3 386 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Entreprenörens skyldigheter för kontrollplanens genomförande
I vår kontrollplan var den första punkten för husbygget att KA ska göra en grundbottenbesiktning innan gruset läggs på där plattan ska stå. Markentreprenören blev informerad om detta både muntligt och skriftligt och han skulle kontakta KA när det var dags. Dock strundade han blankt i detta och KA fick aldrig något samtal.
Har inte entreprenören skyldighet att rapportera när det är möjligt att utföra en punkt i kontrollplanen? Eller är det jag som byggherre som måste övervaka bygget 24 timmar om dygnet, vilket verkar orimligt? Vi har generalentreprenad där entreprenören står för samordningen.
Vad händer om en punkt i kontrollplanen inte kan bockas av?
Har inte entreprenören skyldighet att rapportera när det är möjligt att utföra en punkt i kontrollplanen? Eller är det jag som byggherre som måste övervaka bygget 24 timmar om dygnet, vilket verkar orimligt? Vi har generalentreprenad där entreprenören står för samordningen.
Vad händer om en punkt i kontrollplanen inte kan bockas av?
Entreprenören kan fortfarande bocka av punkten på kontrollplanen, det visar bara att dom intygar att dom har gjort rätt enligt Ama tex så kommunen kan se det vid slutbeskedet eller så besiktningsmannen har något att gå på vid en besiktning. Saknas det ifyllda på en kontrollplan vis slutbesiktning så kan man i princip inte göra en godkänd slutbesiktning
Sen är det bara klantigt att glömma/skita i att höra av sig till KA:n om det är bland det första som händer, finns en risk att det kommer att återupprepas vid nästkommande platsbesök av KA
Sen är det bara klantigt att glömma/skita i att höra av sig till KA:n om det är bland det första som händer, finns en risk att det kommer att återupprepas vid nästkommande platsbesök av KA
Nu vet jag inte vad man kan se i en grundbottenbesiktning, men jag antar att eventuella fel för grundarbeten kommer man inte att se förrän långt efteråt, så det lär inte vara några problem för entreprenören att bocka av.
Den korta tid jag har haft med markentreprenören att göra så är nog min uppfattning att det handlar inte om glömska utan att de skiter i saker och ting.
Den korta tid jag har haft med markentreprenören att göra så är nog min uppfattning att det handlar inte om glömska utan att de skiter i saker och ting.
Inte jag heller faktist, har byggt mycket själv och inte fått platsbesök av en KA i det skedet. Oftast är det innan betongen kommer som dom vill kika så att det är ok med armeringen tex.
Om dom bockar i och har gjort fel så är det bättre för er än att dom inte fyller i och gjort fel, eftersom dom intygar att dom har gjort rätt så kan man säga att dom skjuter sig lite lätt i foten
Spekulera att dem misslyckats med dräneringen så är också frågan vad ni har för tomt med placering av vattendrag och fall bort från tomten eller mot tomten som är avgörande. Så ett misslyckande kanske inte ens behövs komma fram efter 30 år heller, vi hoppas att dom inte har gjort något monstruöst fel iaf och dom vet hur man lägger på materialet och vet hur en padda funkar. Borde inte vara några problem, men borde är ett bra ord.
Om dom bockar i och har gjort fel så är det bättre för er än att dom inte fyller i och gjort fel, eftersom dom intygar att dom har gjort rätt så kan man säga att dom skjuter sig lite lätt i foten
Spekulera att dem misslyckats med dräneringen så är också frågan vad ni har för tomt med placering av vattendrag och fall bort från tomten eller mot tomten som är avgörande. Så ett misslyckande kanske inte ens behövs komma fram efter 30 år heller, vi hoppas att dom inte har gjort något monstruöst fel iaf och dom vet hur man lägger på materialet och vet hur en padda funkar. Borde inte vara några problem, men borde är ett bra ord.
Liknande trådar
-
Vad har kommunen för skyldigheter?
Juridik -
Platta till garage blev för stor kommun eller entreprenörens fel
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Skyldigheter / risker för medlemmar i nyproducerad BRF
Bostadsrätt -
Elinstallationsföretagens skyldigheter
El -
Skyldigheter dränering och dagvatten utanför detaljplan?
Vatten & Avlopp