Byggahus.se
Vi skall planspränga en bit mark för att gjuta en platta för fritidshus.
Vi har själva grävt fram berget med en mindre grävmaskin och sedan kommer en grävare och sprängare ta över för att spränga och göra en grusbädd.

Har förstått att berget skall vara rätt så rent från jord och skit inför sprängningen, men min fråga är hur mycket man behöver rensa? Det är inte så plant berg och många sprickor och dalar där det samlas skit, så vi får skotta det sista för hand, vilket är ett hästjobb.

Kolla gärna bilderna och kom med input. Räcker det att man rensar topparna helt och att det är okej att löst grus/jord ligger kvar nere i dalarna (de röda områdena)? Och borrar man för att spränga här nere också eller är det enbart på "topparna" som man spränger?

Tack på förhand!
bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du fàtt nàgot svar eller sprängt efter det du skrev?

Jag har samma fundering

Lycka till

Rensa så mycket som möjligt. Dom borrar rader av hål och dom kan hamna vart som på ytan.Man rensar för att hålla borrhålen rena och att bergmaterialet inte ska blandas med övrigt material efter sprängning ifall ni ska använda det som fyllnad under plattan, men även för att minska risken att det flyger iväg material vid sprängningen. Men dom lägger säkert mattor vid sprängningen så att inget ska flyga iväg.

• Gilla
carljohanb
  • Laddar…
Andreas berglund Andreas berglund skrev:
Rensa så mycket som möjligt. Dom borrar rader av hål och dom kan hamna vart som på ytan.Man rensar för att hålla borrhålen rena och att bergmaterialet inte ska blandas med övrigt material efter sprängning ifall ni ska använda det som fyllnad under plattan, men även för att minska risken att det flyger iväg material vid sprängningen. Men dom lägger säkert mattor vid sprängningen så att inget ska flyga iväg.
Okej, tack för svar!

Om ni har tillgång till en större kompressor (läs dieseldriven på kärra) kan ni blåsa bort jorden, gjorde så själv när jag skulle spränga för vår utbyggnad

• Gilla
carljohanb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.