fan va gnällig man var såhär för ett par dagar sen
Detta illustrerar mitt problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna skärning blev misslyckad då hålen dels inte är runda. Det skiljer 0.1mm mellan bredaste och snävaste diametern på hålen. Samt så blev de i genomsnitt 0.3mm för små. Dvs 19.7mm istället för 20.0mm
Då är väl frågan vad detta kan bero på. Rundheten kan bero på att ena bältet är spänt för hårt så den tappar ett steg. Eller för löst så att man får lashback. Eller så är ngt hjul för löst så att man får lite svikt i maskinen. Eller för hårt så att den inte orkar driva alla tre motorer samtidigt och missar ett steg. Eller så är spänningen ställd för lågt så den missar ett steg. Eller för högt så nätdelen inte orkar med. Eller flera av ovan nämnda på två olika axlar )
Alltså missförstå mig fel det är ju grymt kul att hålla på men underhållet hade jag kunnat vara utan. )
Det har varit lite dåligt med uppdateringar gällande CNCn från mig, har använt den lite sporadiskt och mest till gravering och att fräsa ut mindre saker i tunn plywood åt barnen. Det har helt enkelt känts som att den inte riktigt orkar något mer än så. Tankarna på att uppgradera själva fräsen har funnits av och till och även om den Proxxon jag satte dit som substitut för Dremeln gjorde maskinen tystare så hjälper det inte riktigt när man måste köra omkring en timme för att ta sig igenom en bit 6mm plywood...
Efter att ha fått några bitar POM-plast (acetal?) från en kollega så kom jag igång på allvar. Den här plasten som är omkring 25mm tjock är otroligt trevlig att bearbeta och man kan också gänga direkt och få ganska bra styrka. Jag skrev ut mallarna för inventables fäste (hittat på Thingiverse) och började skära ut.
Logga in
Skapa konto
För fastsättning och själva klämman gängade jag upp M5, 4.2mm borret hade nog varit med och borrat tegelpannor (det var en smula ledset) så jag fick satsa på ett 4mm borr istället men det fungerade fint - materialet är ju rimligt mjukt.
Logga in
Skapa konto
Även premiärgängningen gick bra men jag tror att jag skall uppgradera skruvarna för klämman till pinnbultar så att man kan skruva i/ur fräsen utan att behöva oroa sig för gängorna i fräsen.
Logga in
Skapa konto
Skarp provkörning i 12mm akrylplast (med fega 0.5mm per pass) gick finfint fick dock justera styrkortet litegrann då jag troligtvis slarvat med inställningarna tidigare (Y motorn stallade emellanåt).
Nu har jag jobbat vidare med fräsen, den skarpa provkörningen i förra inlägget var faktiskt ämnad för nästa uppgradering - en spånhuv! Visst är det kul när man kan använda en maskin för att bygga delar till sig själv?
Fastnade lite för en design som körts som kickstarter (suckit) och som Marius i Tyskland byggt en egen variant av. Tanken är att man fäster själva huven på på X-vagnen istället för att låta den följa Z-axeln. Höjden ställer man in så att borstarna är i kontakt med det man fräser på.
Jag ville gärna se så mycket av frässtålet som möjligt så jag tillverkade ett plexirör av 3mm plexiglas.
Logga in
Skapa konto
För att kunna justera spånhuven upp och ner slaktade jag min arbetsbänk lite och stal ~400mm aluminiumprofil i ett hörn där jag inte använder skenan. Dessa fästes på distanser direkt i X-vagnen.
Logga in
Skapa konto
För att underlätta så köpte jag 1m borstlist från en tillverkare i Jönköping, denna är fäst på en aluminiumplåt och gick rimligt lätt att bocka efter det 6mm spår som jag fräst i plexihuven.
Logga in
Skapa konto
Gavlarna och en adapter för slangen skrevs ut på 3D-skrivaren och sedan var det bara att montera alltihop på fräsen.
Logga in
Skapa konto
Återstår att testa hur väl det fungerar, kanske måste jag gå upp till en kraftigare slang för att få rätt flöde men jag hoppas att detta är tillräckligt.
Hehe, jo den är lite roligt att pyssla med som omväxling men jag kan nog inte påstå att den har använts tillräckligt, dock har jag en del ideer nu därav uppgraderingarna.
Jag vet egentligen inte, är dålig på Shapeoko 3 och jag har kört pinsamt lite i min egen maskin för att ha en bra bild av vad den har för egentliga problem/begränsningar.
Det känns som att det stora med Shapeoko 3 är ju de nya aluminiumprofilerna som borde ge en bättre stabilitet. Det är väl något man skulle önska sig - särskilt när man uppgraderat tillen större fräsmotor... Det finns dock en del att göra för att stabilisera:
Jo, de skriver också att de förenklat bygget en del, tex att man inte behöver borra eller gänga, så i princip bara montera/kalibrera/justera.
Själv funderar jag på en laserskärare, men det ena behöver ju inte utesluta det andra...
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.