Byggahus.se
Elmatrial köpte jag hos elgrossist i stan, en liten Central inkl Jfb, köpte en SMA växelriktare med DC brytare inbyggd, köpte Alu profiler inkl fästen för betongtak, mycket smidigt och inte så köttigt dyrt, i solcellsavdraget så ingår allt, paneler och växelriktare, samt installationsmatrial mm.

Vi har 1 3/4 tak, brutet sadeltak, började med sele, men vart bökigt, så körde utan mest,

Lägger upp en bild när det var nyinstallerat, huset står Öst/väst, garaget rakt i söder.

• 3C1DBE36-9A70-40DC-B10A-D1365A071035.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husqvarna220Ac skrev:
Elmatrial köpte jag hos elgrossist i stan, en liten Central inkl Jfb, köpte en SMA växelriktare med DC brytare inbyggd, köpte Alu profiler inkl fästen för betongtak, mycket smidigt och inte så köttigt dyrt, i solcellsavdraget så ingår allt, paneler och växelriktare, samt installationsmatrial mm.

Vi har 1 3/4 tak, brutet sadeltak, började med sele, men vart bökigt, så körde utan mest,

Lägger upp en bild när det var nyinstallerat, huset står Öst/väst, garaget rakt i söder.
Snyggt!!
Är DC-brytaren i SMA låsbar? Vad fick du för DC-kablar?

Nej, denna avlägsnas från Växelriktaren, alltså frånskiljer.

Jag gjorde egna DC kablar mellan växelriktaren till taket,

Garagets anläggning är på 2.7kw, med egen växelriktare, sen sitter centralen i förrådet, sen kabel därifrån till fasadskåpet, där det sitter säkringar samt låsbar brytare.

Måste säga att jag först trodde du blandat ihop fasta och rörliga elavgifter, men med er låga förbrukning så låter det mindre konstigt. Ush och fy för nätägarna. Jag skulle nästan vara sugen på att helt lämna elnätet och investera i batterier och solceller då. Har du räknat på den möjligheten? Skulle kanske rent av bli billigare att köra en dieselgenerator när solen inte skiner. Är 75 procent elnätsavgifter så betalar du väl inte mycket mindre än de ca 4 kr/kw som en dieselgenerator drar? Och den behöver ju endast producera en del av strömmen under året. Inte speciellt miljövänligt dessvärre, men desto mer miljövänligt när du kan få allt från solcellerna. Kan man även elda i en kamin när det är kallt så behöver man ju endast hushållsel på vintern.

Än billigare när pelletsverket kommer på marknaden till ett rimligt pris. http://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/mars/stirlingmotor-fixar-elen-i-hemmet/

• Gilla
Silver Flowers
  • Laddar…
Tror han gjort en tankevurpa, så dyrt är det inte, klippa sladden är nog en dålig idé, vart i landet än jag bor, blir betydligt dyrare/omständigare...

El är billigt och miljövänligt, och sällan/aldrig avbrott,

Har handlat flera gånger från TST photovoltaik shop i Tyskland fått bra och snabb hjälp med att sätta ihop lämpliga paket korrekt utförda snölastberäkningar osv
Svarar snabbt på engelska både på mail och telefon. Har haft kontakt med Sven Weber på weber@solarladen.de

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.