Byggahus.se
Men Danne, du måste lägga makadam under dräneringsröret.. Med dränröret i leran kommer slam sätta igen röret efter en tid. Bara göra om igen..

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Japp farligt att gnälla på föregående och så gör man fel själv

• Gilla
hus520 och 3 till
  • Laddar…
Bra ide till artikel men tyvärr blev det rörigt och texten passar dåligt ihop med bilderna. Tex en bild med tumstock omnämns i början men kommer längre ned istället.
Sedan kunde det nog hjälpa till om det gjordes någon skiss som visar entydligt hur det ska se ut i genomskärning, från leran i botten upp till marknivå.

M
Vad jag kommer ihåg från isodräns beskrivning så grävde man ut ordentligt la ut fiberduk, sedan bädd av makadam där man la dränrören i, makadam ovanpå och sedan viker man över fiberduken och låter den följa med hela vägen upp till topplisten. På så vis kommer det inte in fint material i varken makadmen, dränrör eller isodrän.

Nu var det över två år sedan mitt hus blev omdränerat och jag gjorde det inte själv men det är ju aldrig fel att ta reda på hur något skall göras även om man tar in någon annan att göra arbetet :)

Redigerat:
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
T Trompenberg skrev:
Men Danne, du måste lägga makadam under dräneringsröret.. Med dränröret i leran kommer slam sätta igen röret efter en tid. Bara göra om igen..
Nej! Dräneringsröret skall allra helst läggas på orört underlag!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Nej! Dräneringsröret skall allra helst läggas på orört underlag!
Men ABSOLUT inte i lera

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för synpunkter. Jag håller på att ta nya bilder så att det blir tydligare. Innehållet kommer bäst till sin rätt i filmen, så titta gärna på den!

Entreprenören fick vi på rekommendation från Isodrän så jag utgår ifrån att han följer deras anvisningar.

H
Vet inte om det är samma. Men vi fick följande

" Täck schaktsidorna med filterduk, ned till schakt-botten. Om schaktbotten är lös (ej gångbar) ska filterduken läggas över denna och täckas med minimum 50 mm makadam 8/12 eller likvärdigt material upp till dräneringsledningens liggyta."

http://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/kallarvagg

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Ett par synpunkter:

För det första beskriver artikeln BÅDE en omdränering OCH isolering av källarväggarna. En omdränering är inte entydigt med att man sätter isodrän eller liknande produkter, även om det är vanligt och naturligtvis en fördel att göra samtidigt.

För det andra bör det påpekas att tillverkarens monteringsinstruktioner ska följas. I artikeln beskrivs förfarandet med isodrän, men om man väljer ett annat fabrikat måste den tillverkarens anvisningar följas för att garantier och andra åtaganden från tillverkaren ska kunna åberopas. De flesta fabrikaten har också bra telefonsupport vid oklarheter inför eller efter köp. Mindre vanliga grundkonstruktioner kan kräva anpassning av monteringen vilket kanske täcks av den allmänt tillgängliga monteringsbeskrivningen.

För det tredje ska schaktet för dräneringsröret utföras med släntning från grundmur/kant till dränröret. Det är svårt att avgöra på filmen om detta är gjort, men det ser tveksamt ut.

För det fjärde begriper jag inte varför kameran inte fick följa med ner i schaktet?

T Polos skrev:
Men ABSOLUT inte i lera
Självklart inte I lera, men PÅ lera och röret i övrigt omslutet av dräneringsgrus eller tvättad macadam eller motsvarande. Är lerlagret inte fast, så kan det stabiliseras med cement.

Jag har förstått det som att fiberduken ska omsluta dräneringsrören (liket vad några säger ovan i kommentarerna). Är det inte så?
Varför lägga dom f.ö. plast mellan det horisontella Isodrän-skivorna i botten?

M
N nmeden skrev:
Varför lägga dom f.ö. plast mellan det horisontella Isodrän-skivorna i botten?
Det är för att vatten som kommer uppifrån skall rinna bort till dränrören och inte ner i sulan. Fördelen med riskakorna är ju att de är kapillärbrytande så det rinner vatten rakt genom dem.

• Gilla
nmeden
  • Laddar…
N
T Trompenberg skrev:
Har stor erfarenhet av installation av Isodrän och reagerade även på att han inte lägger fiberduk på schaktbotten när schaktbotten består av blöt lera.. det kommer sätta igen.

Fast det ser vi väl tyvärr inte? De lägger rören på en bild, på nästa bild syns fiberduk och makadam. Jag tolkar att de stoppat dit fiberduken under rören efter att de lagts ned. Hade varit bra om det momentet framgått (om det är så).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.