13 515 läst · 72 svar
14k läst
72 svar
Får inget bygglov men grannarna har fått det?!
Sitter delvis i samma sits. Åkte in med ritningar för att fråga lite på plan och bygg. Fick en snyting (känslomässigt) och blev tillsagd att det var meningslöst att söka. Då läste jag på och begärde ut handlingar från alla grannar.kalle_lidköping skrev:
Okej bra tips. Det ska jag göra. Jag har inte fått avslag men jag har mer eller mindre blivit uppmanad att det inte är någon idé att söka bygglov för det skulle ändå få avslag. Dock så kan man ta det vidare till byggnadsnämnden men det skulle ta minst 3 år. Och det var inte heller stor chans att få igenom ett bygglov då heller. Men med mer argument och och läst bygglovshandlingar så kanske det kan gå. Tack för tipset!
Nu i dagarna tänkte vi skicka in. Så vet inte om det funkat ännu.
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.kalle_lidköping skrev:
Som jag skrev så är min taken inte att ÖVERKLAGA grannarnas bygge ute mer nämna det för kommun. Då får dom en översyn på vad dom godkänt innan och kanske hittar anledningar till att även godkänna mitt. Med dom andra svaren så är inte det ett alternativ längre. Det förstår jag. Just därför skriver jag här för att få hjälp och svar.
Vilka argument kan jag hävda just i mitt fall. Det är väl inget argument att: Jag behöver större kök för mitt befintliga är för litet. Dom argumenten bryr väl sig inte kommunen om? Det sista om att nämna dom bygglov som stridit mot DP innan . Då fick jag ju bara som svar att: Det var bara tur för dom då när dom sökte. Lät lite som att. Dom handläggarna som gav bygglov då läste inte DP som vi gör nu.
Så jag vet inte hur jag ska kunna argumentera för det?!
När det gällde argument på varför tillbyggnaden skulle godkännas tänkte jag inte på anledningen till att du vill bygga ut. För då är nog de flesta utbyggnadar "onödiga" argumentera för att den inte kommer å "synas" t.ex vad tycker dina närmaste grannar om tillbyggnaden? Ta reda på det. För de kommer få yttra sig.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Varje bygglovsansökan behandlas individuellt, utan hänsyn till tidigare misstag. Så det argumentet biter inte.
Du kan ansöka att ändra detaljplan. Det gör privatpersoner ibland när de vill sälja sin åkermark som byggtomter. Min granne gjode det när han ville bygga ut mer än vad som stod i DP.
Du kan ansöka att ändra detaljplan. Det gör privatpersoner ibland när de vill sälja sin åkermark som byggtomter. Min granne gjode det när han ville bygga ut mer än vad som stod i DP.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Tänk på att lov givna enligt den gamla PBL kan avvika mycket och ändå fått godkänt. De lov du kan använda som prejudikat måste vara givna enligt nya PBL. Dvs max 6år gamla.
Byggnadsnämnden har väl sammanträde var/varannan månad så tre år låter inte helt rätt.kalle_lidköping skrev:
Okej bra tips. Det ska jag göra. Jag har inte fått avslag men jag har mer eller mindre blivit uppmanad att det inte är någon idé att söka bygglov för det skulle ändå få avslag. Dock så kan man ta det vidare till byggnadsnämnden men det skulle ta minst 3 år. Och det var inte heller stor chans att få igenom ett bygglov då heller. Men med mer argument och och läst bygglovshandlingar så kanske det kan gå. Tack för tipset!
På de mötena avhandlar man ju det som ska avhandlas.
Okej då blir det att leta reda på en sådan. Kan man typ kalla det konsult? Eller är det något helt annat.T Tjoa skrev:
Okej jag förstår det var precis så för mig med. Glad och förväntansfull så kommer man in. Hoppas på iaf att man får bygga på sin baksida där det inte drabbar någon granne eller så. Och kommer ut med att man får bygga till 15kvm. Klart bättre än inget men långt ifrån det jag hoppats på.L Lewdis skrev:
Önskar dig lycka till och du får gärna uppdatera hur det går. Håller tummarna!
Kvalitetsansvarig (KA) är ju egentligen till för att underlätta för kommunen.
Be han/hon lämna in ditt bygglov och prata för dig.
De flesta KA känner ju bygglovshandläggarna och byggnadsinspektörerna eftersom de ofta träffas och jobbar med varandra. Friktionen blir sällan så stor då.
Finns ju till och med KA som jobbar på kommunen.
De flesta KA känner ju bygglovshandläggarna och byggnadsinspektörerna eftersom de ofta träffas och jobbar med varandra. Friktionen blir sällan så stor då.
Det kändes som man trodde att jag ville ställa till det för grannarna när du skrev så men så är inte fallet! hoppas det framgår. Det är ingen fara, är glad för all hjälp jag kan få!O Odjuret skrev:Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.
När det gällde argument på varför tillbyggnaden skulle godkännas tänkte jag inte på anledningen till att du vill bygga ut. För då är nog de flesta utbyggnadar "onödiga" argumentera för att den inte kommer å "synas" t.ex vad tycker dina närmaste grannar om tillbyggnaden? Ta reda på det. För de kommer få yttra sig.
jag läste att någon gjort detta och alla grannar hade godkänt och skrivit på och sen när personen kom till kommunen så var det ett nej iaf. Massa jobb och störande av grannar med påskrift och allt till ingen nytta. Men börjar jag känna att det kan bli bygglov så kommer jag givetvis höra mig för med grannar omkring. Som jag känner idag med dom grannarna jag har så ska det inte bli några problem då det inte kommer störa dom.
Men å andra sidan kanske man inte behöver gå ut så hårt med påskrift och allt. Utan bara ställa frågan hur dom ställer sig så har man tagit pulsen även där. Tack för tipset!
Så jag kan ringa kommunen och fråga efter KA och sen prata med den. Eller är det bättre att kontakta en som jobbar med kommunen med enskild? Och i båda fallen så är det väl en tjänst jag köper isf?T Tjoa skrev:Kvalitetsansvarig (KA) är ju egentligen till för att underlätta för kommunen.
Kanske dumma frågor men jag är helt grön i detta som kanske märks!
Hvor rullestolvennlig er huset? Kan et tilbygg hjelpe på planløsningen slik at det vil være lettere for en rullestolbruker å ta seg rundt i huset. Kan hende argumentet ikke vil virke, men har hørt om noen som brukte det som argument her i Norge. Lovene er jo litt ulike mellom Norge og Sverige. "Universell utforming", som det kalles i Norge, er i hvert fall veldig populært blant politikere og planleggere her.
Så är det naturligtvis, eller ska varaT Thomas_Blekinge skrev:
Kan det vara ett argument att det är viktigt med ett större kök för att få vardagen att fungera?
Ett tips är nog att läsa lite domar med samma problem. För att se hur deras argument sett ut, samt hur domstolen har resonerat.