4 106 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Fick fel fönster men bolaget vägrade byta dem
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Husägare ska få tillbaka 47 005 kronor för felaktiga fönster menar Allmänna Reklamationsnämnden.
Du kan läsa artikeln här: Fick fel fönster men bolaget vägrade byta dem
Du kan läsa artikeln här: Fick fel fönster men bolaget vägrade byta dem
Väldigt rörig text, men som jag läser det har köparen inte sett att det står en annan storlek än den han tänkt sig i orderbekräftelsen. Det verkar vara angivet två olika mått i offerten och leverantören har valt att leverera den mindre av de två de fått välja på?
Är det köparen som ångrat sig angående de två varianterna, eller hur menar man med "han skulle få de mindre måtten som angavs i offerten"?
Man ska väl alltid kontrollera orderbekräftelsen? Eller är det okej att förutsätta att det blev rätt där? Det är ju (beroende på vad man beställer) inte helt ovanligt att de byter ut grejer.
Är det köparen som ångrat sig angående de två varianterna, eller hur menar man med "han skulle få de mindre måtten som angavs i offerten"?
Man ska väl alltid kontrollera orderbekräftelsen? Eller är det okej att förutsätta att det blev rätt där? Det är ju (beroende på vad man beställer) inte helt ovanligt att de byter ut grejer.
Jag fattar det som att det är ett mått angivet i den ursprungliga förfrågan och ett annat, mindre mått i offerten. Och det är alltså det mindre måttet som leverantören gått efter.Anna_H skrev:
Väldigt rörig text, men som jag läser det har köparen inte sett att det står en annan storlek än den han tänkt sig i orderbekräftelsen. Det verkar vara angivet två olika mått i offerten och leverantören har valt att leverera den mindre av de två de fått välja på?
Är det köparen som ångrat sig angående de två varianterna, eller hur menar man med "han skulle få de mindre måtten som angavs i offerten"?
Man ska väl alltid kontrollera orderbekräftelsen? Eller är det okej att förutsätta att det blev rätt där? Det är ju (beroende på vad man beställer) inte helt ovanligt att de byter ut grejer.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det går inte riktigt att tolka hur det var, enligt företaget så låter det som att kunden skickat förfrågan på fönster som är 10cm för små, och att trots detta så har kunden fått rätt av ARN och så kan det ju inte vara, får man hoppas.
Företaget verkar tycka att de har noll ansvar att se till att skriva rätt i sin offert.
Läste om nån kvinna som byggde nytt hus, hon beställde fönstren av nån skolkamrat som jobbade/ägde på nån byggmarknad, hon kollade inte om han skrivit rätt mått, hon blev ganska besviken när fönstren kom.
Företaget verkar tycka att de har noll ansvar att se till att skriva rätt i sin offert.
Läste om nån kvinna som byggde nytt hus, hon beställde fönstren av nån skolkamrat som jobbade/ägde på nån byggmarknad, hon kollade inte om han skrivit rätt mått, hon blev ganska besviken när fönstren kom.
Är det kunden själv som måttat och beställt fönster? Sedan fått en offert och efter det en orderbekräftelse?
Det är kundens ansvar att kontrollera orderbekräftelsen om kunden måttat och beställt själv.
Har företaget måttat fönsterna är det deras ansvar oavsett vad det står på på orderbekräftelsen.
Det är kundens ansvar att kontrollera orderbekräftelsen om kunden måttat och beställt själv.
Har företaget måttat fönsterna är det deras ansvar oavsett vad det står på på orderbekräftelsen.
Liknande trådar
-
Fönster sattes fel i murad vägg, hur lösa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fönsterhanddtag vrids åt "fel" håll vid öppning/vädring?
Fönster & Dörrar -
Köpte ett dödsbo, fick felaktig information
Köpa & Sälja hus -
Fick fel vara men företaget vill inte ta på sig ansvaret
Artikelkommentarer -
Köpte fönster men fick fel mått- har vi rätt att få det åtgärdat?
Juridik