2 630 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Svenska larmmarknaden vs resten
Idag blev jag uppringd av alert alarm efter att ha fyllt mina kontaktuppgifter. Säljaren var lagom trevlig(positivt!) och svarade på mina frågor. Till sist fick jag en offert på ett paket lämpligt för min bostad. Men själva systemet verkar lite väl enkelt och det är klart, nånstans ska det väl sparas in. Lite himlade jag med ögonen när hon sa att larmet produceras i samma fabrik som verisures som svar på min fråga om vad det egentligen är för larm. Jaja tänkte jag och rensade naglarna lite.
Men samtidigt kan jag inte riktigt acceptera att den svenska marknaden verkar ligga långt efter tex USA. Det verkar vara regel att larmen är plastiga, apparna taffliga oem-produkter, och smart home-funktionerna en illusion.
Ajax verkar vara ett trevligt undantag men det finns mer att göra.
Lite googlande gav den amerikanska larm-operatören ADT. www.adt.com. Mest sticker stödet för Alexa ut och z-wave integration.
Det finns säkert andra.
Vad vill jag diskutera då?
Jo, låt oss samla på oss information och inspiration av de produkter och funktioner som vi vill se i framtiden!
Men samtidigt kan jag inte riktigt acceptera att den svenska marknaden verkar ligga långt efter tex USA. Det verkar vara regel att larmen är plastiga, apparna taffliga oem-produkter, och smart home-funktionerna en illusion.
Lite googlande gav den amerikanska larm-operatören ADT. www.adt.com. Mest sticker stödet för Alexa ut och z-wave integration.
Det finns säkert andra.
Vad vill jag diskutera då?
Jo, låt oss samla på oss information och inspiration av de produkter och funktioner som vi vill se i framtiden!
ADT heter väl DSC på den svenska marknaden? Må sen vara att produktutbudet här inte är densamma. Dock ett av de allra populäraste larmen på svenska marknaden.E erimos skrev:Men samtidigt kan jag inte riktigt acceptera att den svenska marknaden verkar ligga långt efter tex USA. Det verkar vara regel att larmen är plastiga, apparna taffliga oem-produkter, och smart home-funktionerna en illusion.
Kvällens googlande har lärt mig mer om dsc neo. Även om hårdvaran finns i Sverige verkar det klent med tjänster. Kolla tex på alarm.com som bland annat funkar med dsc neo.
Ismartalarm.com är ett annat exempel. De finns iaf i Europa.
Nu kanske jag hakat upp mig lite på alexa-stöd.
Ismartalarm.com är ett annat exempel. De finns iaf i Europa.
Nu kanske jag hakat upp mig lite på alexa-stöd.
Redigerat:
Läser in mig på visonic och hittade det norska företaget amsmart.biz som verkar utveckla en plattform med intressant funktionalitet baserat på visonic powermaster. Alla modeller är nämnda men framförallt 360r som har z-wave och wifi.
Amsmart.biz verkar vara ett b2b-koncept, dvs de riktar sig inte mot slitkund själva.
Är det någon som vet någonting om detta?
Amsmart.biz verkar vara ett b2b-koncept, dvs de riktar sig inte mot slitkund själva.
Är det någon som vet någonting om detta?
Idag stötte jag på ett företag som heter omnipoint och säger sig samarbeta med alarm.com.
Jag efterfrågade information och de använder hårdvara från climax. Samma tillverkare som securitas larm använder men en annan modell.
Någon som har erfarenhet av detta?
Företaget har trots allt funnits sen 2011 och har 15 anställda.
Jag efterfrågade information och de använder hårdvara från climax. Samma tillverkare som securitas larm använder men en annan modell.
Någon som har erfarenhet av detta?
Företaget har trots allt funnits sen 2011 och har 15 anställda.
Yep, vi har ett Climax-larm i stugan sen ett antal år tillbaka. Det är för övrigt även Climax som Clas Ohlson säljer under varumärket Electia.E erimos skrev:
Ett av de bättre Kina-larmen. Vårt har funkat bra bortsett från lite småbuggar. Vi har en lite äldre gsm-modell så jag inte uttala mig om hur de står sig när det gäller integration med appar, internet, z-wave och sånt som man kanske förväntar sig av ett larm idag, likaså kan vår modell endast programmeras genom knappsatsen/displayen eller via sms så det är lite pyssel - hade föredragit en möjlighet att konfigurera det via ett mer sofistikerat gränssnitt.
Även om det är helt OK för att vara Kina-grejor skall man dock ha klart för sig att det inte är samma finish på prylarna som t.ex. Verisure. Man bör inte heller förväxla denna kategori av trådlösa integrerade larmpaneler med ett modulärt "proffs"-larm.
Liknande trådar
-
Fönsterbyte/karmskruvsfäste Svenska Trähus anno 1953
Fönster & Dörrar -
Någon med erfarenhet av lettiska låskista VS. svenska
Fönster & Dörrar -
Utfört jobb av utländska vs svenska hantverkare
Hantverkare -
Avslutad: Vinn stor brevlåda byggd för svenska väderförhållanden
Tävling -
Elinstallation danska vs svenska normer - läs mailsvar
El