Byggahus.se
A
Kontakta försäkringsbolaget

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Tror du kan spara in besiktningen. Ingen tvekan kaklet håller på att lämna väggen.
Tänkte mer av att anlita någon för att ta reda mer exakt vad problemet är. Vad är det för fackman som ska anlitas då? Har själv inte tillräckligt med kunskap att undersöka det djupare.

P para skrev:
Är väl bara att dra ut kylskåpet och ta upp ett hål? Eller göra hål inne i köksskåpet. Ta ett dosborr så är det lätt att sätta dit ett lock. Syns ju ändå inte.
Jag hade gjort det direkt ikväll av nyfikenhet om det varit hemma hos mig... förutsatt att det är en vanlig uppreglad trävägg.
Har tyvärr inte tillräckligt med kunskap om hur djupt jag behöver borra, vad jag ska kolla efter mm. Känns inte värt att riskera att göra det värre.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M Mg123 skrev:
Tänkte mer av att anlita någon för att ta reda mer exakt vad problemet är. Vad är det för fackman som ska anlitas då? Har själv inte tillräckligt med kunskap att undersöka det djupare.
Slå en signal till försäkringsbolaget som föreslagits, du får säkert inte mycket för ett gammalt badrum men har det uppstått följdskador kan du få ersättning. De kan kanske rekommendera lämpligt företag för att göra en bedömning och ge kostnadsförslag.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Slå en signal till försäkringsbolaget som föreslagits, du får säkert inte mycket för ett gammalt badrum men har det uppstått följdskador kan du få ersättning. De kan kanske rekommendera lämpligt företag för att göra en bedömning och ge kostnadsförslag.
Tack för förslaget, ringer och kollar med dem imorgon.

Även om du upplever att kaklet "bara" buktar ut lokalt så rör det sig om en skada, dvs något du anmäler till ditt försäkringsbolag.
Högst troligt är att man river bort löst kakel vilket leder till renovering av badrummet. Det ligger i saken natur, så att säga.

BirgitS
M Mg123 skrev:
Det är inget vi riktigt har råd med i dagsläget, samt att vi tänkte sälja inom 1 år.
Vi fick en fuktskada vid golvbrunnen i ett badrum strax efter att vi hade bestämt vi ville flytta "nu". Försäkringsbolaget ersatte vad de beräknade att utbytet av skiva i golvet skulle kosta men eftersom badrummet var 21 - 22 år gammalt fick vi inget för ytskiktet. Vi gjorde en total renovering av badrummet och tyckte att de 25 000 kr från försäkringsbolaget var ett bra bidrag. Vid försäljningen var det nya badrummet med helt modernt utseende säljande och priset gick antagligen upp ungefär lika mycket som renoveringskostnaden. Däremot hade ett badrum med fuktskada gjort att priset hade gått ner från det normala.

Ni har ju en större skada på en hel vägg och ersättningen från försäkringsbolaget borde bli större.

• Gilla
Larsson93 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi fick en fuktskada vid golvbrunnen i ett badrum strax efter att vi hade bestämt vi ville flytta "nu". Försäkringsbolaget ersatte vad de beräknade att utbytet av skiva i golvet skulle kosta men eftersom badrummet var 21 - 22 år gammalt fick vi inget för ytskiktet. Vi gjorde en total renovering av badrummet och tyckte att de 25 000 kr från försäkringsbolaget var ett bra bidrag. Vid försäljningen var det nya badrummet med helt modernt utseende säljande och priset gick antagligen upp ungefär lika mycket som renoveringskostnaden. Däremot hade ett badrum med fuktskada gjort att priset hade gått ner från det normala.

Ni har ju en större skada på en hel vägg och ersättningen från försäkringsbolaget borde bli större.
Tack för ditt svar! Okay, så du menar att man kan få ersättning från försäkringsbolaget (vi har kollektiv bostadsrättsförsäkring genom föreningen) för själva skadan i alla fall, även om badrummet är äldre än 20 år? Ytskiktet kan jag tänka mig att vi inte får nått för. Hur stort badrum hade ni och vad hamnade totalkostnaden för renoveringen på?

