Byggahus.se
Jag ska installera en kökspanna på 35 kW mot en bärande vägg. 30cm från den bärande regeln kommer även en braskamin att stå (i nischen där där cementsäckarna står på bilden).

Frågan är hur jag bör tänka kring brandskydd för väggen. Jag antar att det säkraste vore att ersätta regelverket med en bärande murad vägg på den sista biten som ligger bakom kökspannan?

Hur mycket sämre är alternativet att bara mura upp ytterligare en väggbit framför regelverket med en luftspalt emellan?

• 20180418_151249.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Murar du , får du en snygg fondvägg som matchar spisen , går det att mura bakom , genom att flytta ut spisen 10-12 cm och samtidigt mura in rökröret mot murstocken , annars är det minerit som är bra bakom i värmehänseende , det går att kakla på den
Tänk på sotluckor
För egen del skulle jag mura en lite mörkare vägg , då kan bli sotigt på väggen
Behöver inte bli det men kan bli , du får tänka

B begion skrev:
Jag ska installera en kökspanna på 35 kW mot en bärande vägg. 30cm från den bärande regeln kommer även en braskamin att stå (i nischen där där cementsäckarna står på bilden).

Frågan är hur jag bör tänka kring brandskydd för väggen. Jag antar att det säkraste vore att ersätta regelverket med en bärande murad vägg på den sista biten som ligger bakom kökspannan?

Hur mycket sämre är alternativet att bara mura upp ytterligare en väggbit framför regelverket med en luftspalt emellan?
En 5 cm skamotec brandskiva räcker

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.