Byggahus.se
B Blackfield skrev:
annars är man skyldig att släppa in dem.
Förlåt, men nu pratar du i nattmössan.

Sotaren har ingen som helst rätt att få tillgång till eldstad/skorsten.

Sotning är föreskrivet i lag, delvis för att förebygga bränder som är kostsamma för samhället.
Det är kommunen som har det övergripande ansvaret att sotning utförs korrekt.
Med andra ord kan andra aktörer vara involverade, kommunen upphandlar samarbetet.
Man kan utföra sotning själv efter, inte helt säker på vad som gäller just idag 4/3 -2018, men tidigare behövdes en viss utbildning.
Brandskyddskontroll får inte utföras av obehörig.
Vid egen sotning behövs inte skyddskraven av Arbetsmiljöverket följas men dessa regler gäller vid brandskyddskontroll (takstege, väggstege, lösa steg, plattform, säkerhetsöglor), reglerna från Av.se gäller yrkesgrupper.
Om kommunen upphandlat att sotaren utför sotning i din kommun är man som fastighetsägare, enligt lag om sotning, skyldig att ge sotaren tillträde till skorsten och värmekälla som omfattas av sotning.
Du kan självklart sota själv efter beviljad sotningsbefrielse.

Mvh P-A

P Pagno skrev:
Om kommunen upphandlat att sotaren utför sotning i din kommun är man som fastighetsägare, enligt lag om sotning, skyldig att ge sotaren tillträde till skorsten och värmekälla som omfattas av sotning.
Jag hävdar envist att man inte är skyldig att släppa in någon.

Visst, man får ju acceptera att ens anläggning inte kommer bli godkänd och man kommer inte få använda den. Men sotaren har ingen rätt att komma in.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det är inte monopol på sotning längre. Man kan välja en annan entreprenör än den som kommunen har upphandlat. Sotaren har som sagt inte rätt till tillträde. Men om man inte sotar enligt reglerna resulterar det i eldningsförbud.

• Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:

Visst, man får ju acceptera att ens anläggning inte kommer bli godkänd och man kommer inte få använda den. Men sotaren har ingen rätt att komma in.
Nej är det en anläggning som inte används är det ju klart att igen har med den att göra. Du är inte skyldig att släppa in en sotare om han eller hon inte ska sota, men i lagen om skydd mot olyckor finns t.o.m. utrymme för att begära handräckning av polis för att få få tillträde till en eldstad eller imkanal i restaurangkök som används.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:

Lagen om skydd mot olyckor 3 kap 5 §
"Den som utför sotning eller brandskyddskontroll enligt 4 § har rätt att få tillträde till den anläggning som berörs och att få nödvändiga upplysningar och handlingar.

Polismyndigheten skall lämna den hjälp som behövs."

Jo men man kan väl för sjutton vägra sotning om man vill? (Eller har jag fel? Jag kan mycket väl vara ute och cykla).

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo men man kan väl för sjutton vägra sotning om man vill? (Eller har jag fel? Jag kan mycket väl vara ute och cykla).
Inte om man inte har en godkänd ansökan om egensotning från räddningstjänsten och har en eldstad som används. Som sagt kan sotaren begära polishandräckning, men det är nog väldigt ovanligt idag. Har bara hört talas om det i ett fall i nutid men då gällde det en imkanal till en restaurang i bottenvåningen på ett flerfamiljshus där det krävdes tillträde till en lägenhet för att rensa fläkten. Det vanligaste om någon vanemässigt vägrar släppa in eller liknande är väl att ärendet lämnas vidare till räddningstjänsten och ett eldningsföreläggande eller nyttjandeförbud utfärdas. Att man inte kan släppa in på aviserad tid av en eller annan anledning är ju en annan sak. Oftast brukar det gå att boka om tiden om det gäller någon dag fram eller bak i tiden.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
B Blackfield skrev:
Inte om man inte har en godkänd ansökan om egensotning från räddningstjänsten och har en eldstad som används.
Ja det var just det sista. Jag har inte haft en sotare hemma på år och dag, eftersom jag inte kunde vara hemman är de ville komma, så "tog" jag eldningsförbudet istället. Eftersom jag ändå inte hade något att elda i (tagit bort den enda kamin som stog i källaren, samt "pluggat" öppna spisen.

