Byggahus.se
T tomtend skrev:
Nja har väl gått sådär. Går lite i omgångar med hur mycket jag funderar på det. Nu är det ju kallt ute så nu funderar jag på det igen . Har inte gjort nåt än.
Nu funderar jag på en effecta lambda 60kw med antingen 4000L tank med vvx eller 2x1800L med slingor. Solen struntar jag i sålänge.
Har hört lite med effecta sen ska jag prata med röris och sist måste man ju prata med banken så man kan finansiera projektet oxå. Tanten hemma har iaf halvt godkänt det . Sotarn kanske har nån synpunkt oxå.
Men det närmar sig iaf. Lovar att återkomma när det händer nåt.
Låter bra!
Hur stor yta ska du värma, förresten? Som MEST behöver jag värma totalt 350m2 (runt 260 i praktiken), så jag har förhoppningar om ett rationellt eldningsmönster (1 gång varannan dag vid normalkyla)... :) Räknade genom effektbehovet av hela byggnaden, som totalt ligger på 38kW vid -20 DUT och 25C önskad rumssnittemperatur, så har man lite marginal.
 
Runt 300kvm har jag. Men det kan bli mer i framtiden. Nu har jag sån tur att jag har en pensionerad svärfar som är hemma och eldar i en Atmos 40kw hela dagarna ;-)
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
T tomtend skrev:
Runt 300kvm har jag. Men det kan bli mer i framtiden. Nu har jag sån tur att jag har en pensionerad svärfar som är hemma och eldar i en Atmos 40kw hela dagarna ;-)
Hur ofta behöver ni elda nu (samt hur välisolerad är huset)? :)
 
Vet faktiskt inte riktigt hur ofta han eldar men iaf 2ggr/dag sen slänger han kanske i några pinnar till när det är kallt. Är inte så bra isolerat heller. Gammal timmerkåk från 1800 som är påbyggd och tillbyggd och skarvat lite här och där.
Bytet av panna är lite förebyggande för att pannan vi har börjar bli till åren oxå. Hellre byta innan den pajar än panikbyta när den pajat.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
T tomtend skrev:
Vet faktiskt inte riktigt hur ofta han eldar men iaf 2ggr/dag sen slänger han kanske i några pinnar till när det är kallt. Är inte så bra isolerat heller. Gammal timmerkåk från 1800 som är påbyggd och tillbyggd och skarvat lite här och där.
Bytet av panna är lite förebyggande för att pannan vi har börjar bli till åren oxå. Hellre byta innan den pajar än panikbyta när den pajat.
Låter vettigt! Vad använde du för program för att skapa dina rörscheman? Många frågor blir det idag... ;-)
 
Autosketch heter det. Skitgammalt program som jag hade på datorn. Inte lättjobbat och inga fräsiga funktioner. Men har man bara tiden så går det ju :). Så jag kan nog inte rekommendera det till dig. Skulle försöka med sketchup nu för en vecka sen men det har dom ju oxå förstört med onlineversion och inloggning och dravel så nu vet jag inte vad man ska göra. Hittar du nåt bra kan du gärna tipsa mig.

Det är lugnt det, fråga på bara. Sen om jag har några vettiga svar vet jag inte. Men man kommer ju långt med gissningar oxå...
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
T tomtend skrev:
Autosketch heter det. Skitgammalt program som jag hade på datorn. Inte lättjobbat och inga fräsiga funktioner. Men har man bara tiden så går det ju :). Så jag kan nog inte rekommendera det till dig. Skulle försöka med sketchup nu för en vecka sen men det har dom ju oxå förstört med onlineversion och inloggning och dravel så nu vet jag inte vad man ska göra. Hittar du nåt bra kan du gärna tipsa mig.

Det är lugnt det, fråga på bara. Sen om jag har några vettiga svar vet jag inte. Men man kommer ju långt med gissningar oxå...
Autosketch känner jag till (har använt det en gång i tiden då det fortfarande var ett DOS-baserat program). Numera använder jag AutoCad (man kan skapa ett 30-dagars testkonto), men jagar lite efter något mera snabbjobbat VVS-program med inbyggda symboler där man kan kröka rör snabbt som ögat. ;-)
 
Hej igen!
Jag har nu börjat skissa på min anläggning och utgår då från din skiss, och har följande fundering till att börja med:

Har liksom du, tre acktankar, men skulle vilja kunna stänga av två av de under sommartid så att solen orkar värma upp tank #1, samt TVA-n ska kunna ge tappvarmvatten. Ser inte att du har satt in några avstängningsventiler mellan dina tankar. Eller är det så att din tänkta koppling mellan tankarna eliminerar behovet av en avstängningsventil, då endast en tank värms i taget?
 
Hej,

Det är ju ritat så tankarna sitter seriekopplade inte parallell.
Tanken jag hade då när jag ritade var att både pannan och solen fyller ju första tanken först och uppifrån så då behöver man inte stänga av de andra tankarna. Bara en bonus om du lyckas fylla lite i de andra tankarna.
Som jag förstått det så fungerar ju detta om man har vvx som har cirkulationspumpar som pumpar runt vattnet. Gör man så här och har slingor eller beredare så kan det bli att man får det två sista tankarna på 90grader fast du får ändå inget varmvatten från tank 1 för du har ju ingen cirkulation t.ex. på sommaren om du stänger av cirk. Pumpen till radiatorkretsen.

