Byggahus.se
Jag och min sambo har nyligen köpt ett litet hus och börjar komma på plats så smått.
Jag försökte mig häromdagen på att få till nätverket på ett tillfredsställande sätt men fick se mig besegrad av min brist på kunskap.

I varje (eller nästan i alla fall) rum sitter det två nätverksuttag, ett märkt ex 1A och det andra då 1B. Nätverksleverantör är comhem och jag får således koppla in min comhem router via coaxial i något av de flertalet rum som har ett sådant uttag.
Mitt problem? Jo, jag vill ju gärna använda det trådlösa nätet från routern till mindre prylar (telefoner, surfplattor, bärbara etc), men jag skulle föredra att ansluta mina stationära prylar via lina.

Så jag öppnade det lilla kabelskåpet som sitter i tvättstugan för att se hur och vad jag ska koppla för något, men jag får inte till det för mig. Finns det någon här som med en blick på detta skåp kan tala om för mig vad jag behöver och hur jag ska koppla detta för att få det att fungera.

För enkelhetens skull, låt oss säga att routern har 2 nätverksuttag och står i rum 1 (uttag 1A och 1B). Jag vill ha trådade utrustningar inkopplade i rum 2, 3 och 4.

• 30546707_10155257997916363_1280693401_o.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tveksamt tveksamt skrev:
Jag och min sambo har nyligen köpt ett litet hus och börjar komma på plats så smått.
Jag försökte mig häromdagen på att få till nätverket på ett tillfredsställande sätt men fick se mig besegrad av min brist på kunskap.

I varje (eller nästan i alla fall) rum sitter det två nätverksuttag, ett märkt ex 1A och det andra då 1B. Nätverksleverantör är comhem och jag får således koppla in min comhem router via coaxial i något av de flertalet rum som har ett sådant uttag.
Mitt problem? Jo, jag vill ju gärna använda det trådlösa nätet från routern till mindre prylar (telefoner, surfplattor, bärbara etc), men jag skulle föredra att ansluta mina stationära prylar via lina.

Så jag öppnade det lilla kabelskåpet som sitter i tvättstugan för att se hur och vad jag ska koppla för något, men jag får inte till det för mig. Finns det någon här som med en blick på detta skåp kan tala om för mig vad jag behöver och hur jag ska koppla detta för att få det att fungera.

För enkelhetens skull, låt oss säga att routern har 2 nätverksuttag och står i rum 1 (uttag 1A och 1B). Jag vill ha trådade utrustningar inkopplade i rum 2, 3 och 4.
Om vi förutsätter att uttagen i skåpet är vanlig RJ45, och du har ström i skåpet, så behöver du bara en switch.

Routern kopplar du in i ett av uttagen 1A/B i rummet. I skåpet kopplar du samma uttag till switchen, från switchen drar du patchkablar till uttagen för rum 2/3/4 i skåpet! Klart!

• Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Du får koppla din router via LAN-kabel till ett modularuttag i sovrummet, ex 1A, på patchpanelen får du då signal i motsvarande jack. Därifrån drar du en kort patchkabel (en kort lan-kabel) till ett uttag som distribuerar signal till önskat rum.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Om jag förstår dig rätt så kommer Comhem in i rum ett där uttag finns 1A/1B och du sedan vill koppla 4 st saker med kabel - i rum två uttag 2A, rum tre uttag 3A, rum fyra uttag 4A och 4B.

Koppla då ComHem routerns LAN uttag till 1A. Sen i ovan skåp behöver du ha en nätverkswitch, koppla in 1A till första porten. Sen har du Internet i alla andra uttag. Bara koppla in övriga switchuttag till 2A/3A/4A/4B.

Oftast behövs en switch. Internetleverantörernas routrar har ofta bara 1 uttag för LAN. Kan ha fler ibland, typ LAN1/LAN2 men ofta är andra uttah för telefon och TV.

Förmodligen är det bara vanliga nätverkskablar som behövs. Möjligt att kabel mellan ComHem och router måste vara korsad men nu för tiden är det inte självklart.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
J
Nåt sådant här

• nätverkA.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fantastiskt forum, blir till att försöka pula till det ikväll. Och se om jag hittar ett lämpligt eluttag i närheten av skåpet...

J
Har din nuvarande router 2-4 nätverksuttag och du bara behöver två fasta enheter så behöver du ingen switch. Två lankablar från router till vägguttagen, sedan patchar du ut förbindelsen till två platser i ditt hus.

J Jocke Best skrev:
Härligt! Och så tar du lite bilder sen och visar upp :)

Sedan skaffar du denna boxen från Comhem. Kör den själv sedan i måndags. Fantastiskt bra grej. Saknar inspelning i dagsläget men vem behöver det? Går att sideloada det mesta i apk-värld om man inte nöjer sig med vanliga utbudet.

[länk]
Hade jag inte redan haft en AppleTV så hade den där varit ett alternativ.

Hmm.
Jag har stött på problem.
Om jag kopplar på de sätt som beskrivs ovan så fungerar det inte.
Exempelvis ger min dator felet ”datorn har en egentilldelad IP-adress och kan inte ansluta till internet” eller exakt hur den nu är formulerad.
Finns det någon rimlighet i det och jag helt enkelt inte har tänkt på något eller har jag valt en icke fungerande switch?

Ställ om nätverkskortet i datorn att få sina inställningar automatiskt (DHCP), så borde det funka.

Vad har du för switch?

tveksamt tveksamt skrev:
Hmm.
Jag har stött på problem.
Om jag kopplar på de sätt som beskrivs ovan så fungerar det inte.
Exempelvis ger min dator felet ”datorn har en egentilldelad IP-adress och kan inte ansluta till internet” eller exakt hur den nu är formulerad.
Finns det någon rimlighet i det och jag helt enkelt inte har tänkt på något eller har jag valt en icke fungerande switch?
Låter som datorn inte får en IP-adress från routern/brandväggen. WAN-porten på routern antar jag går till ”väggen” och Internetleverantören. Sen har du ”LAN”-porten på routern, är den inkopplad till typ port 1 på Switchen och datorn du försöker surfa från port 2 typ?

Hur många NAT-adresser får du från din ISP?

Det kan vara så illa att du behöver köra NAT på din switch (router).

Ta lite bilder så vi ser hur det är kopplat, bilderna får gärna visa vilka lysdioder som är tända på respektive enhet. Börja med att kolla förbindelse på lägstga nivå, om exempelvis LINK inte är tänd på de portar som förbinder router och switch så är det sannolikt något knas med kabeln mellan dem, ser det bra ut där så kollar man samma sak mellan switch och dator.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.