På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
När Olivias medlåntagare blev sjuk beviljar banken inte längre lånet men nyproduktionsavtalet kan inte sägas upp.
Du kan läsa artikeln här: Köpte nyproduktion - nu kan hon inte betala
Du kan läsa artikeln här: Köpte nyproduktion - nu kan hon inte betala
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Det är ju så klart sorgligt för individen, men köpa en nyproducerad 2-rumslägenhet för 5,7 miljoner, som 24-åring?
Håller med, hennes riskanalys är klart bristfällig. Dock hade jag inte haft ett dugg problem med att de ändå möter henne i någon typ av förlikning för att reklamen kring alla de där projekten är guld och gröna skogar och sen kan jag tycka det är anmärkningsvärt att man som bolag är intresserad av att göra en sån stor affär med någon som inte är mer likvid än så...
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Detta är en av orsakerna att jag aldrig kommer att teckna mig för nyproduktion.
Jag förstår båda sidor här, den här typen av projekt är helt beroende av att bli, om inte fulltecknade så iallafall tecknade upp till en viss nivå i förväg. Nu på en lite vikande marknad är det säkerligen många som vill backa ur.
I princip skulle jag nog ändå förutsätta att banken hjälper till här. De har givit ett lånelöfte, och har ett ansvar att "hjälpa till". Det som troligen är bästa lösningen är att Olivia får fullfölja köpet, men sedan genast sälja själv istället, om nu inte finansieringen går att lösa. Men då måste banken ta sitt ansvar.
För Olivia blir det sannolikt en väldigt dålig affär oavsett hur hon skall komma ur den.
Jag förstår båda sidor här, den här typen av projekt är helt beroende av att bli, om inte fulltecknade så iallafall tecknade upp till en viss nivå i förväg. Nu på en lite vikande marknad är det säkerligen många som vill backa ur.
I princip skulle jag nog ändå förutsätta att banken hjälper till här. De har givit ett lånelöfte, och har ett ansvar att "hjälpa till". Det som troligen är bästa lösningen är att Olivia får fullfölja köpet, men sedan genast sälja själv istället, om nu inte finansieringen går att lösa. Men då måste banken ta sitt ansvar.
För Olivia blir det sannolikt en väldigt dålig affär oavsett hur hon skall komma ur den.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det finns ännu värre upplägg. Här i Stockholmsområdet finns bolag som låter dig teckna dig för en lägenhet för typ 8 milj, leverans om 2 - 3 år. De tar in 800 000 i handpenning nu om du tecknar dig. Eftersom det helt saknas säkerhet för handpenningen så kan ingen räkna med att få låna det i bank.
Då ställer bolaget upp med ett eget handpenningslån. Du skriver alltså i princip på en skuld förbindelse på 800 000, så har du bundit dig för en lägenhet.
Men bolaget är inte bundet att leverera en bostadsrätt. Det är inte ens säkert att projektet blir av. Då skulle iallafall jag starkt misstänka att exploateringsbolaget kommer på obestånd, kanske gör konkurs.
Då har du alltså en skuld på 800 000, som troligen placerats i ett låneinstitut, på behörigt avstånd från exploateringsbolaget. Samtidigt har du en fordran på 800 000 till konkursboet. Och man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut hur mycket pengar som finns i konkursboet i ett sådant läge....
Då ställer bolaget upp med ett eget handpenningslån. Du skriver alltså i princip på en skuld förbindelse på 800 000, så har du bundit dig för en lägenhet.
Men bolaget är inte bundet att leverera en bostadsrätt. Det är inte ens säkert att projektet blir av. Då skulle iallafall jag starkt misstänka att exploateringsbolaget kommer på obestånd, kanske gör konkurs.
Då har du alltså en skuld på 800 000, som troligen placerats i ett låneinstitut, på behörigt avstånd från exploateringsbolaget. Samtidigt har du en fordran på 800 000 till konkursboet. Och man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut hur mycket pengar som finns i konkursboet i ett sådant läge....
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Det låter ju helt horribelt?H hempularen skrev:Det finns ännu värre upplägg. Här i Stockholmsområdet finns bolag som låter dig teckna dig för en lägenhet för typ 8 milj, leverans om 2 - 3 år. De tar in 800 000 i handpenning nu om du tecknar dig. Eftersom det helt saknas säkerhet för handpenningen så kan ingen räkna med att få låna det i bank.
Om jag förstår korrekt så gråter en tjej ut i tidningen att för att hon inte får bryta en kontrakt hon självskrivit under. Måste ju ligga lite ansvar på individen kan man tycka.Dan_Johansson skrev:
Alla som köper en bostadsrätt borde ju veta att de finns risker i bostadsmarknaden.
Va hade hon sagt om istället lägenheten hon köpte värderades upp med en miljon när hon var den var färdig
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Man undrar ju varför AB inte "out-ar" banken i "artikeln"? De har ju sannolikt mest att förlora i anseende ...H hempularen skrev:Detta är en av orsakerna att jag aldrig kommer att teckna mig för nyproduktion.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Jag tycker nog artikeln var ovanligt lite "snyft-historia-click-bait" för att vara Aftonbladet .. Om inte annat så är det ju bra att storstads-kidzen får en tankeställare ....H hul skrev:Om jag förstår korrekt så gråter en tjej ut i tidningen att för att hon inte får bryta en kontrakt hon självskrivit under. Måste ju ligga lite ansvar på individen kan man tycka.
Alla som köper en bostadsrätt borde ju veta att de finns risker i bostadsmarknaden.
Va hade hon sagt om istället lägenheten hon köpte värderades upp med en miljon när hon var den var färdig
Om trenden med kraftigt stigande fastighetspriser hade sett ut att hålla i sig under en överskådlig framtid så hade såklart bolaget gladeligen hävt kontraktet och sålt lägenheten dyrare till nån annan. Nu inser man att en ny försäljning ger mindre pengar, så då biter man sig kvar vid det ingångna avtalet.H hul skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Då läser du annorlunda än jag.H hul skrev:
Så du tror att Aftonbladets grävande journalister har luskat fram denna storyn?Fairlane skrev:
Tror snarare hon har ringt Aftonbladet och just gråtit ut och hoppas på att de kan trycka på företaget i fråga som agerat helt korrekt och bara följer kontrakt.
Skulle varit för djäkligt om man kunde bryta kontrakt hur som helst när de passar. Hur skulle då några byggherrar våga satsa på ett projekt.