Byggahus.se
Hej
Har ett plommonträd som fått grentorka. Det har förmodligen blivit smittat av ett körsbärsträd intill, som jag nu i princip fimpat.
Nästa alla genar har lav på sig vilket får mig att tro att hela trädet är sjukt.
Plommonträdet har gett fantastiska plommon, äggstora saftiga gullila spräckliga plommon.
Tror ni trädet går att rädda och i så fall hur gör man?
Jag har sparat några kärnor.
Mvh
Fredrik

• DSC_0014-1496x844.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vanligt att körsbär och plommon drabbas av grentorka men det betyder inte alls att trädet kommer att avlida omgående, det kan leva länge ändå och ge frukt. Ta bort döda grenar när trädet börjar löva och du ser vad som är dött. Stenfruktsträd är inte så förtjusta i beskärning så undvik att ta bort levande grenar.

Att det växer lavar på trädet är INTE ett tecken på sjukdom. Det är alldeles normalt och lavarna skadar inte trädet. Lav brukar indikera att luften är bra eftersom de är känsliga för föroreningar.

• Gilla
noemiferrando och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för svaret, ska försöka hinna klippa bort de torra då man ser vilka som får blad och inte.

Jag tycker du ska njuta av skörden så länge den varar och sen ta bort trädet. Beskärning av dessa svampdrabbade träd bör ske med spritade verktyg och under den torraste perioden för att förhindra smittospridning.

Jag har flera sjuka äppelträd som fortsätter ge frukt och jag tänker inte ta bort dem förrän skörden avtar. Enda nackdelen med detta som jag ser det är att dessa sjuka individer kan smitta andra, men i mitt fall är redan alla träden sjuka och jag har slutat plantera nytt. Sen finns det ju de som tänker med ögonen, sjuka plantor är sällan särskilt vackra i allmänhetens ögon, men här får man prioritera; ögontjänare eller smaklökskittlare?

Ett gammalt sjukt träd har även det sin skönhet, en form som inte går att köpa för pengar! :)

Hej, tusen tack för svaret, så du tror inte att trädet mår bättre eventuellt lever längre om jag nu fimpar de torkade grenarna?

Jag tror att du ska ta bort sjuka delar nu. Använd en bra sekatör eller grensax och gå in ca 10-15 på frisk ved.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.