8 984 läst · 66 svar
9k läst
66 svar
Krav på förråd för utomhusrullstol, cyklar mm.
Risken är att ni inte får slutbesked om ni inte bygger förrådet har jag fått för mig. Men att bygga förrådet skulle inte ta långtid.
Dock så är frågan hur mycket det skulle tjafsas om förrådet? Men det är en lösning på det påstådda problemet.
Men skriv förråd istället för garage på garaget. Det var en bra lösning på problemet du fick tidigare.
Be att få prata med hans chef å se om de sitter å kramar varandra eller inte
Men be att få kapitel och paragraf han hänvisar till
Dock så är frågan hur mycket det skulle tjafsas om förrådet? Men det är en lösning på det påstådda problemet.
Men skriv förråd istället för garage på garaget. Det var en bra lösning på problemet du fick tidigare.
Be att få prata med hans chef å se om de sitter å kramar varandra eller inte
Men be att få kapitel och paragraf han hänvisar till
Rita inte in något som ni inte avser att bygga, vi missade färdigställa en del som var inritat och KA kunde ej göra sin del för slutbeskedet. Så det vart lite prio på den delen kan man lugnt säga.
Begär hellre vilken paragraf och lagtext han hänvisar till och maila sedan dennes chef om det är fel.
Begär hellre vilken paragraf och lagtext han hänvisar till och maila sedan dennes chef om det är fel.
Bisarrt! Men ett garage är isåfall ett stort låsbart förråd.
För övrigt har jag en kompis som har två rullstolar, två elscootrar och en rullator. De står i hallen. Rullstolar förvarar man inte utomhus (även om det är förråd), inte barnvagnar heller, textilierna vill man ha inne. Det måste alltså vara i trapphuset utanför bostadslägenheten. Och elscooter måste ha uppvärmt utrymme, minst 15 grader, annars pajar batteriet. När grannen behövde ha med dotterns scooter till skolan fick kommunen ordna ett särskilt elanslutet uppvärmt förråd till den.
Den där bygghandläggaren är "ute och cyklar".
En villa har ingen bostadslägenhet, det kallas verkligen inte så!
Tycker verkligen att du ska be om en "second opinion", för det där är inte korrekt!
Han läser ju isåfall texten som Jehovas vittnen läser bibeln! För om 3.23 ska gälla så ska HELA 3.23 gälla alla nybyggen. Och det vet vi ju att det inte är så, brevlådan ska sitta i tomtgräns, inte i något postboxutrymme. Det, samt att man har rullstol och barnvagn i hallen om man bor i villa och inte alls behöver något särskilt utrymme till det eftersom man har lås på ytterdörren är en bra hänvisning.
Ett enkelt förråd duger alltså inte, om det verkligen ska användas till det föreskrifterna säger. Det måste finnas någon hänvisning i alla dessa skumma punkter som säger att 3.23 inte gäller småhus.
För övrigt har jag en kompis som har två rullstolar, två elscootrar och en rullator. De står i hallen. Rullstolar förvarar man inte utomhus (även om det är förråd), inte barnvagnar heller, textilierna vill man ha inne. Det måste alltså vara i trapphuset utanför bostadslägenheten. Och elscooter måste ha uppvärmt utrymme, minst 15 grader, annars pajar batteriet. När grannen behövde ha med dotterns scooter till skolan fick kommunen ordna ett särskilt elanslutet uppvärmt förråd till den.
Den där bygghandläggaren är "ute och cyklar".
En villa har ingen bostadslägenhet, det kallas verkligen inte så!
Tycker verkligen att du ska be om en "second opinion", för det där är inte korrekt!
Han läser ju isåfall texten som Jehovas vittnen läser bibeln! För om 3.23 ska gälla så ska HELA 3.23 gälla alla nybyggen. Och det vet vi ju att det inte är så, brevlådan ska sitta i tomtgräns, inte i något postboxutrymme. Det, samt att man har rullstol och barnvagn i hallen om man bor i villa och inte alls behöver något särskilt utrymme till det eftersom man har lås på ytterdörren är en bra hänvisning.
Ett enkelt förråd duger alltså inte, om det verkligen ska användas till det föreskrifterna säger. Det måste finnas någon hänvisning i alla dessa skumma punkter som säger att 3.23 inte gäller småhus.
Jo, tyvärr är det nog så att i rent formell mening kan en villa i vissa fall definieras så. Från Skatteverkets hemsida:Anna_H skrev:
"Enligt 9 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152), FTL, ska som bostadslägenhet avses en lägenhet som helt eller till en inte oväsentlig del är avsedd att användas som bostad. Vid tillämpning av denna bestämmelse ska en lägenhet klassificeras som en bostadslägenhet, om den består av ett eller flera bostadsrum och är utrustad med kök, kokvrå eller kokskåp eller som har tillgång till gemensamt kök. Vidare ska varje bostadslägenhet ha egen ingång direkt från det fria, trapphus eller korridor."
Sedan har du rätt i att man inte brukar kalla en villa för lägenhet vid dagligt språkbruk. Man brukar ju inte säga att man bor i hus när man bor i lägenhet heller, fast det gör man ju.
