Måttbandet är från EIE där jag brukar köpa aluminium ifrån.
Jag har nu hittat måttbandet i katalogen och blir lite osäker om det passar till mina Bosch Rexroth profiler. De är 45x45 respektive 45x90 profiler och T-slots som mäter 10 mm. Om bandet är 12 mm skulle de passa. perfekt. Har du lust att mäta hur bred bandet är?
Haha Hur många olika system för tumgängor finns det.
Britterna har ett antal att välja på
BA-gänga
BSC (Brittish Standard Cycle)
BSF(fine)
BFP (pipe)
Å min personliga favorit
Whitworth. W-gänga
Jänkarna har UNC och UNF. (Även Edison... men bara på glödlampor. E14 t ex)
Vi i Norden (omfattar troligen även Österbotten) har gängor som baserar sig på verktum (24,74mm)
Det är bara ett axplock. Finns hur många som helst. @remdrivet har nog ytterligare kunskap i ämnet.
Lycka till med vänliga hälsningar
Findus
Lyckligtvis är det inte fullt så illa. Det tycks vara mest UNC och kanske litet Whitworth. Jag hade önskat mig mera Whitworth för de är svåra att få tag på nu för tiden.
En kort period av 13-åringens kvällsnöje.
Han vill ha en odlingslåda för småkrukor med smultron och jordgubbar i.
Fixar den själv, lite fula ord på vägen.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ont i handlederna men gav sig inte, lite "skitmaskin", "f.n", blandat med att jag fick elaka blickar när jag sa att maskinen skall vara rak och inte sned vid borrning.
Annars har jag bara påtat med mina valnötsträd, lär dröja innan de ger nötter och ännu längre innan man kan använda veden till snickerier.
Kopplade in och testade fläkten jag köpt, den blåser som fan iallafall det kan man lugnt säga.... Otroligt högljudd dock, utöver fläktljuden känns det som det är något annat. Vet inte om det är läge att kolla lagren i motorn.
Det är Flinta-stilpoäng på @lolukokasos barkkant men @Ola C har väldigt bil-lika hjul villket också ger poäng. Svårt det här men jag måste nog rösta oavgjort
Jag håller med @nanowire i att båda har "Flinstoneassosiationer". Men den högra, dvs @lolukokasos, får nog bli det bidrag med mest "familjenflintastuk". Det är den kvarvarande vankanten med bark som ger vinstpoängen.....