6 412 läst · 24 svar
6k läst
24 svar
Betala ut byggnadskreditiv till anhörig med företag
du använde troligtvis fel ord...S swedjeep skrev:
relation fel, nära släkting skall det vara
Förtydligande
1. renovering av gammalt hus. ej nybygge
2. Vi snackar INTE rot här då vi redan kommit över summan iom snickarna som jobbat här och bergvärme som ska installeras. Så min pappas tjänster drar vi inte rot på. och som någon nämde så får man inte det.
Vi har alltså ett byggkreditiv där banken betalar fakturorna. fakturor under 20000 sätter de in på kontot.
Ursäkta om frågan ser rörig ut, men läs en gång till så får jag kanske svar på frågorna
1. renovering av gammalt hus. ej nybygge
2. Vi snackar INTE rot här då vi redan kommit över summan iom snickarna som jobbat här och bergvärme som ska installeras. Så min pappas tjänster drar vi inte rot på. och som någon nämde så får man inte det.
Vi har alltså ett byggkreditiv där banken betalar fakturorna. fakturor under 20000 sätter de in på kontot.
Ursäkta om frågan ser rörig ut, men läs en gång till så får jag kanske svar på frågorna
de va fasligt va du va ödmjuk
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 841 inlägg
Din fru/sambo får dra ROT på jobb som din pappa gör, men inte du. Som @swirve konstaterade finns det ett asymetriskt förhållande så att din svärfar inte kan anlita dig, men du honom.
Nåja, nu var det ju inte aktuellt i år då ROT-kvoten redan är fylld, men kan vara bra att tänka på om det finns arbete kvar att göra nästa år.
Nåja, nu var det ju inte aktuellt i år då ROT-kvoten redan är fylld, men kan vara bra att tänka på om det finns arbete kvar att göra nästa år.
Har har du det.S swedjeep skrev:
Jag har en bekant som gör en stor ombyggnad. Han betalar sin brorsföretag via byggkreditivet. Han tar även ut ”lön” från kreditivet. Det är uppenbarligen inte omöjligt, men det är sannolikt upp till banken.
Ja, men det var ju det frågan handlade om inte ROT.
Liknande trådar
-
Skatteavdrag, påbörjat 2022, slutbetalas 2023, 15 eller 20%
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Bank vägrar betala ut kontanter
Juridik -
Fråga om slutvärdering vid byggnadskreditiv/avlyft
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Olagligt att bo i annans bostadsrätt utan att betala ”hyra”?
Bostadsrätt -
Betala eller inte för dåligt utfört arbete?
Grund & Markarbeten