Byggahus.se
A
Larsa Larsa skrev:
Och jag bryr mig inte. Vad spelar det för roll om Google vet var jag bor, jobbar och använder för dasspapper?
Människor påverkas av intryck oavsett om de är medveten om det eller inte. Informationen som dessa stora företag behandlar gör att de kan mer effektivt påverka människors vilja. Både kommersiellt, dvs att man köper vissa typer av produkter, eller politiskt.

Så ja, det är värt att fundera på vad man lämnar ut om sig själv.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Att Google samlar information om dig och dina vanor är ju allmänt känt. Har man inga problem med övervakning så förstår jag. Jag själv har inget att dölja men jag gör allt i min makt för att ej bli övervakad. VPN tjänst, privat i IPhone, inget Facebook osv. Jag använder Google men utan att bli spårad helt enkelt, det känns ändå som att det är en omöjlig kamp.

Mitt liv och min integritet och min frihet att ta reda på fakta och fatta egna beslut baserade på dessa fakta är inte till salu.

Därför är jag inte med i Googles värld och inte heller på facebook.

Det är varje medborgares plikt att försöka få fram objektiva fakta och fatta sina egna beslut både när man väljer vad man skall köpa och vad man skall rösta på och vad man skall göra för andra val i livet.
Struntar många i den plikten blir det snart Heil Hitler eller Urraa Stalin för hela slanten.

Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Jag bryr mig inte heller...........de får samla in precis vad de vill om mig. Man kan tycka vad man vill om det här men ibland sätter man upp barriärer eller har åsikter som i det stora hela inte har nån betydelse.
I slutändan blir det precis som om nån bestämmer sig för att äta grus resten av sitt liv och verkligen tror på det. Den ende som påverkas är den som äter grus, vi andra lever vidare och avtrycket av grusätaren blir ingenting.
De som är rädda för google kommer gå och vara rädda hela livet och verkligen tro på det också. Men vi andra lever vidare.
Utvecklingen går framåt vare sig vi vill det eller inte och den påskyndas ju inte av att de vill spionera på oss. Det är snarare så att utvecklingen medger det och kan bygga nätverk som gör det lättare och mer intressant kanske. Jag tar hellre emot riktad reklam för kalsonger och bildelar än trosor och läppstift iallafall.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mja....är det så?

Så länge det finns tillräckligt många som inte låter sig styras blir det svårare att styra andra eftersom miljön inte är homogen.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Därför är jag inte med i Googles värld och inte heller på facebook.
Du lämnar tillräckligt mycket information ändå genom att vara inloggad här och skriva saker. Forumet (liksom en massa andra websidor) använder googles reklam-api'er som håller koll på vad folk surfar på och är intresserade av.

Jag bryr mig inte. Som jag ser det så är det ointressant att underrättelsetjänster ev. kan komma åt en massa information om mig, via google och andra databaser. Och vill de ta reda på detta om mig, så görs det ändå.

Det beror givetvis lite på vad man gör på nätet. Jag har funderat lite över integritetsfrågan när jag varit inne på ngn. streaming/torrent site. Det är ju trots allt inte helt lagligt. Jag tror dock att jag som person är för ointressant för dessa organisationer. Men det är klart, antag att man idag går in och laddar ned Jönssonligan illegalt, och om 10 år när man är på väg att bli president i USA, så kommer någon och hotar att avslöja detta hemska lagbrott, om man inte....

• Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är den nya här, måste mycket snart bestämma mig ... :worried: :whistle:
blob.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
H hempularen skrev:
Jag bryr mig inte. Som jag ser det så är det ointressant att underrättelsetjänster ev. kan komma åt en massa information om mig, via google och andra databaser. Och vill de ta reda på detta om mig, så görs det ändå.

Det beror givetvis lite på vad man gör på nätet. Jag har funderat lite över integritetsfrågan när jag varit inne på ngn. streaming/torrent site. Det är ju trots allt inte helt lagligt. Jag tror dock att jag som person är för ointressant för dessa organisationer. Men det är klart, antag att man idag går in och laddar ned Jönssonligan illegalt, och om 10 år när man är på väg att bli president i USA, så kommer någon och hotar att avslöja detta hemska lagbrott, om man inte....
Det är väl inte underrättelsetjänster som man ska oroa sig för, som jag ser det, utan företag som Cambridge Analytics och om någon anser att man har gjort något fel på jobbet och då relativt enkelt kan få fram information för att hota barnen på deras skola eller aktivitet osv.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Google-illu-1.png

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
harry73
Att man borde vara rädd för cambridge analytica betyder inte att man inte ska vara rädd för vad underrättelse tjänster kan göra med datan. Och i förlängningen, vilken makt finns hos stora privata bolag som facebook och google.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hsd
Android är google
Äpplet samlar in info också
Inte mycket kvar att välja på

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Android är google
Äpplet samlar in info också
Inte mycket kvar att välja på
Ja lite sådär tänker jag också.

Det är bara att välja vilken famn man ska krypa upp, och vill man inte lämna ut halva sitt liv på internet så är det att sluta använda internet som gäller ... :whistle:

harry73 harry73 skrev:
Att man borde vara rädd för cambridge analytica betyder inte att man inte ska vara rädd för vad underrättelse tjänster kan göra med datan. Och i förlängningen, vilken makt finns hos stora privata bolag som facebook och google.
Cambridge analytica och liknande är farliga för kollektivet, de arbetar med anonymiserad data, men kan användas för att påverka oss kollektivt. Jag ser det inte som ett integritetsproblem.

harry73
De jobbar åt uppdragsgivare och har kunskapen att göra mer än de gör just nu eller som de säger att de gör just nu.

Men mycket handlar för mig om hur det kan användas och inte hur man tror att det används idag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.