Inga problem alls med det. Man behöver alltså inte släppa in sotaren för sotning.

Nu spelade det dessutom ingen roll, eftersom jag med största sannolikhet hade fått eldningsförbud ändå; de kanaler jag ev. skulle vilja använda är riktigt rötna. Vilket år som helst :) så skall jag komma med i tråden "vi som lyckats dra skorstenen och få den godkända själv" (parafras).

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Om annat vore fallet borde varenda polisstation ha en sotare anställd, så slipper de omaket med beslut om husrannsakan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det var just det sista. Jag har inte haft en sotare hemma på år och dag, eftersom jag inte kunde vara hemman är de ville komma, så "tog" jag eldningsförbudet istället. Eftersom jag ändå inte hade något att elda i (tagit bort den enda kamin som stog i källaren, samt "pluggat" öppna spisen.

Inga problem alls med det. Man behöver alltså inte släppa in sotaren för sotning.

Nu spelade det dessutom ingen roll, eftersom jag med största sannolikhet hade fått eldningsförbud ändå; de kanaler jag ev. skulle vilja använda är riktigt rötna. Vilket år som helst :) så skall jag komma med i tråden "vi som lyckats dra skorstenen och få den godkända själv" (parafras).
Ursäkta men detta är lite löjligt; på samma sätt som man inte behöver besiktiga en bil som är skrotad behöver man givetvis inte sota en eldstad som inte finns. Naturligtvis gäller ju rätten för sotaren att få tillträde endast vid lagstadgad aviserad sotning av en eldstad som används.

Du är sotare va?

B Blackfield skrev:
Detta stämmer inte. Om du har en eldstad som används så måste den sotas. För att få göra det själv eller låta någon annan än den av kommunen upphandlade göra det måste man ha en godkänd ansökan om egensotning, annars är man skyldig att släppa in dem. För att få detta krävs det i regel att man inte har några anmärkningar från senast utförd brandskyddskontroll, vilket bl.a. omfattar uppstigningsannordningar.
Hur ofta det görs beror på vilken typ av eldstad man har, hur mycket man eldar och hur man eldar. Fristen sätts av sotaren och alltså inget man själv bestämmer, såvida man inte själv vill att de kommer oftare än vad som krävs. För braskaminer o.d. (lokaleldstäder) är det varje eller vart tredje år.
Att de kommer "när de själva vill" beror på att taxan för sotning förutsätter att man aviserar sotning områdesvis för att slippa köra så långt mellan husen och därmed hålla nere kostnaden för kunden. Hade alla fastighetsägare med en eldstad kunnat bestämma helt själva när de ville ha sotning inom ordinarie frist hade det kostat avsevärt mycket mer än vad det gör idag.

j.f.s
Fascinerande att så många upplever problem med sotaren. Den vi har är fantastiskt trevlig och städar alltid noga efter sig samt tar av sig skorna fast jag säger att det är ok att gå in med dem på. Måste skilja mellan större och mindre städer.

Aldrig några problem att boka om tider heller.

Jag har inte heller haft några problem med sotaren. Men så har jag ju också full förståelse för att eldstäder måste sotas, att sotaren måste ha en säker arbetsmiljö och att det blir enklare och därmed billigare om dom kan besöka alla hus i ett område samtidigt istället för att alla ska boka egna tider.

Men, jag kanske bara har fallit för deras mördande reklam? :worried:

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
harry73
Jag har inte heller problem med sotaren. Bor i relativt nybyggt hus så den uppfyller alla krav. Dessutom vill sotaren vara komma en gång per fyra år, vilket passar mig bra.

Men sedan förstår jag inte varför sotaren vill lita på alla takstegar av okänd kvalitet och varför de inte själv ansvarar för tillgången till skorstenen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.