BirgitS
Japp, nu hade vi ju i och för sig ett hus och inte en bostadsrätt då så jag vet inte om det blir annorlunda eftersom det som är bakom tätskiktet normalt är föreningens ansvar och går på deras försäkring. Det beror ju också på vad som hänt i ert fall. Men ring försäkringsbolaget om du inte redan har gjort det och normalt skickar de ut en som gör en besiktning.

Priser varierar ju väldigt mycket och det har gått 7 år samt vi hade ju bråttom med att få det gjort så vi kunde sälja så fort som möjligt så för oss var tiden viktigare än priset.

Är det 20 år så är det nog avskrivet, men prova, alltid kan du få något. Jag har sett exakt sådana buktande kakel på lägenheter byggda 89-91. Det var fixet som släppt. I vissa fall där väggen satt långt från dusch räckte det med att riva bara den väggen, men det är inte godkänt att göra så och inget jag rekommenderar.

I Martenw skrev:
Är det 20 år så är det nog avskrivet, men prova, alltid kan du få något. Jag har sett exakt sådana buktande kakel på lägenheter byggda 89-91. Det var fixet som släppt. I vissa fall där väggen satt långt från dusch räckte det med att riva bara den väggen, men det är inte godkänt att göra så och inget jag rekommenderar.
Det kom någon och besikta väggen idag. Det är precis som du säger, att mest troligen har fixet släppt. Kom en hantverkare som föreslog att det går att försöka åtgärda det. Men att det i princip inte är något att oroa sig över. Vi får se vad vi gör åt saken, men känns bra att det inte är något akut som en fuktskada eller liknande.

Tack för alla svar!

hej, har sett sånna skador i jobbet rätt ofta.
I princip så är det två saker som kan ha hänt. Ena är som du redan fått föreslagit.
Fixet har släppt från det befintliga tätskiktet. Med tur, så kan tätskiktet fortfarande vara intakt. Då behöver ni bara varsamt avlägsna de lösa plattorna (knacka på dem så hör ni vilka som låter ihåliga och lösa) och sen kan ni lokalt lägga på nytt fix, och sen nya plattor på det. Ni behöver inte heller använda fix, utan ni kan använda montagelim för enkelheten, dock blir det juh dyrare änen säck med fix. Har ni tur så behövs det inte göras mer än så. Däremot så kommer såklart ingen firma att skriva på och ta över ansvaret för framtida fel om detta blir lösningen. Men det blir billigt för er, och det kommer fylla sin funktion.

Har ni otur så kan även tätskiktet har spruckit och därmed även fått fuktgenomslag mot träskivorna eller gipset. Då måste man juh riva båda vägg och golv för att få nytt tätskikt som är godkänt.

Men min gissning utifrån vad jag sett på bilderna, så är det "bara" fixet som lossnat från tätskiktet och därmet även snabbt åtgärdat med minimal insats.

Skulle det vara det andra alternativet, så skulle jag helt enkelt låta det vara som det är, och sen påtala det vid försäljningen och på så vis låta köparen ta över ansvaret skriftligen mot att köpekillingen blir lägre. (om det är så att ni inte har råd att renovera). Har man inte råd, så har man juh inte råd. och då är det juh bättre att ni går ner i pris vid försäljningen.

Redigerat:
BirgitS
I ItWasntMe skrev:
Fixet har släppt från det befintliga tätskiktet. Med tur, så kan tätskiktet fortfarande vara intakt.
Vad hade man för tätskikt för mer än 20 år sen i lägenheter?

• Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad hade man för tätskikt för mer än 20 år sen i lägenheter?
Rollbart tätskikt fanns för mer än 30 år sedan. Regler enligt BKR kom 1988.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
BirgitS
hscn hscn skrev:
Rollbart tätskikt fanns för mer än 30 år sedan. Regler enligt BKR kom 1988.
Tack :)
Kan det överleva att kaklet har släppt så här när det gått så många år?
Jag har sett uppgifter om att den tekniska livslängden på tätskikt är ungefär 20 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.