Byggahus.se
Jag tycker verkligen öppna planlösningar är ett gissel. Svårt att möblera eller få bra funktion. En lounge får gärna vara stor och luftig, men de flesta andra rum har ju en funktion så att säga. I ett stort vardagsrum hamnar man långt från TV'n, eller får ha den mitt i rummet. I ett stort, luftigt kök är "inget" nära där man själv är. En stor, luftig tvättstuga vore helt hopplös.

Vi har lite öppet mellan matplats och vardagsrum (sällskapsyta, ingen TV där), och jag tycker det är på gränsen... En tidigare ägare av huset tog bort ett sovrum (på 70-talet) för att få en större, luftigare hall. Den går liksom inte använda till något, ungefär 10kvm av den är verkligen helt onödiga :) Ser säkert välkomnande ut dock!

Vi är på väg att flytta in i vårt fjärde hus och har lärt oss lite på vägen om vad vi tycker är bra och dåligt.

1. Separat tv-rum är ett måste om man har barn. Det behöver inte vara stort men det är guld värt att kunna stänga dörren eller ha det på en annan våning än vardagsrum och kök.

2. Ang förvaring. De flesta vill ha massor med förvaring. Vi har inte alls det behovet utan klarar oss bra med mindre förvaring så där är man olika.

3. Hallen! Jag ogillar smala, trånga utrymmen och vill ha det luftigt i hallen. Det ska vara bra med sittyta, ge ett trevligt intryck och man ska bli glad av att komma hem!

4. Absolut inte trappen i hallen om man har flera våningar!

5. Jag tycker det är onödigt med 15 kvm stora badrum med dubbla handfat. I badrummet vill jag vara ensam och jag har inget behov av dessa jättebadrum med loungemöbler.

• Gilla
Drömma och 1 till
  • Laddar…
Vårt andra hus, men vårt femte boende på tio år... Visst finns det mycket jag skulle önska till nästa hus, om det blir något, men det är svårt att få allt man vill ha.

1. Allt i ett plan! Trappor är djävulens påfund...
2. En groventre där man inte kommer rakt in i tvättstugan. Bra med utrymme för ytterkläder och skor. Och möjlighet att kunna ha värmepump i groventren och inte i tvättstugan.
3. Ett STORT kök. I nuvarande hus är kök+matplats ca 35 kvm. Det är här vi vistas mest och det utrymmet som är störst. Jag slår ett slag för mycket bänkyta (har totalt 12 meter vilket är fantastiskt om man bakar mycket) och separat skafferi.
4. Halvöppen planlösning. Jag gillar inte en helt öppen planlösning, svårt att möblera och mycket döytor, däremot tycker jag inte om att ha en dörr till köket. Ytorna får gärna ligga i anslutning till varandra, men med viss avgränsning.
5. En separat sovrumsdel och dörr så att man kan "stänga av". Också skönt att ha en separat toalett i de mer allmänna utrymmena så att man slipper gå in i sovrumsdelen. Och ett separat tv-rum i sovrumsdelen är inte dumt!

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Då vi står i startgroparna till att bygga ett nytt hus är funderingarna många på hur den perfekta planlösningen ser ut. Här är det vi tycker är viktigt.

1. En ordentlig tvättstuga där det finns utrymme att hänga minst en maskin tvätt, och garderober där för att slippa bära runt tvätten till alla rum. Barnen kan lära sig att förbereda sig genom att redan på kvällen ta fram de kläder som de ska ha på sig kommande dag. Tvättnedkast från badrummet på övervåningen ner till tvättstugan.
  2. En stor groventré där det finns möjligheter att hänga upp smutsiga kläder och spola av leriga stövlar, gärna i anslutning till tvättstugan men inte i samma rum. Här ska även finnas bra förvaring så att alla barnens ytterkläder, skolväskor, skor, hjälmar och skridskor får plats. Tillräckligt brett för att kunna bära in matkassarna utan att behöva gå på tvären.
  3. Köket. Strunta i matsal men satsa på ett stort kök där det går att duka upp långbord vid behov. Utgång till altan i köket för att slippa bära maten genom hela huset när det ska ätas där. Altanen ska även ligga precis vid köket så klart. Mycket bänkyta. Upphöjd diskmaskin så slipper man böja sig ner och det kommer underlätta när åldern tar ut sin rätt.
  4. Strunta i en stor och fin entré som nyttjas någon gång i månaden. Finns det plats för en skohylla så är det tillräckligt. Jackan går att hänga längre in i huset på någon bra plats.
  5. Två sällskapsrum. Ett allrum med tv för barnen och deras kompisar och ett i närheten av köket så att det går att sätta sig bekvämt efter en middagsbjudning.
Finns många fler saker som är viktiga men det här är det som är prioriterat från vår sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.