Byggahus.se
Vill gärna ta del av erfarenheter angående Uponor reglersystem SMATRIX. I synnerhet om det verkligen kan skapa ett jämnare inomhusklimat, dvs eliminera fenomenet "lite för varmt i vissa rum men lite för kallt i andra rum". Har deras golvvärme system med WGF 1 fördelare, blåa styrdon och CoSy radio termostater. Golvet är i granit.

Smatrix har vad dom kallar självbalancering. Det skall ersätta behovet av flödesreglering. Systemet jobbar mer aktivt med ställdonen och ”lär sig” hur rummen reagerar. Men om du redan har ett system där flödesregleringen är gjord manuellt så är jag inte säker på att det kommer bli bättre bara för att du går över till en automatisk. Har du massiva golv som buffrar mycket värme så kan det bli lite översvämningar på värmen vid väderomslag, det kommer nog inte smatrix kunna göra något åt...

Tack mroing för din input. Klart värdefull. En annan fråga. Om det är så att Smatrix är självbalanserande och lär sig hur rummet fungerar, bör det inte åtminstone leda till viss effektivisering med avseende på total värmeförbrukning och därmed total kostnad för uppvärmning. Uppskattar any and all återföring.

Effektivisering jämfört med vad? Viktigt att definiera vad det är man jämför med.

Jag anser inte att syftet med smatrix är att ge bättre värmeekonomi. Syftet är att underlätta installation och minska behov av flödesberäkningar i projekteringen. Det är en stor dold kostnad i alla golvvärmeinstallationer.

Tack igen. Jag menar givetvis... effektivisering (bättre värmeekonomi) jämförd med ett system som kräver manuell justering av flödena. Pratade med Uponor för ett tag sedan och då antydde de det.

Det tror jag inte på. Tror inte att Uponor vågar stå för något sådant påstående heller.

Tack prototype. Jag vet att Uponor påstår det, frågan är har du själv eller har någon du känner konkret erfarenhet av den utlovade minskningen i energiförbrukningen. MVH

P prototype skrev:
Saxat från broschyren:
  • upp till 8 % jämfört med andra rumsregleringar
  • upp till 12 % jämfört med obalanserat system
  • upp till 20 % jämfört med obalanserat system utan rumsreglering
Punk 2 och 3 är självklara, men där är en manuell balansering också en klar förbättring.
Punkt 1 är det som jag ifrågasätter. Men vist gämför dom med en gamal reglering utan elektronik så stämmer det säkert. Men då har det ju ingenting med självbalanceringen att göra. Och samma förbättring skulle uppnås med andra moderna system.

• Gilla
BBM
  • Laddar…
Nej jag har inge bevis, men som jag fattar det är det skillnad på rumsreglering och rumsreglering. En reglering som köps idag är inte nödvändigtvis modern bara för att den har en modern formgivning, utan det är hur den faktiskt processar rumstemp och flöde. Bara det faktum att alla andra golvvärmesystem jag känner till måste strypas in (strypning per slinga) till skillnad från Smatrix, där ingen strypning alls behövs, talar för att det är någon annat än vad alla andra har att erbjuda.

• Gilla
BBM
  • Laddar…
Jag kan inte svara för ekonomi eftersom jag bara haft smatrix. Vad jag kunnat läsa mig till så ska ju systemet som andra skriver ”lära sig” behovet. Hos oss fungerar det väldigt bra. Diffar inte alls mycket i temp även vid lite större väderomslag.

Hos oss är det tydligt att den klarar av att hålla tempen på ett bra sätt. Tex på toaletten, där är det varmare golv men samma temp som i övriga huset.

• Gilla
BBM
  • Laddar…
Kjork...Det där förstår jag inte att i toan håller systemet samma lufttemperatur som i det övriga huset men däremot hålls golvet varmare där än golven i det övriga huset. Tänker mig att ett golvvärme system jobbar ju mot rumstemperatur (lufttemperatur)

B BBM skrev:
Kjork...Det där förstår jag inte att i toan håller systemet samma lufttemperatur som i det övriga huset men däremot hålls golvet varmare där än golven i det övriga huset. Tänker mig att ett golvvärme system jobbar ju mot rumstemperatur (lufttemperatur)
Precis. På toaletten krävs mer värme för att hålla rätt temperatur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.