Byggahus.se
LarsSvensson80
T Thomas_Blekinge skrev:
Vaddå det finns ju tvårörsystem utan VVC. Är väl mest vanligt, eller?
Ja snurrade till det hela. Men justerade inlägget. Min poäng var kolla spec ett alt tvårörsystem. Det är nog det som spökar.

Jag har en exakt likadan handdukstork som anslöts av svärfar som är VVSare. Dock var det jag som förberedde allt och satte in stigarröret. Kan vittna om vikten av att läsa instruktionerna till punkt och pricka då det måste fixeras i rätt position vid montaget.

Sedan också att man ställer den rätt för ett eller tvårörssystem.

Är du säker på om du har ett eller tvårörssystem?

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Sitter det en elpatron för sommarvärme (när vattenuppvärmningen inte är igång)? Fungerar cirkulationen som det skall när patronen sitter i? Sen är det givetvis viktigt som tidigare skribenter skriver att ventilen är korrekt satt för ettrörs-system.

Elpatronen sitter alltid i, men den sätter man bara på när övrig vattenburen värme är avstängd. På sommaren stänger man av flödet så man inte värmer hela huset med handdukstorkens elpatron.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Ett alternativ till sådan specialventil är ju att använda någon av de två gängorna på toppen av h-torken som retur in i väggen. Och en vanlig radiatorventil/termostat på inloppet. Men det är ju inte aktuellt här där det redan är draget i väggen.

E Enber skrev:
Okej, kan man se på något sätt på utsidan om ventil och stigarrör är rätt monterade i förhållande till varandra?
E Enber skrev:
Okej, kan man se på något sätt på utsidan om ventil och stigarrör är rätt monterade i förhållande till varandra?

Angående förinställningen tycker jag anvisningen för ventilen är otydlig. Jag kan inte uttyda hur jag ska ta bort vredet för att komma åt att ändra förinställningen... och tolkar jag rätt att jag behöver ett speciellt verktyg sedan för att ändra inställningen?
Ja, det går att se om stigarröret är rätt monterat utan att demontera torken. Röret mellan muttern och torken är flat på tre sidor och rundad på en sida och MMA:s monteringsanvisning visar hur de skall sitta ihop. Man kan dra med en skiftnyckel där om man lossar muttern lite.
Jag hade samma problem med min tork där installatören hade monterat ihop den fel och jag kunde justera det utan att demontera eller tappa av allt för mycket.

Å du är säker på att den är luftad ordentligt?

L lordi skrev:
Om ventilen blir varm, men inte torken, så kan man misstänka att de har fått stigarröret i fel position i förhållande till ventilen. Anslutningen som är iskruvad i torken är tvådelad och har ett rör som går upp en bit. Det är viktigt att denna kommer i rätt position i förhållande till ventilen
Min spontana analys också.

A
Hej
tycker inte att den blir varm är problemet är att man blandat press o klämring å gjort de så in i helsike fult.

skulle tro att stigar röret är fel.

Halloj. Tack för alla svar!

Har försökt att konstatera om stigarröret sitter fel eller ej, och om jag inte har tolkat något fel så sitter det rätt?!

Enligt anvisningen ska den avskavda sidan på muttern på undersidan av handdukstorken matcha det stora plastvredet på ventilen... vilket är hur det är installerat nu. Torken är även luftad då det kommer vatten direkt när jag öppnar liftningsventilen.

Börjar känna viss hopplöshet vid dethär laget då alla förklaringar som jag själv har prövat och som ni har hjälpt mig med verkar kunna uteslutas.

E Enber skrev:

Har försökt att konstatera om stigarröret sitter fel eller ej, och om jag inte har tolkat något fel så sitter det rätt?!

Enligt anvisningen ska den avskavda sidan på muttern på undersidan av handdukstorken matcha det stora plastvredet på ventilen... vilket är hur det är installerat nu. Torken är även luftad då det kommer vatten direkt när jag öppnar liftningsventilen.

Börjar känna viss hopplöshet vid dethär laget då alla förklaringar som jag själv har prövat och som ni har hjälpt mig med verkar kunna uteslutas.
Folk har ju frågat om du har ett- eller två-rörsystem i tråden. Så vilket har du och är torken inställd för rätt system?

• Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
Hej!

Huset är byggt 64, ska vara ett 2-rörsystem om jag inte är helt ute och cyklar. Torken är inställd på 2-rörs, men jag har även testat 1-rörsinställningen utan någon förbättring.

E Enber skrev:

/QUOTE]
Det är ju tre flata sidor och en rundad. Den rundade sidan skall vara vänd bort från ratten.

Men om du känner på rören. Är ett varmt och ett kallt då eller?

Ja, det ena röret, det högra på bilderna, är varmt (samma temp som radiatorerna i övriga huset). Det vänstra röret är samma temp som torken, dvs ganska kallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.