20 973 läst · 130 svar
21k läst
130 svar
Skulle ni byta era antikglas om nya fönster var gratis?
Den begränsade marknadsundersökningen här på tråden visar att marknaden med övervägande majoritet väljer huset med bevarade originalfönster 
Och Scouten köper nog hellre ett nyare hus i alla fall
Men betänk som sagt Gammelnördens förslag, samt Stefan1972:s och JohanLun:s goda råd, det kunde ju vara en lagom kompromiss.
Och Scouten köper nog hellre ett nyare hus i alla fall
Men betänk som sagt Gammelnördens förslag, samt Stefan1972:s och JohanLun:s goda råd, det kunde ju vara en lagom kompromiss.
Min högst personliga gissning är att i områden där det "lönar sig" att bygga nya hus så köper de som prioriterar "modernt" ett nyare hus och de som är spekulanter på äldre hus ser oftare värdet i bevarade detaljer.
I områden där nya hus är olönsamma tvingas många som hellre skulle haft ett nyare hus att bo i ett gammalt, där kanske plastfönster slår högre än munblåst kärnvirke - samtidigt finns det folk överallt som uppskattar de gamla husens kvaliteter. Är huset så välbevarat och vackert som TS hus tror jag det i alla fall lönar sig att satsa på det estetiska, modernisterna kommer hellre satsa på ett hus som är kraftigare modifierat även på övriga punkter.
Även jag som är lite byggnadsvårdsnerdig använder ibland gips och modern färg, det står inte i strid med ett estetiskt tilltalande hus...
Glaset i vårt innerfönster som har ljuddämpande glas ryms i ordinarie kittfals även om det inte är mycket till kitt kvar mellan glas och båge...
I områden där nya hus är olönsamma tvingas många som hellre skulle haft ett nyare hus att bo i ett gammalt, där kanske plastfönster slår högre än munblåst kärnvirke - samtidigt finns det folk överallt som uppskattar de gamla husens kvaliteter. Är huset så välbevarat och vackert som TS hus tror jag det i alla fall lönar sig att satsa på det estetiska, modernisterna kommer hellre satsa på ett hus som är kraftigare modifierat även på övriga punkter.
Även jag som är lite byggnadsvårdsnerdig använder ibland gips och modern färg, det står inte i strid med ett estetiskt tilltalande hus...
Glaset i vårt innerfönster som har ljuddämpande glas ryms i ordinarie kittfals även om det inte är mycket till kitt kvar mellan glas och båge...
Jag upprepar mig, känns det som att huset har kvar en del charmig 1920-tals själ, så kan det vara ganska förödande att byta fönster.
Omöjligt är det inte, men man blir nog tvungen att leta reda på något av de mindre snickerierna som tillverkar fönster mer för hand och mer hantverksmässigt för att få något som inte förstör känslan som originalen har.
Ja säker är jag ju inte, men för det mesta har de där äldre fönsterna en väldigt mycket smäckrare spröjs, ofta hyvlad i en fin profil, och släpper in mer ljus än nytillverkade diton.
Lägg sen till att man tappar känslan av det lite vågiga gamla glaset, måste riva en hel del smygar och inklädnader som sen också kan bli svåra att återställa till samma känsla som innan.
Tja, generellt så skulle jag vara tveksam.
Om nu husets gamla känsla redan skulle ha flugit sin kos, och/eller att man blev lovade ytterst fina nya fönster ifrån ett ställe som kan och förstår sig på att tillverka på rätt sätt så kan det vara tänkbart.
Jag tyckte att Gammelnörden hade en rätt trevligt idé, med tvådelade öppningsbara innerfönster.
Om man stänger igen de så dämpas ljuden och man får svalare på sommaren och varmare på vintern.
Om det går att få dit dessa så det ser bra ut, så är det kanske det du ska försöka få trafikverket att betala för.
Omöjligt är det inte, men man blir nog tvungen att leta reda på något av de mindre snickerierna som tillverkar fönster mer för hand och mer hantverksmässigt för att få något som inte förstör känslan som originalen har.
Ja säker är jag ju inte, men för det mesta har de där äldre fönsterna en väldigt mycket smäckrare spröjs, ofta hyvlad i en fin profil, och släpper in mer ljus än nytillverkade diton.
Lägg sen till att man tappar känslan av det lite vågiga gamla glaset, måste riva en hel del smygar och inklädnader som sen också kan bli svåra att återställa till samma känsla som innan.
Tja, generellt så skulle jag vara tveksam.
