Hej!
Jag har följande situation:
Har ett bågväxthus med enkelplast på 220 kvadratmeter. Det blir oftast för varmt hela sommaren. Har bara ventilation i kortändorna.
35 m bort är vårt bostadshus. En skånelänga mer lerstensväggar på råstensmur. Vi har renoverat ena halvan och gjutit in golvvärme. Nu återstår andra halvan där det är en källare. Vi tänker fylla källaren och nu är frågan:
Skall jag passa på att lägga lite golvvärmerör mitt nere i källaren inbäddat i stenmjöl och låta det bli ett värmemagasin?
Alltså låta slingan gå vidare ut till växthuset och runt i det. Kyla växthuset på sommaren och bygga upp värmen i källarens stenmjöl. Och på vintern kan värmen dels komma huset lite till del och dels ledas ut till växthuset om det blir kallare än minus 15 för att mildra för växterna.
En fin tanke men är det rimligt?
Källaren som skall fyllas är på 86 kubik. Sen över det planerar jag 3 x 100 mm cellplast innan vi gjuter golvvärmeplatta. Om jag gör källaren till värmelager inleder jag väl med att isolera med cellplast nedåt också och kanske lite upp på väggarna. Men sen kommer värmen bara huset lite till godo om det läcker upp lite genom råstensmurarna och vidare upp i lerstensväggarna.
Det svåra kan kanske vara att plocka upp värmen i växthuset. Jag tänker att man lägger 51mm järnrör (som brukar användas i växthus för värmning). Kanske lägger dom i taket på "takstolarna". Lite tungt men har jag tur leds värmen lite i "takstolarna" som är av metall och kanske smälter snön lättare bort från taket.