Byggahus.se
Som rubriken lyder så behöver jag bygga en tillfällig ramp då kommunen krävt det i bygglovet.
Tänkte höra om forumet kan hjälpa mig med förslag på material och dimensionering.

ramp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ju billigare ju bättre
Den skall vara fristående så jag slipper göra hål/märken i golv och väggar.

Min tanke är att använda billiga skivor (spån eller osb) och 45X70 reglar.

Tänker jag rätt eller tror någon att kommunen (byggnadsinspektören) kommer ha synpunkter?

Rampen till trädäcket finns dessutom inte heller i nuläget. Tänkte bygga en tillfällig sådan också. Vilka billiga skivor kan man ha utomhus? Marinplywood är ju inte direkt billig.

• Gilla
Pata78
  • Laddar…
BirgitS
När kommunen byggde ramper åt mamma har jag för mig att det var vanliga brädor i furu resp. impregnerade brädor utomhus.

hur högt är det mellan nivåerna?

L
Du kan bygga i vad som helst , bara lutningen faller inom regelverket ( grader uppförsbacke ), glöm inte staketet

Rampen inomhus skall upp 49cm, så den blir 6 meter lång.

Den ute skall upp 55 cm.

Behövs det räcke/staket på bägge? De löper längs vägg på ena sidan.

Enl. handikappsförbundet skall underlaget vara "fast, jämnt och halkfritt" samt att rampen är 1.5m bred.

Enl Boverket får det luta MAX 1:12 = 8.3% lutning (men dom rekommenderar 1:20)
Boverket nöjjer sig med 1.3m bred om jag minns rätt
Max 50cm mellan nivåerna utan viloplats på mitten av rampen :rofl: (men 55 är nog lungan)

Du behöver inget räcke!
Räcker med avåkningsskydd på typ 40mm

Sökte rätt mycket om det där när jag ville göra mitt badrum i etage, höll på med tillfälliga hisslösningar och tjabbade med samhällsbyggnadskontoret, :geek:

Lycka Till :strong::strong:

Lutning och bredd har jag koll på (och självklart är bredden större än en normal skiva)
Rampen ute blir med hjälp av ett antal lastpallar, lite reglar och OSB, samt avvåkningsskydd av någon läkt eller liknande.
Inne blir det också OSB och något enkelt regelverk under. Måste också skydda väggar och golv med någon papp eller likande.

• Gilla
fjellander och 1 till
  • Laddar…
Uppföljning:

Dessa två ramper godkändes vis slutbesiktning. Det tillsammans med en relationsritning där de var inritade. Byggnadsinspektören tog bilder på dem så de är nu i deras arkiv. De gillade inte materialvalet, men inga kommentarer dokumenterades. Total kostnad för all material 2600kr!

På bygglovsritningen var det bara ramp till trädäcket, men hiss inritad inomhus.

• IMG_20171202_113557.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20171202_084537.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Tsugaike och 2 till
  • Laddar…
En fråga i efterhand : varför krävde dom ramp i vardagsrummet då köket är tillräckligt stort att vara just vardagsrum? Tycker det är mycket konstigare att du ens fick godkänt då du inte har anpassad toalett, ja tom saknar toalett!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.