Byggahus.se
Hej
Fotografen Fotografen skrev:
Vad har du fått det ifrån?
Jag är alltid skeptisk till alla "detmåstevarasiellersåför-annats-gäller-inte-försäkringen"-uttalanden, de är i 99% av fallen fel.
En rökkanal ska ha "erforderlig täthet", står att läsa i BBR.
Hej
Och vad är erforderlig då? Det finns lokala bestämmelser i varje kommun och det är sotarna som kan detta bäst.

L
G GVR4 skrev:
röret är ca 1 meter långt och är isolerat och tätat som det ska. allt är rent, rätt monterat osv.
Tror inte det är otätt för kolmonoxidvarnaren säger inte ifrån än så länge.

Nu har jag eldat som en galning med kartong på brännplåten under lång tid samtidigt som jag eldat en brasa. har hivat i en massa ved och för tillfället klarar den att hålla sig vid liv med fullt öppna spjäll.

Kan detta problemet uppstått av att jag inte eldade på en vecka? Murstocken är ju rätt rejäl och dessutom är ena sida på utsidan av huset. Jag har inte haft detta problemet tidigare vid samma förhållande dock.
Hej är tillbaka läst lite här
Du säger att skorsten står på utsidan , det är där ditt problem sitter , som någon sa , fuktigt
och kall , ingen värme från huset , när du har eldat så låt luckorna stå lite öppna , då finns förhoppningsvis ett litet drag genom den , men kolla så det inte drar baklänges ner kallt från topp skorsten , då får du stänga luckorna
Lycka till med eldning och mys och värme :) nu vet du :)

• Gilla
Kjell W
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
röret är ca 1 meter långt och är isolerat och tätat som det ska. allt är rent, rätt monterat osv.
Tror inte det är otätt för kolmonoxidvarnaren säger inte ifrån än så länge.

Nu har jag eldat som en galning med kartong på brännplåten under lång tid samtidigt som jag eldat en brasa. har hivat i en massa ved och för tillfället klarar den att hålla sig vid liv med fullt öppna spjäll.

Kan detta problemet uppstått av att jag inte eldade på en vecka? Murstocken är ju rätt rejäl och dessutom är ena sida på utsidan av huset. Jag har inte haft detta problemet tidigare vid samma förhållande dock.
Hej titeln på boken är Ved. Skickar bild DSC_0128.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0128.JPG
Skapa konto
DSC_0128.JPG
Skapa konto
DSC_0128.JPG
Skapa konto
DSC_0126.JPG
Skapa konto

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
Får man soteld så blir det snarare ett riktigt bra drag. Det trycker definitivt inte ut någon isolering. Det finns fördelar med att dreva en anslutning istället för att mura. Bruket kan inte röra sig när röret expanderar av värmen.

L
K Kjell W skrev:
Hej
Vi satte in Keddy och slangen för 3år sedan, det bästa vi gjort. Viktigast är att ha torr och varm ved,. Minst ett dygn i rumstemperatur. Tänd inte med tidningspapper.
Hej - varför inte tända med tidningspapper?

L Lärospånet skrev:
Hej - varför inte tända med tidningspapper?
Hej dels så flammar det bara upp och sotet i trycksvärtan ökar sotmängden i eldstaden, använd tändblock eller liknande. Läs boken Ved

L
K Kjell W skrev:
Hej dels så flammar det bara upp och sotet i trycksvärtan ökar sotmängden i eldstaden, använd tändblock eller liknande. Läs boken Ved
Hej igen och tack för svar - har skummat boken men missade nog kapitlet om tidningspapper. Har använt tidning i alla år och tycker det funkar bra inte minst eftersom det ofta är något man ändå redan har hemma och inte behöver åka och handla. Men det kan säkert stämma att det blir mer sot av det.

• Gilla
Kjell W
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Får man soteld så blir det snarare ett riktigt bra drag. Det trycker definitivt inte ut någon isolering. Det finns fördelar med att dreva en anslutning istället för att mura. Bruket kan inte röra sig när röret expanderar av värmen.
Hej både och är bäst. Trycket jag talar om är när elden tar tag i tjäran nära eldstaden då får du som en explosion momentant

K Kjell W skrev:
Hej jag har samma Keddy som du har. Du pratar om rör, är det inte en spiralslang som går ända upp i skorsten som en insats?
Vi har haft exakt lika dan Keddyinsats, den var ansluten till den murade skorstenen med en bit stålrör som var lite S-format, totala rörlängden var ca 1m.

K Kjell W skrev:
Hej jag ser att det bara är mineralull runt slangen. Det är inte godkänt måste muras med speciellt bruk annars gäller inte brandflrsäkringen jag
Hos oss var det bara tätat med mineralul, det var inget som sotaren påpekade, ja han tittade ordentligt första gången han var hos oss efter vi hade köpt villan, vi bad honom nämligen kolla ordentligt.

K Kjell W skrev:
Tätas ja med inte brandskyddas, får du soteld blir trycket så stort att Mineralullen trycks ut
Det går utmärkt att öppna luckorna om man får en skorstensbrand utan att elden slår in i rummet, men man ska inte göra det pga att man förstärker skorstensbranden då.

Det går att släcka/dämpa en skorstensbrand genom att öppna luckan lite och trä in slangen från en pulversläckare och trycka av. Jag fick den informationen från några brandmän som jag pratar med ibland.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Pulversläckare funkar, annars ska man stänga igen draget så mycket det går för att dämpa branden.

L Lärospånet skrev:
Hej igen och tack för svar - har skummat boken men missade nog kapitlet om tidningspapper. Har använt tidning i alla år och tycker det funkar bra inte minst eftersom det ofta är något man ändå redan har hemma och inte behöver åka och handla. Men det kan säkert stämma att det blir mer sot av det.
Hej
Vad man använder är ju upp till en själv. Använder man över /toppeldning är det nog lite bökigt med tidningspapper. I boken finns ett avsnitt om eldning i början står det att för använde man tidningspapper senare står det om övereldning att man då bränner rökgaserna istf att släppa ut dom i miljön

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.