Byggahus.se
Hej forumet,

Håller på med byte av gamla tryckknappar (1970-tal) till nya.

Till min övervåning styrs belysningen från 3 håll genom trapp-kors-trapp.

Jag tänkte att det i all enkelhet bara borde vara att byta det hela på samma sätt. Dock när jag byter korsomkopplaren så får det effekten att om korsomkopplaren står i läge 1 är allt avstängt (kan ej tända/släcka från övriga positioner), medan det fungerar som tänkt i läge 2. Jag gissar att jag helt enkelt bara skall byta plats på kablarna i korsomkopplaren, men skulle innan jag gör det bara vilja få er eminenta hjälp.

Kablarna som kommer in i den gamla korsomkopplaren var benämnda 1,2,3,4 och kopplades in 2 (vänster uppe, 4 (höger uppe) , 3 (vänster nere), 1 ( höger nere).

upload_2018-1-28_21-11-24.png

Tack på förhand.

L
Kan se vilka som kommer från vilken strömbrytare ledningarna kommer ,kan vara svårt om dom kommer i samma rör ,är det olika färger på dom , kanske lika färg på 2 st och nästa annan färg
Prova med att sätta 2 vänster uppe 4 höger uppe dom andra 2 nere , har ingen betydelse egentligen , hur dom kopplas , bara 2 och 4 uppe , 1 och 3 nere , dom ska bara skifta mellan ledningarna

Ska beskriva lite bättre inser jag.

Min första trapp-tryckare har 1,2 och fas.

Korskopplaren har 1,2,3,4 (såklart) alla dock samma färg.

Min andra trapptryckare har 3,4 och nolla.

På mina befintliga gamla knappar finns inga tecken eller dylikt varför jag, när jag kopierat utförandet (uppe nere höger vänster, troligtvis gjort fel).

Om jag tänker rätt borde det bli som följer:

Knapp 1 = 1, 2 uppe, fas i botten
Kors-knapp = 1,2 uppe (spelar det roll på vilken sida de sitter?)
3,4 nere
Knapp 2 = 3, 4, uppe, Nolla i botten

Kan det tänkas bli korrekt? =)

Du har ingen nolla i brytaren. I den ena ska du ha fas och två mellantrådar, i den andra en tändtråd och två mellantrådar. I din kors ska du ha två mellantrådar från ena brytaren och två mellantrådar från den andra.

Enligt din bild ska du alltså koppla mellantrådarna från ena trappen där uppe och mellantrådarna från andra trappen där nere på korsen. Det gör inget om du växlar mellantrådarna så länge de är från samma brytare och ska sitta uppe ELLER nere.

Müssli Müssli skrev:
Du har ingen nolla i brytaren. I den ena ska du ha fas och två mellantrådar, i den andra en tändtråd och två mellantrådar. I din kors ska du ha två mellantrådar från ena brytaren och två mellantrådar från den andra.

Enligt din bild ska du koppla mellantrådarna från ena trappen där upp och mellantrådarna från andra trappen ska sitta där nere på korsen.

Sorry, du har såklart rätt, jag som blandar ord.
Då borde min tanke i ovan tråd vara rätt. Tack för er hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.