Byggahus.se
Jag tänkte passa på o sätta upp rejält med nätverksuttag när jag ändå bygger om nu. Problemet är att switchen sitter i källaren och för att komma dit måste jag dra kabel i marken utanför huset en liten bit. Jag funderar på att lägga ett 50 mm kabelskyddsrör i marken och låta det mynna i någon form av "skåp" (typ en OSB-låda i väggen med en inspektionslucka) inne i huset. Därifrån kan jag sen dra vanlig slang till de olika nätverksuttagen och därmed kunna dra kabel direkt från switchen till varje uttag.
Är det så man brukar göra, är det lämpligt?

tommib
Nej, det är inte så man brukar göra. Håll rören inne i huset.

I övrigt så är det inte fel. Man drar ett stjärnnät med rör från varje uttag till en central punkt där switch och patchpanel samt ev annan utrustning sitter. Om det är nödvändigt kan man sätta en dragdosa på vägen och där kan man också koncentrera till ett grövre rör. Tänk dock på att det är mycket svårare att dra nya ledare i ett rör som redan har kabel i sig. Därför kan det bli svårt i efterhand att komplettera även om röret är grovt.

Jag har inte så många vettiga val, jag måste ut i gräsmattan och vända :cry: Alternativet är att gräva under en hörnsten på (timmer-)huset och det vill jag i absolut största möjliga mån undvika.
Det du kallar dragdosa måste vara ungefär det jag tänkt mig då, det låter bra.

måste och måste. Ska det vara helt rätt så ja, annars så har jag haft vanlig inomhuskabel i ett 50 mm kabelskyddsrör i över 10 år nu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.