Byggahus.se
Mikael_L
Däremot lyser inte indikeringen "END" när maskinen är klar numera ... :thinking:

Den kanske inte är klar?

Mikael_L
OK, jag kollar imorgon då ...

edit:
Ärligt talat, såhär är det.
Maskinen diskar klart, sen är den helt knäpptyst i ca 15 minuter, för att sen plötsligt köra utpumpning några sekunder till, och sen låter det "klick", pumpen stannar, END-lampan tänds. Och nu är maskinen verkligen klar. Jag tror det är något sista torkprogram den där sista tiden då den är tyst, att den kvarvarande värmen ska tas tillvara på.

Nu gör den precis likadant; tyst, 15 minuter, lite pumpande, klick och tyst igen, men ingen lampa ...

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har slutet på denna historia slutligen och definitivt kommit.
Maskinen är förpassad till tippen.

Lite tråkigt iom att Bosch t.o.m kom och fixade den. :cry:

Men jag kan säga att den aldrig blev riktigt som den skulle efter kretskortsbytet.

Dels så tändes aldrig "END-lampan" så man kunde säkert veta att den var klar. OK, hade det gått 24 timmar sen man satt igång den så visste jag självklart om det var klart, men ofta visste jag inte säkert hur läget var under samma kväll som den satts på, inte sätter jag igång en tidtagning då.

Det andra var att den började få något hyss för sig att ibland avsluta vad den höll på med och pumpa ur allt och hoppa till nästa programsteg ifall jag öppnade luckan.
Dvs, jag kom på att jag glömt stoppa in en grej strax efter start, eller mitt under körning av programmet hörde att nu stod spolarmen still för att något har glidit ner från korgen och spärrar.
Förr så öppnade jag bara luckan, la in det jag glömt eller rättade till det som hamnat fel, stängde luckan och allt fortsatte precis som det skulle.
Men efter kretskortsbytet så var det nästan 25% chans att denna lilla operation pajade hela diskcykeln. T.ex. hade precis släppt in diskmedlet och börjat värma vattnet och då avbröt allt och spolade ut.
Och ibland gick den i totalt baklås, kunde stå en timme och bara pumpa med pumpen.
Och gick inte att resetta eller så.
Fick då dra ut strömmen till nästa dag och fortsätta.

Och sen började den för några veckor sedan att inte ta in tillräckligt med vatten, det hördes tydligt att det inte spolade som det skulle. Om jag då öppnade luckan och hällde i 1-2 liter extra vatten blev det bra.
Men detta i kombination med den stora chansningen med att öppna luckan och paja hela diskcykeln ... :worried: :sweat: ...ja ni fattar ...

Så för ungefär 2 veckor sedan såg jag en beggad maskin på blocket (en lite nyare bosch än den vi hade) för 800 pix. Tja, det var ju bara att åka och hämta, och kasta ut det gamla skräpet.
Jag orkade bara inte greja med denna längre.

Men Bosch fick bevisa att de tar på sig ett i tid långt serviceansvar om de har släppt ut en felkonstruerad produkt.
Vi köpte denna maskin begagnat tillsammans med ett helt kök, ca 2010, och då var den nog ungefär 7 år gammal.
Vi fick alltså ut något runt 2500 diskar med denna. Den har alltid gett oss utmärkt diskresultat.

Men krånglet här i slutet fällde till sist kämpen.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
OT, min Simens har hållt i 25 år nu.
Har bytt Aquastoppet
Lagat snurrmojjen 2 gånger, förste quickndirty, andra med en svarvad teflonbussning då snurrmojjen blev utsliten.
Mot 25 nya år :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Inte alls OT. :)

Och Siemens och Bosch-maskinerna är väl nästintill samma ...

Trevligt att man kan hålla liv i gamla maskiner länge, och att de kan göra sitt jobb bra.
Jag hade nog kunnat finna på problemet med att den inte tog in tillräckligt med vatten, men då hade jag ju ändå haft kvar de problem som uppstod vid bytet av elektronik, och jag antar att jag skulle behövt leta reda på en gammal elektronikenhet då. :worried:

Att du reparerar och håller igång en 25 år gammal DM gör dig åtminstone till en miljöhjälte.
Men det var kanske OT ... :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.