Byggahus.se
Vi ska bygga ut huset och tänkte nog sätta plyfa (eller osb) på väggarna och limma lumppapp över för att få en lite levande yta. När jag läser om målning av lumppapp är det mest limfärg som det handlar om. Känns omständigt att blanda färg själv..

Kan man inte måla lumppapp med "vanlig" helmatt (vattenbaserad) väggfärg? Eller är det något i lumppappen som gör att det inte blir bra, eller inte fäster bra??

Det går säkert, men plastfärg är ju alltid plastfärg. Så omständigt är det inte med limfärg, men det kritar. Vi har kört med egenblandad äggoljetempera med kanonfint resultat, lite slaskigt att måla med kanske. Kritar inte. Kostar en bråkdel jmf med att köpa färg. Annars så verkar matt linoljefärg ge ett trevligt resultat, vi ska prova det snart så fort vi får tid. Men det luktar rejält.

vi har kört med "vanlig" linoljefärg, det funkar bra det också, tänk dock på att lumppappen suger som bara den vid första strykningen så det kan vara idé o grunda med någon överbliven skvätt av liknande kulör

Vi har kört med Ovolins färdigblandade äggoljetempera, blir supersnyggt. Inte lika billigt som att blanda själv, men praktiskt.

Vi har kört med ett lager vanlig billig grundfärg underst, sedan två lager äggolja med roller. Enda nackdelen är att det är känsligt de första veckorna, innan det hunnit härda ordentligt, så man får vara lite försiktig i början.

Dr_Jerkyll skrev:
Annars så verkar matt linoljefärg ge ett trevligt resultat, vi ska prova det snart så fort vi får tid. Men det luktar rejält.
Tycker den här matta linoljefärgen är en konstig produkt. Att måla med en färg som är så kraftigt spädd med lösningsmedel är bara det onödigt tycker jag. Men mest tycker jag det är underligt att ett företag som Gysinge som under så många år värnat om byggnadsvården och propagerat för att man ska använda samma material som alltid använts plötsligt "uppfinner" en matt linoljefärg som inte har någon av de egenskaper som linoljefärg "ska" ha. Varför är det mer ok att använda deras matta linoljefärg än vanlig väggfärg isåfall? Det finns inte mer trdition i den matta linoljefärgen än i plastfärg.

Den framställs oxå som en mirakelfärg i deras katalog på samma sätt som plastfärgerna marknadsfördes när de kom... och det har ju just Gysinge ironiserat en hel del över.

Vill man inte måla med limfärg så finns ju äggoljetempera.

Allbäck har sin emulsionsfärg som heter linus, o den är matt o riktigt snygg. Utan lösningsmedel har jag för mej.

Hmm, ingen verkar köra med "vanlig" väggfärg.. ? :)

Jag grundade med lim ovanpå lumppappen, har sedan målat med Kulturhantverkarnas linoljefärg... både vägg och snedtak. Funkar bra.

• Lump i tak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lump på vägg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sophie skrev:
Tycker den här matta linoljefärgen är en konstig produkt. Att måla med en färg som är så kraftigt spädd med lösningsmedel är bara det onödigt tycker jag. Men mest tycker jag det är underligt att ett företag som Gysinge som under så många år värnat om byggnadsvården och propagerat för att man ska använda samma material som alltid använts plötsligt "uppfinner" en matt linoljefärg som inte har någon av de egenskaper som linoljefärg "ska" ha. Varför är det mer ok att använda deras matta linoljefärg än vanlig väggfärg isåfall? Det finns inte mer trdition i den matta linoljefärgen än i plastfärg.

Den framställs oxå som en mirakelfärg i deras katalog på samma sätt som plastfärgerna marknadsfördes när de kom... och det har ju just Gysinge ironiserat en hel del över.

Vill man inte måla med limfärg så finns ju äggoljetempera.
Håller helt med dig Sophie.

Jag tycker att den matta linoljefärgen är ett komplement om man vill välja bort lim- eller kalkfärg där man vill kunna tvätta av ytorna, som t ex kökstak eller murstock alt spismur i kök.
Vi städar ju annurlunda nu än förr och målar och tapeserar mer sällan.

När jag målade med vattenbaserad väggfärg på lumppapp så fick jag bekymret att pappen släppte från väggen när den blev fuktig. För det mesta gick den tillbaka till slätt tillstånd igen men på en del ställen blev det knöligheter i pappen efter att färgen torkat. Jag blev faktiskt lite besviken på resultatet just pga att det pratas så lyrisk om lumppapp på vägg.

Ska tillägga att jag klistrade upp lappen i våder inte i rivna ark.

Högalid Högalid skrev:
Ska tillägga att jag klistrade upp lappen i våder inte i rivna ark.
Strök du väggen med limfärg och sedan vattenbaserad när limfärgen torkat?

När man målar på lumpapper eller obehandlad tapet bör den limstrykas och eller använda en linoljefärg, av just den anledningen att den inte får bli blöt, då veckar den sig.
Gamla lumpapper var av lin, inte lika känsliga som rena papperstapeter.

När man sätter upp nya papper skall man riva dessa inte sätta upp hela väder.
De skall limstrykas och vila/svälla upp mot en timme innan uppsättning, sedan torka och målas när de torkat helt.

Mvh P-A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.