15 209 läst · 38 svar
15k läst
38 svar
Flyttkartonger för böcker
Det är samma här, vi är ett glatt kompisgäng som brukar samlas när det är dax, vi är numera så välorganiserade att vi flyttar ut och in ur en lägenhet på bara ett par timmar exklusive transportid. En flytt hus till hus tar längre tid, c:a 5-6 timmar exkl. transporter men då hinner vi fika två gånger och äta lunch och ofta hinner tjejerna (varför blir det så?) dessutom packa upp det mesta av köket. Ofta brukar husägaren få stå i dörren och dirigera vart möblemanget skall ta vägen och vart det ska placeras i rummet.Mats.Hulten skrev:
På senare år har vi tappat lite tempo, men det är nog mest för att vi håller på att lära upp den yngre generationen samtidigt.
Det är nästan miltärisk diciplin och det finns en oskriven lag om att det är ok att vända i dörren om det är packat i något annat än kartonger. Allt skall också vara färdigpackat när folk kommer för att hjälpa till. Vi hjälper till att FLYTTA, inte att packa.
Detta gör att det faktiskt är rikigt kul att flytta.
Det kan jag i och för sig hålla med om och du får gärna packa som du vill (men jag kommer inte att hjälpa dig om du envisas med kassarMaveric77 skrev:
Nej, du packar aldrig halvfulla lådor. Antingen så skaffar du mindre flyttkartonger, så som TS frågade om, eller så fyller du på med annat (kläder tex.) för att fylla lådan. Nackdelen med det sistnnämnda är att det blir ineffektivt att packa upp eftersom du måste springa mellan garderoben och bokhyllan.Syftet med förslaget med kassarna var ju att det skulle packas böcker, och då en fulllastad låda med böcker blev för tung så... Låt säga att du kan packa 20 böcker i en låda innan den blir för tung. Halva lådan är då tom, men tar lika mycket plats som en full låda o.s.v. En IKEA kasse tar aldrig mer plats än vad du har i den! Och efter flytten så tar den mindre plats än en låda dessutom! Fast vill man tvunget köra två gånger med flyttbilen så...
Som det regnar nu så räcker det nog med 30 sekunder....Sen vill jag att du lägger 10 minuter på ett experiment ikväll; lägg en IKEA kasse på gräsmattan bredvid en flyttkartong. Simulera ett sommarregn över det hela. Packa sen 20 böcker i varje och lyft! Så, då kan vi stänga diskussionen om regn, eller fukt underifrån om man måste ställa ner en låda/kasse på gräsmattan en timme under flytten!
Ånej!
'
Hur kan du med, flyttning är blodigt allvar!
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Jag tänker absolut inte gå i ställningskrig här - men som Dilbert säger "Det finns ingen volymknapp på suverän". Eftersom jag vet att jag har rätt är det min moraliska skyldighet att upplysa världen... 
Sen så tycker jag att det är ett utmärkt tanke experiment - misstänker att resultatet skulle bli:
* Kartongen blir så instabil så att när jag har packat den full med böcker så går botten ur den och jag blir stående med en osorterad hög med böcker och en son som helt plötsligt lär sig nya svärord...
* IKEA kassen fylls med böcker så att den är precis lagom tung. När jag sen packar upp så lär sig sonen plötsligt helt nya svärord eftersom böckerna har blivit förstörda av vattnet som kassen inte släppte ut...
Sen kan man ju lösa bägge ovanstående situationerna ganska enkelt genom lite sunt förnuft - tex genom att skydda böckerna/kassarna/kartongerna från väta.
Bästa sättet att flytta böcker i min mening är dubbla papperskassar från ica och transport i en V70 (dvs ingen stapling). Dock behövde jag lagra - dvs stapla böckerna.
Jag vidhåller att du begår ett tankefel när du säger att en kasse inte tar mer plats än vad du packat.
Den kommer aldrig att ta mer YTA - men när du börjar packa på höjden så är det alltid mer effektivt med kartonger av god kvalite (gott råd - köp dyrare och sälj på blocket när du är klar) även om du bara packar kartongerna halvfulla.
Min erfarenhet från de flyttar jag hjälpt till med är att i de fall allt (och jag menar verkligen allt) som går att få ner i en kartong - från kläder till skrivbordslådor - är packat i kartonger så flyter allt så enormt mycket snabbare och lättare än i de fall man står i flyttbilen och letar plats för en kasse eller vad det kan vara.
Sen så tycker jag att det är ett utmärkt tanke experiment - misstänker att resultatet skulle bli:
* Kartongen blir så instabil så att när jag har packat den full med böcker så går botten ur den och jag blir stående med en osorterad hög med böcker och en son som helt plötsligt lär sig nya svärord...
