Byggahus.se
electroluxaren electroluxaren skrev:
Är man lat och har bråttom använder man i stället fogskum. Vilket straffar sig den dagen man måste pilla loss rör o slangar.
Ni som avråder från fogskum som en quick & dirty, men fungerande lösning, varför?
Det tätar ju bra, och att lossa några rör som fixerats med fogskum är väl hur lätt som helst!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
fogskum är djävulens påhitt den dan man ska byta innerdel :)

Har man otur flyttar skummet även lite på dränslangen så det inte blir självfall ut och då är det inte så kul att köra kyldrift för kunden

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har du installerat den själv?
Jag hade inte rört något, skicka bilder till firman som gjort installationen och bestäm en tid när de kan komma och göra klart.
Nope inte gjort själv, fastän det kanske ser ut så. :D Hyggligt stor välrenommerad firma som installerade pumpen.

H Husqvarna220Ac skrev:
Vart är resten av kanalen? Köp ett ändlock, som ansluter mot väggen..blir snyggt, men det borde han som installerat gjort.

[länk]
Antingen så glömde dom sätta ändock eller så har det blåst iväg. Nu sitter det iallafall ett där. :)

M mlkjhr skrev:
I med gullfiber i hålet och montera ett ändlock som det länkas till tidigare. Lite gegga i överkanten på locket så det inte rinner vatten efter fasaden och in i ändträet. Dom där synliga rörskarvarna kan du också isolera med gullfiber eller liknande.
Låter bättre med gullfiber än fogskum! :)

Att fogskumma är standard där jag bor iaf. Två olika installatörer har löst det på detta sätt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Skum är precis lika bra som att täta fönster och dörrar som att täta denna typen av ojämna hål i fasaden. Alla jag vet, inklusive jag själv, använder fogskum till detta. Blir helt tätt och i princip vattentätt med den typen av lågexpanderande skum de brukar använda.

"Min" kille isolerade även alla rörskarvar med armaflex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.