Byggahus.se
Filestorm
RilleRock RilleRock skrev:
Kolla min Dropbox i länken i signaturen.
japp jag gjorde faktiskt det, du hade rubbet..kanon tackar, nu ska jag bara få rätt på flexC med..vill ej alls med mig

RilleRock
R rydboholm skrev:
Ok, då kollar jag hur han har tänkt kring att den inte verkar vara kopplad till utgång.
Vet inte riktigt heller vad han har gjort, han kändes inte helt hundra när han var här (blev tipsad om honom av en "bekant"). Och vid en första kontroll med lite frågor och så verkade det som att han visste vad han gjorde. Men det kröp fram mer och mer att det inte riktigt stod rätt till. Men som sagt svårt för en annan att kolla något som jag inte har koll på.
Testade nästa deckare nu och det blev samma visa där. Och inget larm i panel eller system?
[bild]

Kan jag återställa dom på något vis, eller måste centralen öppnas och kablarna kopplas om?
Det verkar som han satt dubbla 1k motstånd och kopplat rökdetektorerna NO istället för NC.
Då får man det fenomenet.
De går att göra så men då får man invertera ingången och kan bara ha en rök per sektion.
Sen måste han byta till 1k/1k på berörda sektioner i programmeringen.

Du kan ta ner detektorn och sätta tillbaka den igen då bryter du strömmen till den och reläet återställs.

RilleRock
Filestorm Filestorm skrev:
japp jag gjorde faktiskt det, du hade rubbet..kanon tackar, nu ska jag bara få rätt på flexC med..vill ej alls med mig
Skicka ditt regid på pm så kan ja återställa krypteringsnyckeln.

• Gilla
Filestorm
  • Laddar…
Filestorm
Din krypteringsnyckel måste årerställas via ett installatörskonto (y)
jag har varit inloggad via installatörskontot, och får ej det att funka, testat återställa krypteringnycklen, men nej ,, ska det jävlas så ska det,,.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Det verkar som han satt dubbla 1k motstånd och kopplat rökdetektorerna NO istället för NC.
Då får man det fenomenet.
De går att göra så men då får man invertera ingången och kan bara ha en rök per sektion.
Sen måste han byta till 1k/1k på berörda sektioner i programmeringen.

Du kan ta ner detektorn och sätta tillbaka den igen då bryter du strömmen till den och reläet återställs.
Så här ser bottenplattan med kopplingarna/motstånden ut.
20171218_103251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har 3 brand/rökdetektorer som jag alltid vill ska vara aktiva och utlösas vid ev brandpåbörjan.
Är det bättre att koppla om kablarna så kommer jag såklart kräva det eller göra det själv. Annars får han väl programmera allt rätt.

Stort tack än en gång för att du tar dig tid

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Filestorm
Skicka ditt regid på pm så kan ja återställa krypteringsnyckeln.
Du har PM

RilleRock
R rydboholm skrev:
Så här ser bottenplattan med kopplingarna/motstånden ut.
[bild]
Jag har 3 brand/rökdetektorer som jag alltid vill ska vara aktiva och utlösas vid ev brandpåbörjan.
Är det bättre att koppla om kablarna så kommer jag såklart kräva det eller göra det själv. Annars får han väl programmera allt rätt.

Stort tack än en gång för att du tar dig tid
Dom är kopplade NO som jag trodde så får ändras i programmering eller i detektorerna.
Samt måste 0V matningarna gå vi en utgång (kan vara samma) som inverteras samt lägga 3sek brytning så rökdetektorn kan återställas via map.

• Gilla
rydboholm
  • Laddar…
Dom är kopplade NO som jag trodde så får ändras i programmering eller i detektorerna.
Samt måste 0V matningarna gå vi en utgång (kan vara samma) som inverteras samt lägga 3sek brytning så rökdetektorn kan återställas via map.
Jag bockar, tackar och bugar för din kunskap och framförallt tid att hjälpa till. Jag kollar med elektrikern imorgon och återkopplar.
Tack och godnatt

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
R rydboholm skrev:
Jag bockar, tackar och bugar för din kunskap och framförallt tid att hjälpa till. Jag kollar med elektrikern imorgon och återkopplar.
Tack och godnatt
Gör så och lycka till (y)

É
Man kan koppla SPC till vilken larmcentral som helst.

Falck är uppköpta så kontakta:
[länk]
Kanske fel tråd men vet du, eller nån annan, några andra alternativ? Tempest skulle ha 123kr/mån om man ska ha bildverifiering + 500kr anslutning. De hade inte ens support för SPC när jag frågade men skulle få det ungefär nu dock.
Lövestad återkommer varken på mail eller telefon till mig så ingen aning vad de tar inklusive bildverifiering.
Trodde bild ingick på de där 80-90kr man läst andra haft. Vad är meningen med larmcentral om man inte hat bildverifiering? Chansa med väktare för 1500kr varje gång det larmar?

