Byggahus.se

Stänger ni av vattnet efter användning?

• Antal röster
    587
  • Omröstningen stängd .
Frågan är väldigt öppen ställd. Jag stänger av vattenkranen när jag borstat tänderna. Men kranarna till disk och tvättmaskiner stänger jag bara när maskinen ska kopplas ur.

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Har Miele diskmaskin med Aquastop och Waterproof. Sedan kör jag Oras elektroniska köksblandare som öppnar vattenlåset i 3h med en knapptryckning. Ville ha det så efter en vattenskada i köket pga läkande diskmaskin.

Diskmaskinen står på då den används så ofta.. Tvättmaskinen däremot stänger vi av vattenmatningen till varje gång samt att den står i en del av huset där man inte är så ofta. I köket ser vi direkt om det blir läckage då vi har klinkersgolv och det skulle rinna rakt ut i köket.

Erik_Hansson skrev:
Diskmaskinen har aquastop (magnetventil) så jag ser inte vitsen alls med kranen, den bidrar ju bara med en extra koppling och därmed risk.
Om något skräp fastar vid magnetventilen kommer den inte att stänga helt, har tyvärr erfarenhet av detta. Men trots detta är jag oerhört slö att stänga kranen till tvättmaskinen, efter köksrenoveringen satta jag in en elektronisk extra magnetventil som måste aktiveras för att diskmaskin. Ska få vatten. Den går 3 eller 12 timmar beroende på val

Stänger alltid av vattenutkastare, disk-och tvättmaskinsanslutning.

Stänger alltid av diskmaskinen fast jag måste krypa in under diskbänken.
Stänger aldrig av tvättmaskinen då den har ett stort vred som tar stopp i väggen då man vill stänga av den.
Får väl fixa det någon gång.
Stänger av trädgårdsslangen om jag kommer ihåg.
Den har ju inte lika stor potential av vattenskada om man säger så...

Stänger endast av inkommande vatten om vi är iväg ett par dagar, annars gör jag inget.

• Gilla
blåbärsriset
  • Laddar…
D Drotz skrev:
Stänger varken av diskmaskin eller tvättmaskin på kranen.
Tanken har aldrig slagit mig. Sakerna ska väl vara täta? :=)
Stänger alltid av. Lätt gjort när om det är rätt installerat, bara vrida av. Har sett otaliga vattenskador där man fått riva upp hela bjälklagen och byta golv. Om man drabbats av vattenskada för 100 000 kr stänger man nog ventilen. Kosta på ett par vred.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Stänger alltid! Det tar ju en sekund när man gjort det till en vana och har vettigt placerade avstängningar. Litar inte alls på kinesiska plastkopplingar och rör inne i maskinerna.

Stänger också av diskmaskin/tvättmaskin och utkastare.

Diskmaskinen har kran på blandaren så enkelt att manövrera, tvättmaskinerna har en kulventil med stort handtag så också enkel. Och när jag växte upp så höll inte trädgårdsslangar om de fick ligga med vatten på utan svällde upp, så det sitter i ryggmärgen.

Diskmaskinen - Om jag kommer ihåg inför långa resor
Tvättmaskinen - Gjorde i början, inte längre, bara om jag kommer ihåg inför långa resor.
Utkastare - När jag är klar för stunden. låter sällan en slang ligga igång med tryck.

Jag stänger bara av vattnet till diskmaskinen men slarvar med tvättmaskinen.... Finns golvbrunn i källaren.........;)

Kom nu att tänka på när jag försökte börja med att stänga av till tvätt och disk men det blev några stunder felsökning ibland när maskinen stannat mitt i ( vänta ju bara på vattnet som ingen av oss kom på att kolla om det var på)

När det gäller vattenslangen har jag en timer på utkastet. Suveränt att bara vrida på lämplig tid och den stannar av sig självt. Används ofta både när jag vattnar gräsmatta eller när jag fyller vatten i poolen.
Disk och tvätt står på hela tiden.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N
pegee pegee skrev:
Vid dagens aftontoalett stod jag och tittade på kranen till tvättmaskinen. Det slog mig,
den har jag aldrig använt! Vilket förde mig till nästa tanke. Hur gör ni alla där ute?
Stänger ängsligt av diskmaskin, tvättmaskin, vattenslang i trädgården efter varje
användning? Eller gör som jag, låter den stå på för jämnan? Motivera gärna era svar.
Det vore intressant och se hur tongångarna går i denna fråga.
[bild]
Nej till tvättmaskinen stänger jag inte av vattnet men trädgårdsslangen stänger jag alltid av. Diskmaskin har jag ingen.
När jag reser bort stänger jag av vattnet helt med huvudkranen vid vattenmätaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.