Sitter i planeringsstadiet för att renovera upp vår baksida med tillhörande uterum som idag är dubbla djupet emot vår balkong. Balkongen brukas inte och tanken är att fräscha upp den genom att förlänga den till ett soldäck över vårt befintliga uterum. Jag är medveten om att uterummet behöver förstärkas och tanken är att riva egentligen allt och bygga nytt. Jag har det mesta i huvudet klart, från dimensioner av bjälklag, spännvidder etc. MEN, och det är tyvärr inget litet men, så kan jag inte hitta en schysst lösning för vattnet att rinna av från uterummets tak, när det tränger igenom soldäckets trallgolv.
Bilden är tagen från samma område, dock inte vår bostad, då jag inte hittade någon passande och idds inte gå ut i kylan och fota.
Som ni ser så sticker uterummet utanför balkongen. Tanken är att förlänga balkongen till uterummets djup. Hur löser jag den nederbörd som kommer falla på soldäcket? Planerar att montera bjälklagret horisonellt från bärlina på väggen och ut, bygga uterummet under, lägga trall ovanför.
Bör jag tänka om med bjälklagret? Det kvittar vilket material taket blir i, bara vattnet rinner av och inte lägger sig mellan däck och uterum.
Roligt ämne! Har nästan samma problematik, fast tvärtom... Vi har byggt en altan/däck och skulle vilja sitta under när det regnar... Har dock inget uterum...ännu. Ja, det droppar kan jag säga... rejält. Det gemensamma är väl ... lutning/fall? Jag tänkte mig, eftersom jag inte har ngt rum under, en markis på skenor som lutar utåt... enkel lösning när man inte har ett uterum att skydda. Riva allt? nämen det måste väl vara både dyrt och överarbete? Du måste väl kunna bygga ett lutande "golv" under altangolvet... Ngn fom av plåttak med lut? tänker jag... eller? eh