Byggahus.se
Björn Melander Björn Melander skrev:
Måttbandet är från EIE där jag brukar köpa aluminium ifrån.
Jag har nu hittat måttbandet i katalogen och blir lite osäker om det passar till mina Bosch Rexroth profiler. De är 45x45 respektive 45x90 profiler och T-slots som mäter 10 mm. Om bandet är 12 mm skulle de passa. perfekt. Har du lust att mäta hur bred bandet är?

• L390003-14.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kollade och bandet är 10 mm brett. Som du ser på bilden är det en liten slits för bandet.

C51B437E-8629-4B91-9A3C-138EE1ED71CB.jpeg
Skapa konto

Börjat sortera 51 kilo blandade bultar och muttrar och brickor som jag kom över billigt på skroten. Mer än hälften är tumsgängat. Bra att ha.

• Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Börjat sortera 51 kilo blandade bultar och muttrar och brickor som jag kom över billigt på skroten. Mer än hälften är tumsgängat. Bra att ha.
Haha :) Hur många olika system för tumgängor finns det.
Britterna har ett antal att välja på

BA-gänga
BSC (Brittish Standard Cycle)
BSF(fine)
BFP (pipe)
Å min personliga favorit
Whitworth. W-gänga

Jänkarna har UNC och UNF. (Även Edison... men bara på glödlampor. E14 t ex)

Vi i Norden (omfattar troligen även Österbotten) har gängor som baserar sig på verktum (24,74mm)

Det är bara ett axplock. Finns hur många som helst. @remdrivet har nog ytterligare kunskap i ämnet.

Lycka till med vänliga hälsningar
Findus

• Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Måttbandet är från EIE där jag brukar köpa aluminium ifrån.[/QU]
Jag kollade och bandet är 10 mm brett. Som du ser på bilden är det en liten slits för bandet.

[bild]

[bild]
Tack för infon @Björn Melander! Då får jag skjuta in en lämplig passbit in i profilen och sedan limma på måttbandet. Blir nog bra!

findus42 findus42 skrev:
Haha :) Hur många olika system för tumgängor finns det.
Britterna har ett antal att välja på

BA-gänga
BSC (Brittish Standard Cycle)
BSF(fine)
BFP (pipe)
Å min personliga favorit
Whitworth. W-gänga

Jänkarna har UNC och UNF. (Även Edison... men bara på glödlampor. E14 t ex)

Vi i Norden (omfattar troligen även Österbotten) har gängor som baserar sig på verktum (24,74mm)

Det är bara ett axplock. Finns hur många som helst. @remdrivet har nog ytterligare kunskap i ämnet.

Lycka till med vänliga hälsningar
Findus
:D

Lyckligtvis är det inte fullt så illa. Det tycks vara mest UNC och kanske litet Whitworth. Jag hade önskat mig mera Whitworth för de är svåra att få tag på nu för tiden.

En kort period av 13-åringens kvällsnöje.
Han vill ha en odlingslåda för småkrukor med smultron och jordgubbar i.
Fixar den själv, lite fula ord på vägen.....

WP_20180415_17_59_40_Pro_LI.jpg
Skapa konto

WP_20180415_17_59_55_Pro.jpg
Skapa konto

WP_20180415_17_59_55_Pro.jpg
Skapa konto

WP_20180415_18_00_51_Moment.jpg
Skapa konto

Ont i handlederna men gav sig inte, lite "skitmaskin", "f.n", blandat med att jag fick elaka blickar när jag sa att maskinen skall vara rak och inte sned vid borrning.

Annars har jag bara påtat med mina valnötsträd, lär dröja innan de ger nötter och ännu längre innan man kan använda veden till snickerier.

Mvh P-A

• WP_20180415_17_59_57_Pro_LI.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Då va herr skivstångs-Moxon a 299:- färdig, kanske ska ytbehandlas också men i övrigt...

När man byggt en sån här är det av yttersta vikt att man lägger ut en bild där man sågar dovetails så det får jag väl göra.

I gänginsatserna sitter det stopskruvar som hindrar gängstången att röra sig, förefaller funka ok.

IMG_20180415_181418-1984x1488.jpg
Skapa konto

IMG_20180415_181403-1984x1488.jpg
Skapa konto

IMG_20180415_181741-1984x1488.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 13 till
  • Laddar…
Kopplade in och testade fläkten jag köpt, den blåser som fan iallafall det kan man lugnt säga.... Otroligt högljudd dock, utöver fläktljuden känns det som det är något annat. Vet inte om det är läge att kolla lagren i motorn.

39668372860_eec7ffba17_b.jpg

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Då va herr skivstångs-Moxon a 299:- färdig, kanske ska ytbehandlas också men i övrigt...

När man byggt en sån här är det av yttersta vikt att man lägger ut en bild där man sågar dovetails så det får jag väl göra.

I gänginsatserna sitter det stopskruvar som hindrar gängstången att röra sig, förefaller funka ok.

[bild]

[bild]

[bild]
Ola, nu ger jag igen.
Va kul att du också kommit till Flinta-perioden !

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
L lolukokasos skrev:
Ola, nu ger jag igen.
Va kul att du också kommit till Flinta-perioden !
Haha, den har du suttit o väntat på ett tag va?:D

....fast nu var det ju så att @Björn Melander räddade min design från att va riktigt flintig.

Ola C Ola C skrev:
Haha, den har du suttit o väntat på ett tag va?:D

....fast nu var det ju så att @Björn Melander räddade min design från att va riktigt flintig.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.:)
Jag är ledsen men jag tycker din förstabild är bra mycket mer familjenflintabil än min.;)

L lolukokasos skrev:
Jag är ledsen men jag tycker din förstabild är bra mycket mer familjenflintabil än min.;)
Jasså det tycker du?:geek:. Den här tvisten löser vi nog inte på egen hand, föreslår allmän omröstning.

Så, är designen till vänster eller höger mest Flinstones-lik? Alla svar belönas med 1 forumpoäng.

Kan vi få högre röstdeltagande än kyrkovalet?

DEXATI20180415203701.png
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det är Flinta-stilpoäng på @lolukokasos barkkant men @Ola C har väldigt bil-lika hjul villket också ger poäng. Svårt det här men jag måste nog rösta oavgjort :thinking:

Jag håller med @nanowire i att båda har "Flinstoneassosiationer". Men den högra, dvs @lolukokasos, får nog bli det bidrag med mest "familjenflintastuk". Det är den kvarvarande vankanten med bark som ger vinstpoängen.....:love:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.