24 047 läst · 40 svar
24k läst
40 svar
Draget har försvunnit i skorstenen
Hej
Och vad är erforderlig då? Det finns lokala bestämmelser i varje kommun och det är sotarna som kan detta bäst.
HejFotografen skrev:
Och vad är erforderlig då? Det finns lokala bestämmelser i varje kommun och det är sotarna som kan detta bäst.
Hej är tillbaka läst lite härG GVR4 skrev:röret är ca 1 meter långt och är isolerat och tätat som det ska. allt är rent, rätt monterat osv.
Tror inte det är otätt för kolmonoxidvarnaren säger inte ifrån än så länge.
Nu har jag eldat som en galning med kartong på brännplåten under lång tid samtidigt som jag eldat en brasa. har hivat i en massa ved och för tillfället klarar den att hålla sig vid liv med fullt öppna spjäll.
Kan detta problemet uppstått av att jag inte eldade på en vecka? Murstocken är ju rätt rejäl och dessutom är ena sida på utsidan av huset. Jag har inte haft detta problemet tidigare vid samma förhållande dock.
Du säger att skorsten står på utsidan , det är där ditt problem sitter , som någon sa , fuktigt
och kall , ingen värme från huset , när du har eldat så låt luckorna stå lite öppna , då finns förhoppningsvis ett litet drag genom den , men kolla så det inte drar baklänges ner kallt från topp skorsten , då får du stänga luckorna
Lycka till med eldning och mys och värme
Hej titeln på boken är Ved. Skickar bildG GVR4 skrev:röret är ca 1 meter långt och är isolerat och tätat som det ska. allt är rent, rätt monterat osv.
Tror inte det är otätt för kolmonoxidvarnaren säger inte ifrån än så länge.
Nu har jag eldat som en galning med kartong på brännplåten under lång tid samtidigt som jag eldat en brasa. har hivat i en massa ved och för tillfället klarar den att hålla sig vid liv med fullt öppna spjäll.
Kan detta problemet uppstått av att jag inte eldade på en vecka? Murstocken är ju rätt rejäl och dessutom är ena sida på utsidan av huset. Jag har inte haft detta problemet tidigare vid samma förhållande dock.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Får man soteld så blir det snarare ett riktigt bra drag. Det trycker definitivt inte ut någon isolering. Det finns fördelar med att dreva en anslutning istället för att mura. Bruket kan inte röra sig när röret expanderar av värmen.
Hej igen och tack för svar - har skummat boken men missade nog kapitlet om tidningspapper. Har använt tidning i alla år och tycker det funkar bra inte minst eftersom det ofta är något man ändå redan har hemma och inte behöver åka och handla. Men det kan säkert stämma att det blir mer sot av det.K Kjell W skrev:
Hej både och är bäst. Trycket jag talar om är när elden tar tag i tjäran nära eldstaden då får du som en explosion momentantD Daniel 109 skrev:
Vi har haft exakt lika dan Keddyinsats, den var ansluten till den murade skorstenen med en bit stålrör som var lite S-format, totala rörlängden var ca 1m.K Kjell W skrev:
Hos oss var det bara tätat med mineralul, det var inget som sotaren påpekade, ja han tittade ordentligt första gången han var hos oss efter vi hade köpt villan, vi bad honom nämligen kolla ordentligt.K Kjell W skrev:
Det går utmärkt att öppna luckorna om man får en skorstensbrand utan att elden slår in i rummet, men man ska inte göra det pga att man förstärker skorstensbranden då.K Kjell W skrev:
Det går att släcka/dämpa en skorstensbrand genom att öppna luckan lite och trä in slangen från en pulversläckare och trycka av. Jag fick den informationen från några brandmän som jag pratar med ibland.
Pulversläckare funkar, annars ska man stänga igen draget så mycket det går för att dämpa branden.
HejL Lärospånet skrev:
Vad man använder är ju upp till en själv. Använder man över /toppeldning är det nog lite bökigt med tidningspapper. I boken finns ett avsnitt om eldning i början står det att för använde man tidningspapper senare står det om övereldning att man då bränner rökgaserna istf att släppa ut dom i miljön
Liknande trådar
-
LLVP dog. Kan jag söka energieffektiviseringsbidraget för att köpa en ny pump?
Värmepumpar -
Indraget körkort och rättegång pga 105kg för tungt ekipage
Juridik -
Rinner "grus" ur skorsten med indraget flexrör
Ved, Pellets, Flis -
3-fas 2,5 mm framdraget till laddbox, utöka med 3-fasuttag CEE?
El -
Huv på skorstenen = problem med draget?
Ventilation