Byggahus.se
Hej.

Flyttade in i ett stenhus från runt skiftet 1800-1900 talet talet med fuktig källare för några månader sedan.

Satte in avfuktare samt värmefläkt och satte då igen ventilerna då det rekommenderades i annan tråd här i forumet.

Då jag satte igen ventilerna så gjorde jag det från insidan.
Jag har nu insett att det finns en luftspalt mellan yttre och inre vägg.

På vilken sida om luftspalten bör man täppa till ventilen?

L
C cwallentin skrev:
Hej.

Flyttade in i ett stenhus från runt skiftet 1800-1900 talet talet med fuktig källare för några månader sedan.

Satte in avfuktare samt värmefläkt och satte då igen ventilerna då det rekommenderades i annan tråd här i forumet.

Då jag satte igen ventilerna så gjorde jag det från insidan.
Jag har nu insett att det finns en luftspalt mellan yttre och inre vägg.

På vilken sida om luftspalten bör man täppa till ventilen?
Hej, Jag uppfattar det som att du bara har satt för ventilen inne i källaren men alltså inte fyllt igen själva trumman/kanalen?

L Lärospånet skrev:
Hej, Jag uppfattar det som att du bara har satt för ventilen inne i källaren men alltså inte fyllt igen själva trumman/kanalen?
Ja precis.
Luft utifrån kan fortfarande nå in till och ventilera utrymmet mellan inner och yttervägg via alla ventilerna utom en där det jag dragit ett rör igenom.

L
Hej igen - du kan inte ta en bild? Jag förstår inte omedelbart hur de inte enbart är kanaler i stenen på din grund utifrån och in - utan också enligt din beskrivning står i kontakt med luftspalten. Är väggarna i källaren påreglade?

Låter som ni behöver dränera om det är fukt utifrån , finns inga genvägar tyvärr.

L Lärospånet skrev:
Hej igen - du kan inte ta en bild? Jag förstår inte omedelbart hur de inte enbart är kanaler i stenen på din grund utifrån och in - utan också enligt din beskrivning står i kontakt med luftspalten. Är väggarna i källaren påreglade?

L Lärospånet skrev:
Ska se om jag kan ordna något.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som ni behöver dränera om det är fukt utifrån , finns inga genvägar tyvärr.
Det kan ju bli att vi får göra det.
Vill dock först se hur långt jag kommer med avfuktning då källaren i huvudsak kommer att användas till förvaring då det inte är mer än 1.8m i takhöjd som bäst.

Aha, hur stor yta är det ungefär? Jag tror du bör ha ventilerna öppna hela vägen för du behöver luftomsättning i källaren. Kör avfuktare vid behov och kanske ett element vintertid där det behövs.

Aha, hur stor yta är det ungefär? Jag tror du bör ha ventilerna öppna hela vägen för du behöver luftomsättning i källaren. Kör avfuktare vid behov och kanske ett element vintertid där det behövs.
Det är väl runt 90 kvadratmeter.

Att köra avfuktare och värme med ventilerna öppna lär väl vara meningslöst?

Egentligen borde väl det bästa i så fall en styrd ventilation med värmeåtervinning som kör igång när det inte är så fuktigt ute. Men det blir ju antagligen en dyr lösning det med.

Det är inte ovanligt att göra så, lite värme på bara, kommer inte bli dyrt. Hur är luften/ventilationen i källaren och på bostadsplanen?

Om fukten inte kommer från omgivande mark utan kommer in genom ventilen är det ju rätt att sätta igen den. Men vanligtvis vill man ha ventilation för att vädra bort fukt, radon mm.

Det är inte ovanligt att göra så, lite värme på bara, kommer inte bli dyrt. Hur är luften/ventilationen i källaren och på bostadsplanen?
Källaren har om jag minns rätt 3 + 2 ventiler och i bostadsdelen sitter det 2 + 2.

På övre våningen finns inga ventiler men jag har konstaterat att det finns ventilation ovan 2 av fönstren i taket och jag har öppnat den ena där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.