9 022 läst · 20 svar
9k läst
20 svar
Plötsliga har det blivit sprickor i den putsade murstocken
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När är huset byggt och på vilket sätt? Vad består marken av? Om det är lera kan dess bärighet påverkas av dränering på en lägre nivå. Nästan all källargrundläggning är gjord på oschaktad mark.
Detta gjordes 1930 och det enda jag vet är att när vi lät bygga om alla golven i källaren så grävde vi ur en bra bit under gamla golvet. Det enda som inte rördes är ytterväggarna och de bärande hjärtväggarna samt murstocken. På ett ställe kom vi ner till grundvattennivån. Sedan fylldes allt upp med grus, två lager med typ frigolitisolering och nya avlopp mm drogs i detta. Över detta gjöts golv med plastledning för vattenburen golvvärme. Överst har vi sedan klinker. På utsidan gjordes samtidigt ny dränering.J justusandersson skrev:
Så murstocken står fortfarande på det som anlades 1930.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Huset byggdes 1930. Murade källarväggar på en sula. Kanske betonghålsten men inte säker. Över detta ett trähus.J justusandersson skrev:
Vår gata går mellan två bergsryggar. Vårt hus ligger i nivå med gatan. På andra sidan huset kommer berget upp ca 5 m från huset och vi har en övre platå på tomten i nivå med övervåningen. På andra sidan gatan ser det likadant ut. Det innebär att det förmodligen ligger berg ganska nära under huset men om det ligger lera eller morän emellan vet jag inte och inte heller hur mycket. Det finns ett vattentryck från bergssidan ner mot huset.
Huset har stått under 88 år utan några större rörelser och sedan vi renoverade 2010 utan sprickor. Och nu kommer dessa plötsligt och vi har hört knäppningar som vi inte kunde härleda men som nog varit dessa sprickor. Och vi hade dels en liten översvämning som blötte ner hela källaren men bara 1-2 cm djup. Och i samband med det byte av pump med osäkerhet om den pumpar till samma nivå. Alltså dels tillförsel av vatten och sedan uttorkning igen och sedan ev. pumpens nivå. Översvämningen har ju varit ett försäkringsärende och vi undrar om detta kan vara en fortsatt del av detta. Och utöver detta det som andra framfört om fukt eller torka pga vintern.
Då har jag uttryckt mig otydligt. Vi gick under gamla golvet men inte under sulorna utan stannade en bit ovanför.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det var ju för väl. De diagonala sprickorna kan inte missförstås, du har någon form av sättning. Jag tycker mycket talar för att detta kan vara en fortsättning av försäkringsärendet. Jag skulle nog ta dit en kunnig geotekniker för att få en oberoende uppfattning.R Ronald H skrev:
Jag tycker absolut att det var rätt att knacka bort de gamla golven och isolera under de nya.
Liknande trådar
-
När är det dags? Sprickor i sockeln
Grund & Markarbeten -
Är det normalt med sprickor i furugolv?
Golv -
Kan någon uttala sig om detta är normala sprickor i ett nybyggt hus?
Hustillverkare -
Kan någon uttala sig om detta är normala sprickor i ett nybyggt hus?
Hustillverkare -
Sprickor i källare. Är det katastrof?
Grund & Markarbeten