Byggahus.se
Ska ge mig på att flytspackla ett litet badrum med Kiiltos Rot- och värmegolvsspackel DF 3-50 mm, har valt just detta spackel för att det är vad LK säger att man ska ha till deras vattenburna golvvärme. Att välja något annat spackel är inte aktuellt då det redan är inhandlat.

Planen är att flytspackla nu i dagarna men först sätta tätskikt och klinker om några månader. Hur ska man förhålla sig till nedan från produktbladet? Måste jag flytspackla och sedan direkt efter sätta tätskikt? Eller kan jag prima efter flytspacklingen för att undvika övertorkning?

...Golv ska beläggas relativt snabbt efter härdning och torkning. Detta förebygger övertorkning av ytan samt sprickbildningar och bomställen.

Frågar du mig så finns svaren i texten "..Golv ska beläggas relativt snabbt efter härdning och torkning.." och "..Beläggningsbar 1-5 dagar .."

Beroende på hur tjockt du ska flyta så har kan du mellan tummen och pekfingret finna x antal dagar torktid som gäller i ditt fall. Och därifrån finna när det är dags för tätskikt.

Hur tjockt ska du flyta?

Lägg på en tjockare byggplast efter 2-3 dagar. Alltså en diffusionstät folie. Då skyddar dig mot eventuell ”övertorkning” av ytan och kan lägga tätskiktet när det passar.

25 mm spackel vid brunnen och upp till 35 mm vid väggen längst bort.

Byggplast kan ju funka men kan jag inte lika gärna ta samma primer som jag har på golvspånet (Kiilto Start Primer)? Känns som om det borde bli tätare?

J Job Andersson skrev:
25 mm spackel vid brunnen och upp till 35 mm vid väggen längst bort.

Byggplast kan ju funka men kan jag inte lika gärna ta samma primer som jag har på golvspånet (Kiilto Start Primer)? Känns som om det borde bli tätare?
Tätare blir det garanterat inte men det är mycket möjligt att det funkar också.

Vad är kotym bland plattsättare/flytspacklare att göra om man inte sätter tätskikt omgående? Om det blir torksprickor trots allt är det game-over då eller bara att flyta på 3 mm extra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.