Byggahus.se
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så bryter man spänningen eller strömmen från en strömkälla? Spelar det någon roll vad man säger?
Bryta strömmen är den vedertagna terminologin. Skriver man så fattar alla vad man menar. Att skriva att man bryter spänningen är bara förvirrande. Så det är klart det spelar roll vad man säger. Om man nödvändigtvis vill tala om spänning så säger man göra spänningslös.

• Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
a) Hur många har hört "att bryta strömmen" och förstår vad det handlar om?
b) Hur många har hört "att frånskilja från samtliga matande spänningssatta ledare" och förstår vad det handlar om?
Ja Ja
...Spelar det någon roll vad man säger?
- I hemmasammanhang för lekmän som denna artikel handlar om, nej knappast.
- I ett ställverk för högspänning ja! Har själv varit med och jobbat i ett 130/40 kV ställverk där en frånskiljare som var belastad manövrerades av misstag. Ljusbågen slocknade inte förrän matande enhet indikerade fel och knivarna hann smältas sönder. Rätt "häftigt" så här med några års distans.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Skrot-Nisse Skrot-Nisse skrev:
Jag svarade på din fråga...
Vad du tycker vet vi redan. Det låter mer som att det är något helt annat som gnager...

Uppenbarligen anser jag att det spelar roll om man använder fel termer när man pratar om någonting tekniskt.

Fast du kanske sänker trycket på vattnet ur kranen när du vrider åt den halvvägs...
Nu är det ju som sagt inte direkt fel termer även i ett fackmässigt sammanhang. Lite ironiskt ingår varken ström eller spänning i de fallen och där man vill klarställa för att undvika misstag likt det MagHam nämnde.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Vi får väl göra en liten gallup:
a) Hur många har hört "att bryta strömmen" och förstår vad det handlar om?
b) Hur många har hört "att frånskilja från samtliga matande spänningssatta ledare" och förstår vad det handlar om?

För att ytterligare spä på förvirringen så är begreppet frånskiljning definierat så här:
åtgärd som är avsedd att av säkerhetsskäl avskilja en installation, eller en del av installationen, från matning från alla elektriska strömkällor.
Så bryter man spänningen eller strömmen från en strömkälla? Spelar det någon roll vad man säger?
a) ja och ja
b) nej men förstår vad du menar :)

Uppenbarligen anser jag att det spelar roll om man använder fel termer när man pratar om någonting tekniskt.

Fast du kanske sänker trycket på vattnet ur kranen när du vrider åt den halvvägs...
Inom järnvägen talar man ju om strömavtagare, är det fel?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En mycket imponerande genomgång av husets elcentral för förståelsen av basfunktionerna. En redogörelse som var husägare borde läsa igenom för sin förkovran. Det enda jag saknar är redogörelse för de praktiska egenskaperna hos ett jord-fel i nolledaren. Ett fel som många gånger kan framstå som mycket förbryllande när det löser ut jordfelsbrytaren tillsynes helt utan orsak.
En erfarenhet som jag även har är att det inte uppstår några guturala läten när någon drabbas av strömgenomgång. Det blir förfärande tyst istället.
Morgan Jacobssons elcentral är f.ö. ingen svensk utan en norsk variant i ett IT-system som inte förekommer i Sverige, till yttermera visso även utan jordfelsbrytare.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
OXYD
"Detta gäller även kärringar över 80."

J
Man bryter spänningen. OM det sitter någon last ansluten, kommer även strömmen genom denna att brytas som en konsekvens av att spänningen över den bryts (försvinner). Men primärt bryter man spänningen, resten är sekundära bieffekter :)

Om det sitter en enfaslast ansluten och man bryter neutralledaren så bryts strömmen, men inte spänningen ;)

C
OXYD OXYD skrev:
"Detta gäller även kärringar över 80."
Förväntar mig en anekdot.

Det var jag som skrev detta, i artikeln. Anekdoten är berättelser om hur farmor m.fl byter smältsäkring i elcentralen. De stoppar i säkringen och trycker den på plats, och sätter därefter dit propphuven och skruvar i den. Det fungerar i sig alldeles utmärkt. Kärringar har tofflor på sig och står på en pall och är dessutom så torrhudade att de skulle kunna serva som isolator i ett högspänningssystem. Yngre tjejer har en massa kräm på sig och skulle brinna som facklor...

• Gilla
Totte_S och 8 till
  • Laddar…
OXYD
C civilingenjören skrev:
Förväntar mig en anekdot.
Det var ett citat från artikeln. Men min smiley efteråt försvann

Hemmakatten
Du är en pärla, Bo! :love:
För första gången förstår jag lite om el.
Det jag inte förstod är kapitel 9 och 12. Men får läsa de några gånger till.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
På sidan 7 står att en artikel om JFB kommer om intresse finns så om ingen tidigare nämnt det så gör jag det nu: Intresse finns.....:)

• Gilla
OTTO_75
  • Laddar…
Det är noterat, vi får se vad tiden lider.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.