Byggahus.se
Skall renovera badrum och har ett stort fönster som sitter dumt för att få plats med en duschplats. Skulle vilja ha ett smalare men högre fönster istället och såga upp nedåt och sätta igen till vänster. Problemet är att skiften "inte stämmer" om jag bara kapar upp ett hål. Hur löser man detta på bästa sätt? Antar det även är "hål" i stenarna om jag kapar av en och får då en tråkig yta där. Sätter man plåt för det eller dit med bruk eller vad blir bäst? Kanske bättre anlita en Murare men vad kostarsig?

Badrumfönster_alt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snygga kakel! Varför byta?
Problem 1: Du får en tråkig snittyta. Har du möjligen några reservtegel liggandes på gården? Ofta har man sparat några för just sådana saker. En murare värt namnet skulle då kunna fixa det.
Problem 2: Teglen ovanför fönstret kan störta ned när du håller på som bäst och riva i fönstret.

Personligen hade jag bytt till ett tvåluftsfönster där båda halvor kan öppnas separat, och satt en faststående glasskiva på insidan jäms med väggen i duschhörnan. Om glasskivan är avtagbart så kan man var tredje år rengöra bakom.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Lite tegel får du när du river och kan använda för att mura igen tomrummet som blir efter befintligt fönster. Har du inte reservtegel, kan det finnas på byggåtervinning för det blir snyggast om det blir tegel där.

Istället för att få en tråkig yta på tegel du skurit av, kan du knacka bort dem och mura dit tegel med okapad sida.

Uppmärksamma Thomas_Blekinges varning och stötta upp tegelvalvet innan du börjar riva ut fönstret.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Snygga kakel! Varför byta?
Problem 1: Du får en tråkig snittyta. Har du möjligen några reservtegel liggandes på gården? Ofta har man sparat några för just sådana saker. En murare värt namnet skulle då kunna fixa det.
Problem 2: Teglen ovanför fönstret kan störta ned när du håller på som bäst och riva i fönstret.

Personligen hade jag bytt till ett tvåluftsfönster där båda halvor kan öppnas separat, och satt en faststående glasskiva på insidan jäms med väggen i duschhörnan. Om glasskivan är avtagbart så kan man var tredje år rengöra bakom.
Ja grymt kakel de hade förr som även fungerade som tätskikt :D

Ang glasskiva hade jag en sån ide innan men blev avrådd av en som besiktigar våtrum då det blev knep med godkännande tätskikt osv. Även om det skulle bli tätt skulle det ses som en amatörlösning så sett.

thomas33 thomas33 skrev:
Lite tegel får du när du river och kan använda för att mura igen tomrummet som blir efter befintligt fönster. Har du inte reservtegel, kan det finnas på byggåtervinning för det blir snyggast om det blir tegel där.

Istället för att få en tråkig yta på tegel du skurit av, kan du knacka bort dem och mura dit tegel med okapad sida.

Uppmärksamma Thomas_Blekinges varning och stötta upp tegelvalvet innan du börjar riva ut fönstret.
Bra ide, bästa verkar vara att bara fräsa bort bruket sen bara plocka loss stenen..Dessa verkar vara rätt vanliga som fasadtegel ännu och såg de fanns på Bejers.
Har man en uppsättning sten kan man ju alltid plocka dom som får ful yta och sätta en kapad med fula ytan innåt...

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
B Bockstensmannen skrev:
Ja grymt kakel de hade förr som även fungerade som tätskikt :D

Ang glasskiva hade jag en sån ide innan men blev avrådd av en som besiktigar våtrum då det blev knep med godkännande tätskikt osv. Även om det skulle bli tätt skulle det ses som en amatörlösning så sett.
Nej, det är inte tänkt att glasrutan är en del av tätskikt alls. Man gör tätskikt som vanligt och avslutar det mot fönstrets enligt konstens alla regler. Sedan monterar man glasrutan som stänkskydd. För att inte ge sken av att rutan ska ingå i tätskiktet kan man gärna lämna et spalt på 10 mm runtom som då även främjar ventilationen.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Det här med att stadga upp teglet... Det kan väl inte vara så att fönsterkarmen stödjer upp tegelväggen? :O Det låter ju bissart isåfall och lätt isåfall att Karmen blir satt och fönstret inte går att få upp/stänga om det skulle stå i spänn tycker jag. Men jag kan ha fel. Det borde ju vara annorlunda om det inte sitter ett fönster där och man tar upp ett hål. Man de kan väl inte avlasta fasadens tegel i en fönsterkarm!? om man från bröjan haft fönster där i tanken :D Då borde de sätta en självbärande eller att det är fastsatt mot innervägg/reglar etc.

B Bockstensmannen skrev:
Det kan väl inte vara så att fönsterkarmen stödjer upp tegelväggen?
Oftast ligger teglet mot fönsterkarmen, för att armeringsjärnen rostat och inte längre stödjer valvet. När du lyfter ut fönsterkarmen, finns det en risk att tegel kan trilla ned. Därför är det bra att säkra med en planka under tegelraden, innan arbetet påbörjas.

thomas33 thomas33 skrev:
Oftast ligger teglet mot fönsterkarmen, för att armeringsjärnen rostat och inte längre stödjer valvet. När du lyfter ut fönsterkarmen, finns det en risk att tegel kan trilla ned. Därför är det bra att säkra med en planka under tegelraden, innan arbetet påbörjas.
Aha ok, detta är dock ett trähus med tegelfasad så det borde ju vara uppsäkrat på annat vis och inte någon risk för rostiga armeringsjärn då tycker jag.

B Bockstensmannen skrev:
ett trähus med tegelfasad så det borde ju vara uppsäkrat på annat vis och inte någon risk för rostiga armeringsjärn
Tegelfasaden är en skalmur utanför trästommen och det vore konstigt om inte fönstervalven är förstärkta med armeringsjärn.
reparation_av_tegelbalk-7.jpg
Bild från http://www.murma.se/murverksrad/reparation_av_tegelbalk/

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.