3 082 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Avfuktning källare och sätta igen ventiler, insida eller utsida?
Hej.
Flyttade in i ett stenhus från runt skiftet 1800-1900 talet talet med fuktig källare för några månader sedan.
Satte in avfuktare samt värmefläkt och satte då igen ventilerna då det rekommenderades i annan tråd här i forumet.
Då jag satte igen ventilerna så gjorde jag det från insidan.
Jag har nu insett att det finns en luftspalt mellan yttre och inre vägg.
På vilken sida om luftspalten bör man täppa till ventilen?
Flyttade in i ett stenhus från runt skiftet 1800-1900 talet talet med fuktig källare för några månader sedan.
Satte in avfuktare samt värmefläkt och satte då igen ventilerna då det rekommenderades i annan tråd här i forumet.
Hej, Jag uppfattar det som att du bara har satt för ventilen inne i källaren men alltså inte fyllt igen själva trumman/kanalen?C cwallentin skrev:Hej.
Ja precis.L Lärospånet skrev:
Luft utifrån kan fortfarande nå in till och ventilera utrymmet mellan inner och yttervägg via alla ventilerna utom en där det jag dragit ett rör igenom.
Hej igen - du kan inte ta en bild? Jag förstår inte omedelbart hur de inte enbart är kanaler i stenen på din grund utifrån och in - utan också enligt din beskrivning står i kontakt med luftspalten. Är väggarna i källaren påreglade?
L Lärospånet skrev:
Ska se om jag kan ordna något.L Lärospånet skrev:
Det är väl runt 90 kvadratmeter.Jonatan79 skrev:
Att köra avfuktare och värme med ventilerna öppna lär väl vara meningslöst?
Egentligen borde väl det bästa i så fall en styrd ventilation med värmeåtervinning som kör igång när det inte är så fuktigt ute. Men det blir ju antagligen en dyr lösning det med.
Källaren har om jag minns rätt 3 + 2 ventiler och i bostadsdelen sitter det 2 + 2.Jonatan79 skrev:
På övre våningen finns inga ventiler men jag har konstaterat att det finns ventilation ovan 2 av fönstren i taket och jag har öppnat den ena där.
Liknande trådar
-
Väggisolering, fönster och sätta in vattenburen värme via krypgrund/källare
Värme allmänt -
Ny dragning av avlopp i källaren, kan jag sätta avluftningen här?
Vatten & Avlopp -
Kan man sätta fönster i en källare gjort på lecablock?
Hustillverkare -
Avfuktning av källare
Grund & Markarbeten -
Sätta plastmatta och träpanel i oisolerad källare?
Badrum