Ja, verkligen, det är väl det som är problemet. Utifrån det här enskilda exemplet är det väl tydligt fel man eller kvinna på fel plats. Det blir ju dock svårt när man som TS gärna vill ha det där bygglovet och inte vill bråka, en tydlig beroendeställning med rättshaveristen på "fel" sida. Tyvärr har ju också handläggaren per ovan definition av bostadslägenhet rätt. TS påpekar detta och har troligen blivit upplyst därom om av handläggaren? Förhoppningsvis finns det något som motsäger ovanstående någonstans, var verkar svårt att hitta.Anna_H skrev:
Både TS och TS handläggare har rätt. TS handläggare verkar vara lite extra nitisk, sånt kommer ofta om man är ny i yrket och har mycket att handlägga på kort tid och varje ärende är det andra olikt, så man vågar inte lita på sunt förnuft. PBL har explicit inget utrymme för sunt förnuft, det har visat sig så fort ett ärende kommer upp till överprövning.
Många i tråden har rätt om att den ena garagedelen så klart kan utgöra förråd. Enligt gällande regelverk ska tomten uppfylla en del krav, bl.a. ska det finnas möjlighet till att parkera två bilar för ett friliggande enbostadshus behov, dessa behöver inte nödvändigtvis vara i garage. Sen ska det enligt BBR 3:23 finnas förvaring för barnvagnar, cyklar, utomhusrullstolar, rollatorer och liknande för alla bostadslägenheter (villa, radhus, flerbostadshus osv). Ett halvt dubbelgarage kan mycket väl utgöra utrymmet för denna förvaring, om behovet uppstår kan man helt enkelt parkera den andra hypotetiska bilen utanför.
Nu förutsätter jag att garaget ligger mer än 6 meter från gräns mot gata. Det är inte läge att spåra iväg och rita in byggnader, friggebodar eller annat som man inte avser uppföra, då blir det bara förvirring i processen. TS bör ta en dialog med handläggaren och framföra att halva eller hela garaget utgör förvaring vid behov. Bilarna kan ställas utanför, det finns inget PBL- eller BBR-krav på inomhusparkering.
Många i tråden har rätt om att den ena garagedelen så klart kan utgöra förråd. Enligt gällande regelverk ska tomten uppfylla en del krav, bl.a. ska det finnas möjlighet till att parkera två bilar för ett friliggande enbostadshus behov, dessa behöver inte nödvändigtvis vara i garage. Sen ska det enligt BBR 3:23 finnas förvaring för barnvagnar, cyklar, utomhusrullstolar, rollatorer och liknande för alla bostadslägenheter (villa, radhus, flerbostadshus osv). Ett halvt dubbelgarage kan mycket väl utgöra utrymmet för denna förvaring, om behovet uppstår kan man helt enkelt parkera den andra hypotetiska bilen utanför.
Nu förutsätter jag att garaget ligger mer än 6 meter från gräns mot gata. Det är inte läge att spåra iväg och rita in byggnader, friggebodar eller annat som man inte avser uppföra, då blir det bara förvirring i processen. TS bör ta en dialog med handläggaren och framföra att halva eller hela garaget utgör förvaring vid behov. Bilarna kan ställas utanför, det finns inget PBL- eller BBR-krav på inomhusparkering.
Fick precis svar från Boverket att avsnitt 3:23 gäller en och tvåbostadshus också. Men precis som Tänka skriver så kan man faktiskt hävda att den ena bilen kan ställas utanför garaget om man måste för diverse cyklar och barnvagnar. Och självklart är garaget 6 m från gata, du trodde väl inte att Herr Paragraf inte hade åsikter om det, hehe...
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Efter att ha läst den paragrafen om och om igen så blir min tolkning att det rör sig om flerbostadshus. Det är framförallt postboxarna som stör mig.
Jag är övertygad om att man skulle vinna hos LS
Jag är övertygad om att man skulle vinna hos LS
Jag tror tyvärr att det gäller alla typer av hus, en-, två- och flerfamiljs. Texten är utformad för att den skall passa samtliga typer. Precis som TS skriver så anser enligt dennes uppgift Boverket detsamma.
Postboxar ja. Dessa skall enligt Postnord vara standard VID ALL nybyggnation. För att placera postboxen någon annanstans än i entrén så krävs dispens. Dock finns även tydliga regler för postlådas placering i tomtgräns samt för postlådas placering i lådsamling. Även här känns det medvetet oklart vad som ska gälla för vilken typ av bostadshus, det beror kanske på utdelningsdistrikt?
Att man kan tolka lagtexter/författningar olika och sedan även tycka olika om dessa olika tolkningar är en annan femma. Jag hoppas TS slipper mer krångel efter detta då en aspekt som inte känns helt schysst är att nya saker har dykt upp vid varje revidering.
Postboxar ja. Dessa skall enligt Postnord vara standard VID ALL nybyggnation. För att placera postboxen någon annanstans än i entrén så krävs dispens. Dock finns även tydliga regler för postlådas placering i tomtgräns samt för postlådas placering i lådsamling. Även här känns det medvetet oklart vad som ska gälla för vilken typ av bostadshus, det beror kanske på utdelningsdistrikt?
Att man kan tolka lagtexter/författningar olika och sedan även tycka olika om dessa olika tolkningar är en annan femma. Jag hoppas TS slipper mer krångel efter detta då en aspekt som inte känns helt schysst är att nya saker har dykt upp vid varje revidering.
Sweet jeezus.... Det är tur att det redan finns ett bostadsbestånd i innerstan. Annars skulle det aldrig gå att bygga något rimligt med nuvarande regler. Ok för handikappanpassning, det kan jag till nöds gå med på i nybyggnation. Men "förråd för säsongsutrusning"? Man får väl för fasen välja själv om man vill ha sånt eller inte. Både förråd och utrustning alltså. Varför ska kommun lägga sig i hur man vill planera den typen av detaljer i sitt hus?