Byggahus.se
Inte helt säker på att detta är rätt forumkategori, men det var det närmsta jag kunde hitta.

Hursom, vi är spekulanter på ett hus där nuvarande ägare har gjorde diverse renoveringar som är mer eller mindre slutförda. Ett stort frågetecken är dock att han har har grävt bort delar av vägbanken i syfte att jämna ut tomten som tidigare sluttade upp mot vägen. Jag bifogar en bild på det värsta stället, där asfaltskanten sticker fram i dagen. Resten av sträckan är inte fullt så illa dock, totalt rör det sig om ca 30 meter och höjdskillnaden mellan tomten och vägen är straxt under metern.

Hur illa är detta mellan tummen och pekfingret? Och hur fixar man det på bästa sätt? Stödmur? Fylla upp med grus/jord?
Eller rättare sagt, hur dyrt tror ni detta är att fixa på billigaste sätt?

Och finns det någon risk att kommunen kommer sparka bakut för att vägen blivit saboterad, och skylla på oss som kommande ägare av fastigheten?

EDIT: Tomten omfattas inte av någon detaljplan eller områdesbestämmelse.

• 20180325_141622.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Börja med att kolla ev marklov för den åtgärden, lär ha behövts.

Jag ska kanske tillägga att detta är utanför detalj eller områdesplanerat område, och därav tolkar jag det som att det inte behövs marklov för en sådan manöver?

H
Tror nog du behöver marklov även utanför dp

Hemmakatten
Vägen är säkert bredare än vad själva asfalten är med tanke på snöröjning mm. Trafikverket har nog åsikter om risk för vägbanan att rasa. Ring dit (om det inte är en kommunal eller samfällighetsväg) och be dem föreslå rätt åtgärd.

harry73
Risken är stor att vägen kommer att spolas bort vid ett skyfall.
Dessutom är det trafikfarligt. Det blir väldigt oförlåtande att hamna med ett hjul eller en fot bredvid vägen.
Mur hjälper inte slänten ska återställas.

Ring väghållaren (kommunen/trafikverket /vägföreningen och berätta vad fastighetsägaren gjorde.

Köper du huset, se då till att det inte blir ditt problem. Det kanske går att skriva en klausul i kontraktet eller så lös det innan köpet

Tack för alla svar!

Att återställa slänten är nog görbart, men att riskera att få betala ersättning för en bortregnad väg känns mindre lockande.

Ser ut som att det är trafikverket som ansvarar för vägen, så det får bli ett samtal till dem i morgon.

Var går tomtgränsen egentligen?

Jag har väldigt svårt att tro att du som ny ägare skulle kunna bli ansvarig för skador på vägen, det ligger på den som orsakat skadan.

Men det är tänkbart att di blir skyldig att återställa. NU gissar jag att trafkverket kommer att rycka ut och återställa, de vill ha koll på att det görs rätt. Och sedan kommer de ev. att försöka jag den skyldige.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Var är tomtgräns någonstans?
Tror den är en bit innanför grävningen, så det kanske inte är ert problem.
Agera så det inte blir ert problem.

Jag har nu pratat med trafikverket, och han som var ansvarig för den aktuella vägen var inte nöjd med vad som hade hänt. Han hade dessutom redan varit där och klagat på nuvarande ägare. Det hade tydligen varit vissa meningsskiljaktigheter angående vad man fick och inte fick göra med sin tomt...

Men, han kom också fram till att trafikverket skulle ordna med ny slänt som de ville ha den, utan att belasta husägaren med någon kostnad :)

I samma veva visade det sig dock också att säljaren inte vill sälja för mindre än 30-40% upp från utgångpris, och eftersom varken vi eller någon annan budgivare var beredda att betala så mycket så drogs huset tillbaka från försäljning tills vidare >_<

Stort tack för alla svar dock, det uppskattas!

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Tack för uppföljningen, kul att höra hur det slutade!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.