9 611 läst · 34 svar
10k läst
34 svar
Blir galen på handdukstorken i vårt nya badrum

LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 80 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 80 inlägg
Jag har en exakt likadan handdukstork som anslöts av svärfar som är VVSare. Dock var det jag som förberedde allt och satte in stigarröret. Kan vittna om vikten av att läsa instruktionerna till punkt och pricka då det måste fixeras i rätt position vid montaget.
Sedan också att man ställer den rätt för ett eller tvårörssystem.
Är du säker på om du har ett eller tvårörssystem?
Sedan också att man ställer den rätt för ett eller tvårörssystem.
Är du säker på om du har ett eller tvårörssystem?
Sitter det en elpatron för sommarvärme (när vattenuppvärmningen inte är igång)? Fungerar cirkulationen som det skall när patronen sitter i? Sen är det givetvis viktigt som tidigare skribenter skriver att ventilen är korrekt satt för ettrörs-system.
Ett alternativ till sådan specialventil är ju att använda någon av de två gängorna på toppen av h-torken som retur in i väggen. Och en vanlig radiatorventil/termostat på inloppet. Men det är ju inte aktuellt här där det redan är draget i väggen.
E Enber skrev:
Ja, det går att se om stigarröret är rätt monterat utan att demontera torken. Röret mellan muttern och torken är flat på tre sidor och rundad på en sida och MMA:s monteringsanvisning visar hur de skall sitta ihop. Man kan dra med en skiftnyckel där om man lossar muttern lite.E Enber skrev:Okej, kan man se på något sätt på utsidan om ventil och stigarrör är rätt monterade i förhållande till varandra?
Angående förinställningen tycker jag anvisningen för ventilen är otydlig. Jag kan inte uttyda hur jag ska ta bort vredet för att komma åt att ändra förinställningen... och tolkar jag rätt att jag behöver ett speciellt verktyg sedan för att ändra inställningen?
Jag hade samma problem med min tork där installatören hade monterat ihop den fel och jag kunde justera det utan att demontera eller tappa av allt för mycket.
Min spontana analys också.L lordi skrev:
Halloj. Tack för alla svar!
Har försökt att konstatera om stigarröret sitter fel eller ej, och om jag inte har tolkat något fel så sitter det rätt?!
Enligt anvisningen ska den avskavda sidan på muttern på undersidan av handdukstorken matcha det stora plastvredet på ventilen... vilket är hur det är installerat nu. Torken är även luftad då det kommer vatten direkt när jag öppnar liftningsventilen.
Börjar känna viss hopplöshet vid dethär laget då alla förklaringar som jag själv har prövat och som ni har hjälpt mig med verkar kunna uteslutas.
Har försökt att konstatera om stigarröret sitter fel eller ej, och om jag inte har tolkat något fel så sitter det rätt?!
Enligt anvisningen ska den avskavda sidan på muttern på undersidan av handdukstorken matcha det stora plastvredet på ventilen... vilket är hur det är installerat nu. Torken är även luftad då det kommer vatten direkt när jag öppnar liftningsventilen.
Börjar känna viss hopplöshet vid dethär laget då alla förklaringar som jag själv har prövat och som ni har hjälpt mig med verkar kunna uteslutas.
Folk har ju frågat om du har ett- eller två-rörsystem i tråden. Så vilket har du och är torken inställd för rätt system?E Enber skrev:Halloj. Tack för alla svar!
E Enber skrev:Halloj. Tack för alla svar!
/QUOTE]
Det är ju tre flata sidor och en rundad. Den rundade sidan skall vara vänd bort från ratten.