* IKEA kassen fylls med böcker så att den är precis lagom tung. När jag sen packar upp så lär sig sonen plötsligt helt nya svärord eftersom böckerna har blivit förstörda av vattnet som kassen inte släppte ut...
Sen kan man ju lösa bägge ovanstående situationerna ganska enkelt genom lite sunt förnuft - tex genom att skydda böckerna/kassarna/kartongerna från väta.
Bästa sättet att flytta böcker i min mening är dubbla papperskassar från ica och transport i en V70 (dvs ingen stapling). Dock behövde jag lagra - dvs stapla böckerna.
Jag vidhåller att du begår ett tankefel när du säger att en kasse inte tar mer plats än vad du packat.
Den kommer aldrig att ta mer YTA - men när du börjar packa på höjden så är det alltid mer effektivt med kartonger av god kvalite (gott råd - köp dyrare och sälj på blocket när du är klar) även om du bara packar kartongerna halvfulla.
Min erfarenhet från de flyttar jag hjälpt till med är att i de fall allt (och jag menar verkligen allt) som går att få ner i en kartong - från kläder till skrivbordslådor - är packat i kartonger så flyter allt så enormt mycket snabbare och lättare än i de fall man står i flyttbilen och letar plats för en kasse eller vad det kan vara.
Nej, det är ju inte så lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst. Men vi får hoppas Maveric förstår de grundläggande logistiska principerna här.
Ps.
Nu var det nog rätt mycket glimten i ögat här...
Ds.
Ps.
Nu var det nog rätt mycket glimten i ögat här...
Ds.
Ok, vi är överens om att vi inte är överens! 
Som mitt sista inlägg (?) i tråden så vill jag bara påpeka att du skriver "nackdelen med det sistnämnda...springa mellan garderoben och bokhyllan". Alltså föredrar du att bära tungt? Ok, själv lyfter jag oxå för tungt hellre än att gå två gånger, men där har du nog förklaringen till det andra du skriver;
"ofta hinner tjejerna (varför blir det så?) dessutom packa upp"
Packa lite lättare och låt dem bära också!
Som mitt sista inlägg (?) i tråden så vill jag bara påpeka att du skriver "nackdelen med det sistnämnda...springa mellan garderoben och bokhyllan". Alltså föredrar du att bära tungt? Ok, själv lyfter jag oxå för tungt hellre än att gå två gånger, men där har du nog förklaringen till det andra du skriver;
"ofta hinner tjejerna (varför blir det så?) dessutom packa upp"
Packa lite lättare och låt dem bära också!
Nja, det är få kartonger som är tunga och flertalet av tjejerna lyfter lika mycket som killarna, så det där med tjejerna i köket har nog helt andra förklaringar. Jag tror det har något med att det är lättare att prata ohämmat om alla är på samma ställe... Men det är bara min egna lilla teori....
För övrigt verkar vi vara helt överens, ja.
För övrigt verkar vi vara helt överens, ja.
Efter att just ha packat bilen med flyttkartonger så vidhåller jag att banankartonger är väldigt svårslagna.
Man kan fylla dem med nästan vad som helst och de går ändå att bära och stapla
Det går att ställa minst två på varandra även i en mindre kombi, flyttkartonger funkar oftast bara med ett lager
De går att få "gratis" på närmaste mataffär. Möjligen får man skänka en slant till välgörande ändamål.
Enda nackdelen är att de inte går att lagra på något smidigt sätt som man kan göra med flyttkartonger. Å andra sidan, de som var med i flytten 1995 och ett par flytttar sen dess tjänstgör fortfarande eftersom de håller väldigt bra.
Man kan fylla dem med nästan vad som helst och de går ändå att bära och stapla
Det går att ställa minst två på varandra även i en mindre kombi, flyttkartonger funkar oftast bara med ett lager
De går att få "gratis" på närmaste mataffär. Möjligen får man skänka en slant till välgörande ändamål.
Enda nackdelen är att de inte går att lagra på något smidigt sätt som man kan göra med flyttkartonger. Å andra sidan, de som var med i flytten 1995 och ett par flytttar sen dess tjänstgör fortfarande eftersom de håller väldigt bra.
Liknande trådar
-
Tips på dokumentation/böcker för en nybörjare?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Listjiggen, Firemill och böcker för husägaren
Artikelkommentarer -
Elfa-system, som ska bli bokhylla för ett ton böcker – Hur montera i denna vägg?
Inredning -
Bygga förvaringshyllor till flyttkartonger
Inredning -
Höjd mellan fasta hyllplan för böcker
Möbelsnickeri