Byggahus.se
Snart ska dom dra in fiber i mitt hus på landet. För 10 år sedan när vi byggde, lade vi en extra gul kabelskydsrör 50 mm mellan teleskåpet vid tomtgränsen och fasadmätarskåpet. Vi tyckte det var bra att ha för framtida kabeldragingar.
Vet ni om det går att nyttja 50mm kabelskyddsrör (enklaste sorten troligen inte slät på insidan) för att dra fiberkabeln in i huset?
Eller krävs det en ny grävning (som blir jobbigt med marksten i vägen).

Dra en fiberduct i ditt 50mm rör som du sedan drar fibern i. Hör med firman som ska utföra arbetet om du kan få/köpa det av dom.

Har du plats för utrustningen i mätarskåpet beroende på leverantör så vill dom kanske ha en skarvbox utvändigt på huset

Finns det förbindelse från mätarskåpet till lämpligt ställe i huset? Isf borde det inte vara några problem att dra fibern vidare och sedan sätta utrustningen i huset.

Jag drog in 50mm gulrör genom plattan, i den ligger sedan fiberducten med fibern i sig. Absolut inga problem alls :) din leverantör installerar säkerligen en 7mm duct som man sedan blåser fibern i vid installation.

Det enda någon väldigt väldigt petig skulle kunna klaga på är att slangen är gul istället för grön men det har jag inte varit med om.

Drar de mikrokabel behöver du ingen extra kanal (duct) heller. Förmodligen kan man inte blåsa ända fram då, men det är ju en smal sak att dra kabeln manuellt den sista biten. Spar ju en del utrymme i slangen ifall du vill ha i fler ledningar i framtiden.

Strip Strip skrev:
Drar de mikrokabel behöver du ingen extra kanal (duct) heller. Förmodligen kan man inte blåsa ända fram då, men det är ju en smal sak att dra kabeln manuellt den sista biten. Spar ju en del utrymme i slangen ifall du vill ha i fler ledningar i framtiden.
Du blåser inte microkabel i en 50mm gul kanalisationsslang utan man drar i en dukt om man gör en riktig installation.

Det är helt klart lockande att använda befintliga rör, jag gjorde det när vi fick fiber och till slut blev det riktigt bra men det finns några aspekter.
Utbyggnad idag sker oftast enligt "one size fits all" för att logistiken skall hålla, vill man ha någon specialare så blir det reflexmässigt nej. Det gäller att få med entreprenören på noterna och då är min uppfattning att det blir enklare ju längre ner i organisationen man tar kontakten.
Nät byggs på olika sätt, en del passar bättre eller sämre för det du vill göra här, återigen brukar fiberrallarna veta hur man löser de praktiska frågorna, en del har redan nämnts. Om installationen bygger på en kopplingsdosa på fasaden, får den plats i mätarskåpet? Lämpliga metoder att gå vidare från skåpet till inomhusdelarna. Kolla även upp var man tänkt sig avlämningspunkten vid din tomtgräns, i mitt fall hade man valt ett annat hörn än det där jag hade mitt rör men det var enkelt att ändra.
Att dra fiberdukt i ett rör som inte har slät insida låter som något de kanske helst slipper göra, här kanske du får erbjuda dig att ordna det själv, det var så jag gjorde. På så sätt medförde min lösning inget merarbete för entreprenören.

Vilken fiberduct ska man använda då? Eller är det olika duct beroende på entrepenör och använd fiberkabel?

J Jilles skrev:
Vilken fiberduct ska man använda då? Eller är det olika duct beroende på entrepenör och använd fiberkabel?
I mitt fall grävde de i gatan, och drog in "duct-en" långt innan de blåste fibern ... när de var ute och lade duct-en frågade de hur mycket jag behövde inne i huset, och så mycket fick jag på en rulle, precis vid husgrunden... sen borrade jag själv hålet i grunden och drog in duct-en i 20-mm flex-slag för el i krypgrunden .. upp i förrådet där jag ville ha media-convertern placerad ... sen kom de bara och blåste fibern nån månad eller vad det var senare ...

J Jilles skrev:
Om du vill göra något själv ska du alltid kolla med den entreprenör som driver projektet.
Och det är inga problem att dra i en 7mm dukt, vanlig storlek, för grävaren som gör jobbet i en 50mm slang, man använder en käppvinda och har den sedan som dragtråd.
Inget som du ska behöva göra själv utan har man kanalisation klar och som fungerar så använder man den, det du däremot ska göra är att frilägga ändarna. Vill kunden inte inte göra det är det inte helt ovanligt att man nekar till att använda kundens kanalisation. Att gräva och leta tar i många fall längre tid än att gräva direkt, speciellt om kanalisationen finns på inte helt optimal plats.

• Gilla
Jilles
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.