Knasigt förklarat men hoppas du förstår.
Finns mer kunnigt folk här som säkert kan förklara bättre.
 
T tomtend skrev:
Nja har väl gått sådär. Går lite i omgångar med hur mycket jag funderar på det. Nu är det ju kallt ute så nu funderar jag på det igen . Har inte gjort nåt än.
Nu funderar jag på en effecta lambda 60kw med antingen 4000L tank med vvx eller 2x1800L med slingor. Solen struntar jag i sålänge.
Har hört lite med effecta sen ska jag prata med röris och sist måste man ju prata med banken så man kan finansiera projektet oxå. Tanten hemma har iaf halvt godkänt det . Sotarn kanske har nån synpunkt oxå.
Men det närmar sig iaf. Lovar att återkomma när det händer nåt.

Ett tips är Baxis 50kw panna med 230 L eldstad.
Samma pris ungefär.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ett tips är Baxis 50kw panna med 230 L eldstad.
Samma pris ungefär.
Har tittat på den oxå. Om det är Excellent du menar.
Men ganska mycket dyrare reservdelar till den. Och sen gick det inte så bra att kombinera alla funktioner jag ville ha på Baxin. Effectas shunt styrning var mer kompatibel med mina idéer. Vore lämpligt med Baxins vedvolym i effectan dock. Och tändluckan.
 
Vilka funktioner saknas? Bygg separat shuntstyrning till de funktioner som du saknar.

Vikt.

Effecta Lambda 60: 540kg
Baxi Excellent 50 Lambda: 822kg
 
Jag har 2st lägenheter i huset som jag vill ha separata shuntgrupper till.
Och jag vill ha "Sommardrift" på dessa. Att den stänger av cirk pumpen om shunten är stängd en viss tid, och sen skall den "motionera" cirk pumpen ibland.
Detta fixar Effecta för strax över 4000kr. Baxi vill ha en femhunka mer (och i ett exempel 1300kr mer. Utan sommardrift) för samma funktion fast utan motioneringen.

Visst kan man bygga eget på sidan av men när bägge pannorna ska vara förberedd för det så skulle jag gärna vilja använda det istället.

Sen är det reservdelar också. Baxin var det lite svårt att få priser på vissa delar. Keramik t.ex. kunde dom inte ge pris på för dom hade inte sålt nån sats än.
Men t.ex spjällmotor (till primär och sekundär spjällen) var baxi 11ggr dyrare än vad Effecta var.
Lambdasond 3ggr dyrare.

Tycker även att Effectan ser bättre ut än Baxin. Jag tycker det verkar som att Effectan är nykonstruerad från grunden medans Baxin ser ut att vara en modifikation av nån äldre panna.
Säger absolut inte att det är så men det är min personliga känsla (så man trampar så få personer som möjligt på tårna)
Gillar även när rökgaserna tar en extra sväng framåt luckan på Effectan där den på Baxin istället går rätt ner och bak bara. Inga argument för att det skulle vara bättre men det är min sinnesbild av en panna av nyare sort.
 
Effecta Lambda har väl funnits ganska länge, så den borde vara beprövad. När den kom hade styrningen av spjällen en mindre lyckad lösning. Jag tar mig friheten att citera GK100:

GK100 GK100 skrev:
Originalregulatorn på denna panna styr de två spjällen helt komplementärt i motfas så prim 100%⇒ sek 0% via 50-50 till prim 0% ⇒sek 100%.
Har dom ändrat detta på dagens modell?

Spjällmotorerna på Baxi är Schweiz-tillverkade Belimo. Belimo lämnar 5 års garanti på sina ställdon. Vad har Effecta för fabrikat?
 
Jag har nu börjat planera min anläggning, som jag har baserat på din skiss (tomtend). Har följande funderingar:

1. Behöver man ingen backventil mellan solkretsens VVX och laddningsledningen från pannan (så att vattnet från VVX-en inte går tillbaka mot pannan om laddomaten är avstängd (som sker vid ren soldrift då enbart acktank 1 laddas)?

2. Behövs ingen avstängningsventil mellan tank 1 och resten av tankarna (om man endast vill ladda en tank under sommaren), eller sköts detta "automatiskt" på grund av kretsens karaktär?

3. Jag funderar på att smyga in en VVB i serie med VV-TVA-kretsen, så att man kan vara lite extra lat under sommartid då varken sol- eller pannkretsen avger värme. Några förslag här? I kombination med detta kommer jag även att ha VVC, då VV-ledningarna mot köket är låååånga (18m+). Detta väcker frågor om hur man kan "isolera" VV-kretsen från resten av anläggningen smidigast (helst via blandnings- och backventiler, men "manuell omkonfigurering" via ventiler duger också) för att undvika värmeförluster som uppstår på grund av icke önskad cirkulation. Mer om detta senare... :)
VVS-utförande-A.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.