Byggahus.se
R roli skrev:
Du skall nog även ta med höjden. Och enheten är väl ändå "m" och inte "cm" för då blir det inte stort.....;)
Tänkte "cm" på skalan 1:100 men då ändrar jag det :p Jag har lagt till höjden. Ska bara skriva ut situationsplanen nu och måtta och dra iväg därefter så får vi se om det blir godkänt.

M Cameltoe skrev:
Tänkte "cm" på skalan 1:100 men då ändrar jag det :p Jag har lagt till höjden. Ska bara skriva ut situationsplanen nu och måtta och dra iväg därefter så får vi se om det blir godkänt.
Glöm inte att skicka (skalenliga) kopior av dina ritningar, behåll originalen hos dig. Blir så tråkigt när folk skickar in fina handritade original och sen måste göra förändringar för kompletteringar, då kan man inte skicka tillbaka originalen eftersom de utgör de stämplade diarieförda handlingarna.

T Tänka skrev:
Glöm inte att skicka (skalenliga) kopior av dina ritningar, behåll originalen hos dig. Blir så tråkigt när folk skickar in fina handritade original och sen måste göra förändringar för kompletteringar, då kan man inte skicka tillbaka originalen eftersom de utgör de stämplade diarieförda handlingarna.
Tack för tipset! :)

Enheten ska vara i mm men så bygger jag hissar :)

B Byggdjuret skrev:
Enheten ska vara i mm men så bygger jag hissar :)
Får skriva om det då bara ;)

Enheterna kvittar väl? 1200 mm eller 1,2 m, samma sak förutom att det finns mer spelrum om man anger i meter.

Skall man ansöka om bygglov så får det inte finnas något "spelrum".

R roli skrev:
Skall man ansöka om bygglov så får det inte finnas något "spelrum".
Så det ska byggas på millimetern? Tror inte det.

Metermått med två decimalers precision är att föredra för bygglovhandlingar som ska vara i skala 1:100. Men om man anger måttet i meter eller millimeter kvittar, bara det framgår vad måttet avser och ritningen är skalenlig.
Handläggarna fattar att det finns en viss felmarginal, bara man inte försöker sig på att slinka iväg en halvmeter i "avrundning" som några "kreativt" försöker göra, t.ex. att skriva 3 x 5 meter och bygga 3,4 x 5,4 för att "det ändå avrundas till 3 x 5".

• Gilla
Bältesclip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.