921 läst · 2 svar
921 läst
2 svar
Renovera tegelfasad
Har funderingar på att måla om vår tegelfasad i sommar. Har pratat med den lokala färghandlaren som sagt att oftast fungerar det bra att måla tegelfasad med silikatfärg MEN han har varit med om att det har blivit frostsprängningar efter målning. Det beror alldeles på vilket tegel man har enligt honom. Jag har ett elementhus från 72 med rött tegel, det finns inga frostsprängningar idag och huset är dåligt isolerat så teglet får säkert en del värme inifrån. Vad har vi för chanser att det ska lyckas tror ni?
Vi säger att jag målar fasaden, det börjar komma frostsprängningar, vad gör man då? Vilka alternativ har jag till att få en fin fasad då? Försöka få bort silikatfärgen och lägga på puts?
Vi säger att jag målar fasaden, det börjar komma frostsprängningar, vad gör man då? Vilka alternativ har jag till att få en fin fasad då? Försöka få bort silikatfärgen och lägga på puts?
Jag vet ett hus med rött tegel, som målades vitt (känner inte till färgvalet) som efter några få år började flagna och såg ut som det fått polkagristema, eller "röda hund"..
Det sitter träpanel på huset idag.
Det sitter träpanel på huset idag.
Ja, det är väl det som vore mardrömmen om det hände. Träpanel hade ju gått men det är ju ett jäkla jobb så det hade inte alls varit roligt. Puts eller slamma hade jag föredragit.GoForIt skrev: