Jag håller på att rusta upp ett gammalt skåp med pardörrar som jag skulle vilja kunna stänga. Skåpet har ett lås, men jag behöver ett beslag som håller fast den inte dörren som den yttre låser i. Jag har letat lite på Google och har listat ut att en lösning jag skulle kunna använda mig av är en ”Elbow Catch”, enligt bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet någon vad detta beslag heter på svenska och var jag kan köpa ett? Eller har någon tips på en annan lösning?
Här finns lite olika alt. som fästs på insidan av dörren..
[bild] [bild]
[bild]
[länk]
De där blir lite svåra eftersom det inte finns någon stolpe i mitten att fästa an i. Eller tänker du dig att man tar två, försänker dem in i sidan av dörrbladet och använder dem som kantreglar?
På gamla skåp jag har sett så hölls den dörren fast av en hake som påminner lite om moderna barnspärrar till köksluckor/lådor. Tyvärr har jag inget bra namn på den och kan därför inte hitta någon bild.
På dörren satt en hake som tog i en springa i en bågformad bladfjäder som sitter på botten eller toppen av skåpet beroende vilket som är lättast att nå. När man trycker ned fjädern så släpper haken. Inte helt lätt att förklara i skrift tyvärr men denna dåliga bekrivning kanske kan hjälpa någon annan att komma med ett namn?
Tack @Microkatten inte exakt som jag minns det men vädigt lik och exakt samma princip. Jag gissar att det finns lika många designer av denna som det fanns byasmeder.
De där blir lite svåra eftersom det inte finns någon stolpe i mitten att fästa an i. Eller tänker du dig att man tar två, försänker dem in i sidan av dörrbladet och använder dem som kantreglar?
Ja, det är ett annat alternativ. Här är ytterligare en bild på ett annat av mina skåp, med infälld regel:
Tanken är att använda en i ovankant och en i nederkant med ett hål urfräst i topp och bott där själva regeln går i. Blir ingen automatisk låsning.
No 2 är rätt vanlig på möbler.
Hoppas du förstår min skiss...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit. Jag och Mikrokatten är inne på samma linje..