Låt oss titta på Bo Siltbergs bild igen, där bild 2 från vänster (inramad) är i enlighet med Boschs monteringsanvisning. Om det är detta schema som jag bör koppla enligt, så undrar jag varför man föreslår att den grå och bruna ledaren skall kopplas ihop till fasen L1. Om det är så som många menar att plint 1 är en "blindplint", varför överhuvud taget ansluta den grå ledaren till spänningen. Nog borde väl plint 1 ha någon betydelse, när den endast i detta fall av de tre angivna är ansluten. Ju mer man försöker förstå av detta, desto fler frågor dyker upp, tycks det.
Som sagt följ det vänstra av exemplen från Bo då har du anslutningspunkt för alla ledare i båda ändar på ett bra sätt. Grå har ingen funktion men om du har en komplett kopplad perilexpropp är det ju bra att andra änden också har sin plats.
Dumt att klippa eller försöka isolera trådar i ändarna. Synd att exemplen är som de är men det bygger säkert på att de inte kan beskriva "not connected" enligt någon norm för denna typ utrustning. Bättre då att göra som det ser ut nu dvs där det visas tvåfas plus nolla görs det formellt rätt med alla anslutna och visade för båda ändar.
Som sagts tidigare otroligt dumt och inte speciellt bra för någon. Som tommib skrev borde det kunna anpassas med delar bipackade.
Om kabeln är ansluten i hällen så är den kopplad enligt det högra skissen NL Holland
Det blir mest rätt om man kopplar 1-fas (dubbla arean) eller delar på Brun o Svart för 2-fas. det gör inget att nollan är dubblerad =3 mm² även vid 2- fas drift.
Den svarta och bruna är fasledare som man får klippa isär om man vill köra hällen på två olika faser.
Varför skulle det vara mest rätt att koppla enfas? Det vore ju dumt om man har tillgång till trefas. Eller vad vill du säga?
Det vi diskuterat är denna nya typ av plint där tillverkarna ger sken av att plint 1 används till något. Det fall du tar upp vill jag minnas att anslutningskabeln var förmonterad och inte gick att byta så där var man tvungen att koppla två ledare som nolla. Men har man tillgång till plinten i hällen förordar jag att man tar bort den förvirring som detta innebär.
Fler frågor!
Om inte den grå ledaren eller plint 1 har någon funktion, vad är det då som skiljer schema 2 och schema 4 åt? (enl figurerna i spisbibelln). Om nollan är byglad eller om man har två noll-ledare på plint 4 och 5 spelar väl inte så stor roll? Alla nollor är ju anslutna till nollskenan i gruppcentralen och borde väl där ha samma potential?
Varför skulle det vara mest rätt att koppla enfas? Det vore ju dumt om man har tillgång till trefas. Eller vad vill du säga?
Det finns minst 800’000 lägenheter i miljonprojektet hur många som inte converterat till 3-fas vet ja ej, antag att minst 500’000 har 1-fas. Många av diskussionerna på forumet har varit lägenheter och dessa matas den gamla spisen med 1-fas ,nolla, skyddsgjord säkrat 20A med 4 mm2 ledningar.
Visst, villor har alltid 3-fas att tillgå. Genom att koppla som i SpisBiblen så täcker man både 1-fas och 2-fas installationer utan att få för liten area i något fall.
Det är jag helt med på. Fast det står ju 3N fast den bara ansluts 2-fas om du kollar på den första bilden i tråden
Ja precis, har du 3-fassystem så ansluter du ändå bara 2 faser oavsett.
Jämför med att man byter ut en 3-fasspis, 2 går till hällen och 1 till ugnen istället.
Tvåfassystemet är så extremt ovanligt att det troligen inte behövs tas upp i schemat, skulle man mot all förmodan ha detta kontaktar man elkunnig och kopplar enligt 3N.
Ja precis, har du 3-fassystem så ansluter du ändå bara 2 faser oavsett.
Jämför med att man byter ut en 3-fasspis, 2 går till hällen och 1 till ugnen istället.
Tvåfassystemet är så extremt ovanligt att det troligen inte behövs tas upp i schemat, skulle man mot all förmodan ha detta kontaktar man elkunnig och kopplar enligt 3N.
Ja, jag vet precis. Har själv det så hemma. 2 till hällen och 1 till ugnen, men jag motsätter mig ändå att det står att hällen är trefasansluten fast man använder två faser.
Hur ska det stå istället då lordi?
Kan ju inte vara 17 olika inkopplingsalternativ för varje eventualitet tycker jag?
Kanske borde försäljningsstället ta större ansvar då?
Typ så här. Den här bilden är nog från en spis iofs, men där framgår om det är 1,2,eller 3 fas-anslutning i de olika alternativen. Där står inte 3N under 2-fasinkopplingen
Typ så här. Den här bilden är nog från en spis iofs, men där framgår om det är 1,2,eller 3 fas-anslutning i de olika alternativen. Där står inte 3N under 2-fasinkopplingen
[bild]
Det är ett tydligt schema, en svart ram runt det föredragna alternativet, det är som på de gamla modellerna.
Skillnaden är ju att ditt exempel går att koppla in 3 faser på. Medan hällen bara tar emot 2 oavsett om du har 3 att erbjuda.