuset stod släckt.
Hann med att få ett nytt exemplar, med exakt samma felbild, skickat till mig innan jag hittade den här tråden. Riggade då en enkel testrigg med en utrangerad men felfri lysrörs-bänk-armatur vilken fick sladd med stickpropp för att kunna agera trigger i samma grupp. Och visst, det var bara att tända röret så hängde sig (den avstängda) dimmern - varje gång.
Som en irriterande parentes står det klent till med info kring det här beteendet, dvs att dessa dimmers kräver att man bryter strömmen ett ögonblick för att återställa dem när de väl hängt sig. Jag har iaf inte hittat någon sådan dokumentation.
Hur som helst: lämnade tillbaka båda, köpte en (dubbelt så dyr) märkesdimmer och har inte haft några som helst problem med den. Men om jag inte läst lysrörstipset skulle jag antagligen felsökt anläggningen fortfarande - det är ju inte bara lysrörsarmaturer som kan ge spikar av det här slaget utan också en oändlig rad av andra apparater med transformatorer inblandade. Och första felsökningstanken är i-n-t-e att att en apparat 2019 ska vara så illa avstörd att den dör då man startar en induktiv last.
Som sagt: stort tack, detta var ovärderligt.
Hann med att få ett nytt exemplar, med exakt samma felbild, skickat till mig innan jag hittade den här tråden. Riggade då en enkel testrigg med en utrangerad men felfri lysrörs-bänk-armatur vilken fick sladd med stickpropp för att kunna agera trigger i samma grupp. Och visst, det var bara att tända röret så hängde sig (den avstängda) dimmern - varje gång.
Som en irriterande parentes står det klent till med info kring det här beteendet, dvs att dessa dimmers kräver att man bryter strömmen ett ögonblick för att återställa dem när de väl hängt sig. Jag har iaf inte hittat någon sådan dokumentation.
Hur som helst: lämnade tillbaka båda, köpte en (dubbelt så dyr) märkesdimmer och har inte haft några som helst problem med den. Men om jag inte läst lysrörstipset skulle jag antagligen felsökt anläggningen fortfarande - det är ju inte bara lysrörsarmaturer som kan ge spikar av det här slaget utan också en oändlig rad av andra apparater med transformatorer inblandade. Och första felsökningstanken är i-n-t-e att att en apparat 2019 ska vara så illa avstörd att den dör då man startar en induktiv last.
Som sagt: stort tack, detta var ovärderligt.