Byggahus.se
tommib
För 16A ska du tumregelmässigt ha 2,5 kvmm. Det är en bra idé att inte försöka gå ner i area ytterligare vid den strömmen.

Vad du drar fram beror väl på vad du får i röret. Med lite tur är det ett 20 mm rör och då kan du få i 5 x 2,5 kvmm och bör också dra fram det. Gissningsvis är det redan 2,5 kvmm som sitter där men det kan vara väldigt svårt att dra i en extra ledare, det är lättare att dra ut alla gamla och använda dem som dragtråd för att få i de nya.

tack tommib. Om det inte redan är 2,5 mm2 area på ledarna, kommer jag att dra ur samtliga och använda dem som dragtråd, som du skriver. Eventuellt med lite intvålning. Har ju tyvärr bara 16 mm tomrör. Hur kollar man om det är 1,5 resp 2,5 mm2? Diametern skiljer väl inte så mycket? 1,4 respektive 1,8 mm på själva tråden (om jag räknat rätt)

tommib
Hmmm... jag skulle nog bara titta på tråden och möjligen jämföra den med en känd FK.

Om du har ett 16 mm rör är det svårt att få i 5 x 2,5 kvmm. Som tur är behöver inte hällen mer än två faser så du kan dra fram en tvåfasgrupp. Då är det uteslutet med perilexuttag men du skulle väl inte ha det i alla fall. Hoppas du inte ska ha ugnen precis under hällen och att den kan få en egen matning.

Tvål/diskmedel är olämpligt att använda eftersom det stelnar med tiden. Använd hellre riktigt kabelsmörjmedel.

• Gilla
Drönaren
  • Laddar…
Jag är nog också inne på att dra endast två faser plus jord och nolla om jag vill öka till 2,5 mm2.
Vi har redan ugn och mikrovågsugn på annan fas och plats i köket.
Kabelsmörjmedel (?) var hittar man det?

Där ser man. Tråden har tydligen drivit iväg i sidospår så snabbt att vi glömt ställa kontrollfrågan om du har en nolla framdragen. Det kunde gått illa för hällen.

Om du tänker skippa perilexuttaget finns även möjligheten att koppla om en fasledare till neutralledare om det skulle visa sig svårt att komplettera. Det kan bryta mot reglerna om det inte finns en blå part i ledningen, så det kräver tydlig uppmärkning i båda ändar.

Men om befintliga ledare i röret bara håller 1.5 mm² så måste de bytas till 2.5 mm² för att kunna säkra av med 16 A. Eller så behåller du 10 A, det räcker långt. Sladden mellan uttag och häll kan dock vara 1.5 mm² i båda fallen, och då vimsar jag inte som jag gjort tidigare i tråden ang area.

• Gilla
Drönaren
  • Laddar…
Jag har i över 30 år haft min spis säkrad med 10 A och har aldrig behövt byta spissäkring. Orsaken är att jag ville testa om det gick, och det har det gjort. Den dag som säkringarna börjar gå kommer jag naturligtvis stoppa i dom 16 A som var tänkt från början.

• Gilla
Drönaren
  • Laddar…
Mikael_L
Om det kniper med att få plats med 2,5mm² i röret så kan man använda 1,5mm² för skyddsjorden. Det är godkänt.
Ja man kan även ta till detta "trick" om man saknar 2,5mm² gulgrön eller vill slippa köpa sådan.

• Gilla
Drönaren
  • Laddar…
Drönaren Drönaren skrev:
Tack Bo.
Skrev ju fel om plintarnas numrering. Menade förstås att bygla 4+5 för nollan. Får skylla på att jag inte hade läsglasögonen på

Räcker FK 1,5 mm2 för 16A säkringar eller bör jag ha 2,5 mm2 area på faser och nolla?
Märkte att nollan inte var framdragen från gruppcentralen (bara 3 faser och skyddsjord). Måste därför komplettera med en nolla, och då är frågan om jag samtidigt skall ersätta dessa ledare med större areor. Den gamla spisen hade tydligen ingen nolla inkopplad utan gick på 3-fas med elementspänningen 400V.
Ersätt alla i så fall.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det kniper med att få plats med 2,5mm² i röret så kan man använda 1,5mm² för skyddsjorden. Det är godkänt.
Ja man kan även ta till detta "trick" om man saknar 2,5mm² gulgrön eller vill slippa köpa sådan.
Undrar när FX ska komma för enkelisolerad installationskabel, då hade 5G2,5 glidit i plättlätt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Där ser man. Tråden har tydligen drivit iväg i sidospår så snabbt att vi glömt ställa kontrollfrågan om du har en nolla framdragen. Det kunde gått illa för hällen
Nej, det hade inte varit så kul! Men jag hade aldrig kopplat in den nya hällen utan att mäta spänningarna innan. Som gammal fysiklärare har man blivit extra noggrann med att apperaturen får rätta spänningar m.m.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Eller så behåller du 10 A, det räcker långt. Sladden mellan uttag och häll kan dock vara 1.5 mm² i båda fallen
Räcker det alltså med två faser och 10A säkring för denna häll? Jag kan väl maximalt ta ut cirka 230x10=2300W per fas? (P=UxI), alltså cirka 4,6 kW för båda dessa faser. Enligt hällens typskylt ville den ha 6,9 kW.

Hur ofta kommer du att köra alla fyra plattorna (eller dom två som går på samma fas) på mer än halv effekt i mer än fem minuter?
Typ aldrig.
Med andra ord kommer du ”aldrig” att ligga på nästan 7kW (3,5kW/fas), utan du kommer att ligga lägre.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ofta kommer du att köra alla fyra plattorna (eller dom två som går på samma fas) på mer än halv effekt i mer än fem minuter?
Typ aldrig.
Med andra ord kommer du ”aldrig” att ligga på nästan 7kW (3,5kW/fas), utan du kommer att ligga lägre.
Nä den simultanförmågan har inte "kvinnan vid spisen" ;):oops:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Gäller detta även nollan?
Jag menar alltså att låta de båda faserna ha 2,5 mm2 och nollan och jorden ha 1,5 mm2 för att få plats i ett 16 mm tomrör och sedan säkra faserna med 16A proppar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.