RilleRock
É ÉlPontus skrev:
Kanske fel tråd men vet du, eller nån annan, några andra alternativ? Tempest skulle ha 123kr/mån om man ska ha bildverifiering + 500kr anslutning. De hade inte ens support för SPC när jag frågade men skulle få det ungefär nu dock.
Lövestad återkommer varken på mail eller telefon till mig så ingen aning vad de tar inklusive bildverifiering.
Trodde bild ingick på de där 80-90kr man läst andra haft. Vad är meningen med larmcentral om man inte hat bildverifiering? Chansa med väktare för 1500kr varje gång det larmar?
Bildverifiering brukar ligga på 50kr extra per objekt.

Larmar det ofta då har du inte valt rätt detektorer alt placerat dem fel.
Varit aktiv i säkerhetsbranchen i över 20 år och aldrig haft ett falsklarm pga av en trådbunden detektor från bosch som varit rätt placerad och vald efter den miljön den skall sitta i.
Vissa andra fabrikat har jag haft lite problem med men det kan räknas på mina 5 fingrar.

Vill du inte betala de extra kronorna så kan du själv verifiera larmet via appen som dina kameror finns i.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
É
Jo precis men om jag ändå ska verifiera själv först vad har jag då för nytta av larmcentral. Då betalat jag en avgift varje månad för att ha rätten att be dem (mot betalning) att skicka väktare efter jag verifierat larmet?

Men det kanske är normalt och just det som är tanken?

Tänker att är jag på jobbet är jag nog på plats snabbare än en väktare som ändå inte ingriper, och de ggr jag inte är nåbar och missar att det larmar/bortrest kan jag ändå inte verifiera med bild själv. Men så är det väl också vi alla gör olika, får fundera vidare hur man ska göra...

Vänner, ber om lite hjälp. Har en SPC5300 sedan ett par år tillbaka. V3.4.5. Inte pillat så mycket, den har bara funkat... Var tvungen att ominstallera mobiltelefonen och då fick jag inte appen att fungera igen.

Fattar att den gamla portalen är död, det är SPC Connect som gäller nu. Försöker regga mig där men stoppas på "Centralregistrerings ID". Har testat S/N som det var i gamla systemet men det gick ju inte.

Har hittat manualerna på RilleRocks Dropbox men i manualen står bara att jag ska ha fått "Centralregistrerings ID" av min installatör men den klåparen måste ha missat det... (jag själv förstås)

Kan någon hjälpa mig med hur jag får fram detta?

Tack.

// Azkel

RilleRock
Azkel Azkel skrev:
Vänner, ber om lite hjälp. Har en SPC5300 sedan ett par år tillbaka. V3.4.5. Inte pillat så mycket, den har bara funkat... Var tvungen att ominstallera mobiltelefonen och då fick jag inte appen att fungera igen.

Fattar att den gamla portalen är död, det är SPC Connect som gäller nu. Försöker regga mig där men stoppas på "Centralregistrerings ID". Har testat S/N som det var i gamla systemet men det gick ju inte.

Har hittat manualerna på RilleRocks Dropbox men i manualen står bara att jag ska ha fått "Centralregistrerings ID" av min installatör men den klåparen måste ha missat det... (jag själv förstås)

Kan någon hjälpa mig med hur jag får fram detta?

Tack.

// Azkel
Du får uppgradera centralen till nyare fw.
Sen finns den under FlexC alt under spc connect i menyn i manöverpanel.

Fördelen med 721R är att du inte behöver testgas för att testa dem utan kan göra det med magnet.

Bosch har någon vettig samt även UTC.
I vilken miljö skall den sitta?

Det beror på hur sirenen styrs.
Har den egen ingång så kan ett extra par användas för att styra den från CA.
Som jag tolkat det så har sirenen en egen ingång, därmed behövs isåfall 6 par till den enheten. Men jag slipper dra kablar nån annanstans för ev. siren/blixtljus för övervåningen. Tänkte att blixtljus kunde vara bra där uppe vid rökdetektorerna, möjligen en av dom med siren.

Det är vanlig inomhusmiljö på övervåningen, ca 15m2 rum (2st) med snedtak. Dom få takmonterade IR detektorerna jag hittat är väldigt mycket dyrare än dom vanliga Bosch blueline jag redan har. Men det känns lite "overkill" med IR detektor på övervåningen. Jag ska montera magnetkontakt till fönster

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.