Om nu husets gamla känsla redan skulle ha flugit sin kos, och/eller att man blev lovade ytterst fina nya fönster ifrån ett ställe som kan och förstår sig på att tillverka på rätt sätt så kan det vara tänkbart.
Jag tyckte att Gammelnörden hade en rätt trevligt idé, med tvådelade öppningsbara innerfönster.
Om man stänger igen de så dämpas ljuden och man får svalare på sommaren och varmare på vintern.
Om det går att få dit dessa så det ser bra ut, så är det kanske det du ska försöka få trafikverket att betala för.
Den tekniken skulle jag vilja lära mig! Vem är kunnig i denna teknik, glasblåsare eller snickare? Skogsarbetare från Orrefors kanske?J JohanLun skrev:
Ursäkta fjanteriet, må tråden nu återgå till ämnet.
Ni har fint hus och fina fönster Jag skulle definitivt låtit specialtillverka lösa innerbågar, bekostade (till större delen) av Trafikverket. Om ni inte störs av bullret själva, så kanske ni bara har dessa isatta under vintern, då de även hjälper till energimässigt, medan ni tar av dem under den varma årstiden. Då har även en framtida ägare möjlighet till ljuddämpning, samtidigt som ni inte (troligen) har sänkt värdet på huset med nya fönster.
Annars är kanske alternativet att du får exakt måttanpassade bågar med ljuddämpade glas i (och spröjs och allt givetvis), och bara byter ut bågarna, flyttar över beslag osv.
Och så lagrar du de gamla bågarna någonstans, så kommer originalutseende alltid gå lätt att återställa.
Och så lagrar du de gamla bågarna någonstans, så kommer originalutseende alltid gå lätt att återställa.
Det blir ju dock lite knepigt att dämpa ljudet från järnvägen om man ändå har friskluftsventiler i väggarna. Det går förstås att lösa med ett ftx-system. Allt beror på hur mycket det låter. Det går ju att göra rätt mycket beroende på vad man önskar.
Jag skulle bibehålla originalfönstren.....men eftersom de är kopplade skulle jag undersöka om det går att specialtillverka lösa innerbågar som passar i de gamla fönstren och om det går att få trafikverket att betala dem.
Man kan ju lägga fram det som ett billigare alternativ till nya fönster med påtvingad tilläggsisolering och se vad de säger.
Man kan ju lägga fram det som ett billigare alternativ till nya fönster med påtvingad tilläggsisolering och se vad de säger.
Jag för min del anser att det är de gamla tunna och vågiga glasen som är det viktigaste av allt. Tunna profilerade bågar med spröjs går att få tillverkade, men floatglas är lika förödande för husets estetik som "emaljögon" av pingisbollar med svartmålade pupiller. 
Vet inte om detta ljudproblem ingår i Björn Mellanders kunnande, men annars är han mkt kunnig om ljuddämpning etc. Han är verksam här på forat. Kanske värt att skicka ett PM direkt ifall han missat att läsa denna tråd?
Vet inte om detta ljudproblem ingår i Björn Mellanders kunnande, men annars är han mkt kunnig om ljuddämpning etc. Han är verksam här på forat. Kanske värt att skicka ett PM direkt ifall han missat att läsa denna tråd?
Huset har självdrag, vi har bara friskluftventiler i de gamla skafferierna. Så jag antar att det är ytterligare en komplikation av att byta fönster...FG skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Jag skulle absolut inte byta ut originalfönstren.
Tack för all respons så här långt. Det känns skönt att veta att man inte är ensam om att vilja spara de gamla fönstren i detta läge. Vi får se vad Trafikverkets förslag kommer att innebära. Jag skall göra mitt bästa för att komma ihåg att uppdatera den här tråden med den fortsatta processen, även om det säker kommer dra ut på tiden innan något händer (det är ju ändå en statlig myndighet som vi talar om här
) Spontant så lockas jag också av någon form att extra innerfönster som gärna får vara löstagbara. Det känns som att det är bästa möjligheten till att både äta kakan och ha den kvar.
Jag hade krävt att de kör sina tåg någon annanstans!
Njä, men hur mycket buller är det från järnvägen? På mina föräldrars landställe kör tågen förbi en bit bort och inte så ofta; då kan det vara lite gemytligt. Hos en bekant vibrerar huset när tågen dånar förbi, då är det inte lika behagligt.
Njä, men hur mycket buller är det från järnvägen? På mina föräldrars landställe kör tågen förbi en bit bort och inte så ofta; då kan det vara lite gemytligt. Hos en bekant vibrerar huset när tågen dånar förbi, då är det inte lika behagligt.